Una comunitat de 1.200 membres, 140 startups, 280 empreses d’impacte i una vintena de firmes de capital de risc i acceleradores. Amb aquests elements, Norrsken House Barcelona ha teixit durant el seu primer any d’activitat un ecosistema d’economia d’impacte que l’ha convertit en el major hub tecnològic i d’impacte d’Europa.
Des de la seva obertura fa un any a la Barceloneta, el centre impulsat per la fundació sueca Norrsken ha organitzat 244 esdeveniments, i ha rebut més de 15.000 visitants. Entre ells, han passat pel hub figures de rellevància internacional com el fundador de Skype i d’Atomico, Niklas Zennström, i de la presidenta del Banc Santander, Ana Patrícia Botín.
Aquest nou ecosistema que ha emergit al costat de l’Hotel W i la seu de Desigual inclou a actors com la primera plataforma científica global de risc climàtic, Mitiga Solutions, que ha captat vuit milions des que va començar a operar al hub i que compta amb mig centenar d’empleats.
Barcelona es convertirà en l’epicentre de l’economia d’impacte la setmana vinent, en la qual acollirà la Impact Week de Norrsken i el Ship2B Impact Fòrum
També instal·lat al hub, Cooltra disposa de 60 empleats, i va aixecar 22 milions d’euros en la seva última ronda de finançament, tancada al juliol. També han crescut des del centre de Norrsken empreses amb impacte mediambiental com Delfos Energy, que ha captat 4,5 milions, i Ocean Ecostructures, que ha recaptat dos milions per a les seves estructures subaquàtiques per regenerar la vida marina.
Les empreses i startups cohabiten al hub amb firmes de risc com a M-Ventures, amb 600 milions d’euros en cartera; Kompas VC, amb 160 milions; Lumo, amb 100; Spintop Ventures, amb 30, i el family office d’Evergreen i Blink VC. L’ecosistema compta amb agents d’inversió i també d’acceleració, amb els fons d’impacte S2Xpeed, Zubi Labs i Bitesize Ventures, que proporcionen eines i recursos a les startups per facilitar que innovin i escalin.
La fundació sueca va impulsar el centre fa un any amb la voluntat de connectar a emprenedors amb els recursos, el coneixement i les xarxes necessàries per impulsar els seus projectes d’impacte. “Es tracta de generar un impacte positiu, social o mediambiental, perquè puguem créixer dins dels límits de les fronteres planetàries, i no sobrepassar-les”, ha defensat el CEO de Norrsken House Barcelona, Marc Jordana. La fundació sueca persegueix aquests mateixos objectius des del seu hub d’Estocolm i el de Kigali, que pretenen “fomentar solucions en àrees com les tecnologies climàtiques, l’atenció sanitària, la biotecnologia i altres sectors emergents”.
Amb l’objectiu de seguir creixent a Barcelona, la fundació es fixa com a prioritat continuar teixint ponts amb l’ecosistema local i d’altres ciutats europees, així com amb institucions com Acció i Barcelona Activa. El hub prioritza també atreure a nous inversors internacionals cap a la capital catalana i generar noves oportunitats, així com potenciar els projectes i iniciatives d’impacte.
Barcelona, ciutat d’impacte
Precisament Barcelona es convertirà en l’epicentre de l’economia d’impacte la setmana vinent, en la qual la capital catalana acollirà la Impact Week de Norrsken, i també el Ship2B Impact Fòrum. Aquesta serà la primera ocasió en la qual la ciutat serà la seu de la Impact Week, que ha celebrat quatre edicions a Estocolm.
L’esdeveniment de Norrsken reunirà figures clau en sectors com la tecnologia, la sostenibilitat i l’emprenedoria, que podran connectar amb fons d’impacte que sumen un capital en cartera de més de 314.000 milions d’euros. Les jornades de la fundació sueca preveuen reunir més de 1.500 assistents de 58 països, amb emprenedors, inversors, fundadors, líders empresarials i responsables polítics.
El programa inclourà una quarantena d’activitats, amb ponents com el responsable de TED Talks, Chris Anderson; el fundador de Wise, Taavet Hinrikus; el d’Ecosia, Christian Kroll; la directora del programa d’IA de Google, Anna Koivuniemi; el cofundador i CEO de la firma danesa de moda sostenible GANNI, Nicolaj Reffstrup, i la fundadora de la plataforma global EAT Fòrum, Gunhild Stordalen, entre altres ponents que aprofundiran en l’economia d’impacte i el seu paper en l’abordatge dels reptes de l’actualitat.
Per la seva banda, l’onzena edició del Ship2B Impact Fòrum reunirà representants de companyies com la Gates Foundation, Amazon W, BMW Foundation, Decathlon, Bridges Fund, Rockefeller Philanthropy Advisors, Banc Europeu d’Inversió i Cofides. La trobada, que se celebrarà el 6 i 7 de novembre sota el lema Leading the Next Stage, vol marcar un abans i un després en l’ecosistema de l’economia d’impacte i replantejar el sistema per a donar-li una nova embranzida.