Hyundai Motor Company ha ideat un model de subscripció per llogar els seus cotxes per períodes curts i en pocs minuts a través d’una pàgina web. Està pensat per aquells que es volen comprar un vehicle elèctric, però no s’atreveixen, o els que treballen una temporada a una ciutat i necessiten un cotxe, però no per massa temps perquè tornaran a marxar. També pot servir per als professionals que necessiten cotxes grans en determinants moments de l’any, però no sempre.
De la mateixa manera que els models de subscripció de televisió s’adapten a les necessitats dels usuaris per èpoques, permetent donar-se de baixa a les vacances o no incloent el futbol a l’estiu, l’automobilística coreana es vol adaptar a les noves tendències de consum i oferir una resposta per les múltiples demandes que poden tenir els conductors amb un servei a la carta i flexible, que permet cancel·lar la subscripció en qualsevol moment i canviar de modalitat. “És la primera plataforma pròpia d’una marca d’automoció en oferir serveis de mobilitat per subscripció”, ha sostingut el conseller delegat de Hyundai Motor Espanya, Leopoldo Satrústegui, a la presentació de la iniciativa.
La multinacional ha escollit Barcelona com a escenari de proves d’aquest nou servei per tot Europa, que es podrà expandir a altres ciutats si funciona. Mocean és el nou model de subscripció de Hyundai, que permet llogar els seus vehicles durant 6, 12, 18 o 24 mesos. Sense quotes de registre ni entrada, el preu és el mateix cada mes i inclou despeses com l’assegurança —a tot risc, amb franquícia de 300 euros—, el manteniment i les revisions. Només cal pagar la gasolina o la càrrega si és elèctric, el pàrquing i els peatges, segons ha bromejat Satrústegui. “És com tenir un cotxe, però sense tenir-lo”, ha afegit.
Amb un servei completament digital, donar-se d’alta i contractar el servei és fàcil. Només cal escollir el model, amb la possibilitat de triar diferents models i tecnologies —dièsel, gasolina, híbrids o elèctrics—, i seleccionar el concessionari on es vol anar a recollir-lo, distribuïts per la província de Barcelona. La subscripció preveu contractar 1.000 kilòmetres mensuals de base, però permet augmentar la capacitat pagant més. El model amb un preu més baix és el Hyundai i10, per 229 euros al mes, si es lloga durant 24 mesos i el conductor té 25 anys com a mínim.
Un projecte global que comença a Barcelona
Hyundai ha defensat el potencial de Barcelona en el camp de la mobilitat i la innovació per escollir-la com ubicació on testejar aquest nou model de negoci. “El nou concepte de mobilitat debuta a Barcelona”, ha exposat la directora de màrqueting de Hyundai Motor Espanya, Elena Gris. La directiva ha assenyalat que Espanya és un dels principals mercats de la multinacional i és un dels països que acostumen a triar per llançar nous models i serveis.
Així mateix, ha subratllat que la capital catalana no està tan congestionada com altres ciutats, tenint en compte que el carsharing no té el pes que té a Madrid, on també s’hauria pogut provar el Mocean. En concret, Ubeeqo, del grup Europcar, i la cooperativa Som Mobilitat són els únics operadors de carsharing que hi ha a Barcelona, amb la contra que els seus cotxes només es poden agafar i deixar en punts concrets, a diferència del motosharing.
Amb aquest context, l’automobilística espera que la prova pilot a la capital catalana sigui un èxit. Els objectius de Hyundai passen per sumar 30 clients nous cada mes durant el primer semestre.
Si tot va bé, l’objectiu és expandir aquest model a altres ciutats d’Espanya i Europa, i augmentar els models que s’ofereixen i el parc de vehicles que s’ha destinat —la flota inicial és de 120 vehicles—. Hyundai també estudia reduir el termini mínim per llogar en aquest nou model de subscripció, permetent fer-ho durant tres mesos, o instal·lar un punt de càrrega per l’usuari, com fa amb els que compren els seus models de cotxes elèctrics o híbrids.
Ara per ara, no es preveu que els usuaris que hagin llogat els seus vehicles durant un temps els acabin comprant, com passa amb els serveis de renting. Però sí que pot ajudar els conductors que vulguin provar com funciona un vehicle elèctric i s’acabin decidint després d’haver-lo provat uns mesos.