Les escoles de negocis de Barcelona mantenen el lideratge entre les institucions acadèmiques mundials que imparteixen formació a alts executius internacionals, adreçada bàsicament a l’ensenyament sobre economia i empresa.
La darrere classificació Executive Education Ranking 2022, que ha donat a conèixer aquest dilluns el diari britànic Financial Times, referent mundial en aquesta matèria, situen entre les cinc primeres posicions les escoles de negocis IESE, en la segona posició, i ESADE, en la quarta, després d’avaluar tots els paràmetres de la formació executiva que imparteixen i de les competències que obtenen els alts executius que cursen estudis en aquestes institucions. El rànquing també inclou entre els 50 millors centres acadèmics del món, una tercera escola de negocis de Barcelona: EADA, en 33ena posició després de pujar deu esglaons en la classificació mundial, en l’últim any.
Sobre el consolidat lideratge d’IESE, el rànquing destaca els alts nivells de satisfacció dels participants, la utilitat de les habilitats adquirides i el foment de noves maneres de pensar en els programes que s’imparteixen. La internacionalitat de l’IESE (tant en el disseny dels cursos com en la combinació de professors i participants) també ha estat destacada pel rànquing, igual que la diversitat i la qualitat del seu professorat i participants, segons ha destacat el propi centre.
Durant sis anys consecutius —entre el 2015 i el 2020—, IESE es va mantenir com a líder del món. El 2021 no es va publicar rànquing donada la crisi del coronavirus.
En la classificació d’aquest any, en els programes amb accés per a emprenedors i directius de qualsevol empresa, l’IESE ha obtingut excel·lents qualificacions per la satisfacció general dels seus participants, que han puntuat les seva experiència acadèmica amb un 9,95 sobre 10 de mitjana, la qualificació més alta atorgada a qualsevol de les escoles classificades, segons un comunicat difós per l’escola de negocis.
Respecte dels programes que elabora de manera específica per a empreses, l’IESE també ha aconseguit altes qualificacions per la internacionalitat dels seus estudiants sènior i professors, l’alta probabilitat que els clients corporatius tornin a l’IESE per continuar formant-se i les aliances sòlides amb altres escoles com Harvard i Wharton.
Per la seva part, sobre ESADE, destaca la qualitat en el procés previ a la matriculació, el disseny del programa, la metodologia docent, el material didàctic, l’excel·lència del professorat, l’adquisició d’habilitats i les competències o el seguiment a posteriori.
Marc Correa, director d’Esade Executive Education, fa esment a la necessitat d’actualitzar, adquirir i desenvolupar les noves habilitats clau per al futur dels professionals, i a adaptar-se a nous formats d’ensenyament com els programes híbrids (60% digital i 40% presencial), que ofereixen des de 2018. Tot plegat, ha posicionat a ESADE en la tercera posició del món pel que fa a “la formació hiper personalitzada, flexible i especialitzada amb les darreres tecnologies immersives, capaces d’adequar-se a les necessitats actuals”, manifesta Correa.
Les escoles de negocis estan adaptant els seus programes a les noves necessitats empresarials
En la categoria de programes oberts, Esade Executive Education ha estat reconegut com la quarta millor escola de negocis del món perquè “ha posat el professional al centre del procés educatiu, permetent dissenyar el seu propi itinerari acadèmic, de manera que pugui donar solució a les seves necessitats formatives alhora que aquesta és compatible amb les seves agendes personals i professionals”, segons una nota de l’escola.
D’altra banda, a més d’escalar posicions en la classificació general, EADA puja també deu esglaons en la categoria de programes oberts. “Estem revitalitzant molt l’oferta de programes per adaptar-los a la demanda de l’empresa actual i a les atribucions que busca en els seus professionals, i per tant noves disciplines com la sostenibilitat han entrat a formar part dels cursos que impartim”, destaquen fonts d’escola de negocis. EADA baixa dues posicions en els programes personalitzats, “perquè després de la covid ha costat tornar a iniciar els cursos específics per a empreses”, afegeixen.