Música

Ignasi Cambra interpreta Mozart al costat de Maria João Pires

Comptar amb el suport i la col·laboració desinteressada d'un mite de la interpretació, com Maria João Pires, en cap cas no pot ser fruit de la casualitat ni resultat d'alguna circumstància fortuïta. La pianista portuguesa, alma mater del Projecte Partitura —que promou la formació de joves promeses de la interpretació—, manté a la sala gran de l'Auditori un diàleg de tu a tu amb Ignasi Cambra.

El Concert per a dos pianos i orquestra que Wolfgang A. Mozart va compondre pensant en la seva germana Nannerl —immillorable partenaire en els jocs que moltes de les seves obres proposen—, reuneix dos intèrprets amb històries molt especials, que mereixen ser contades. Ignasi Cambra és un jove pianista que defuig el qualificatiu de prodigi o virtuós. Somrient, es debat contra alguns dels prejudicis que podrien pesar en contra seva i restar-li entitat com a intèrpret, sota el pretext d’anar a favor seu.

Comptar amb el suport i la col·laboració desinteressada d’un mite de la interpretació, com Maria João Pires, en cap cas no pot ser fruit de la casualitat ni resultat d’alguna circumstància fortuïta. La pianista portuguesa, alma mater del Projecte Partitura —que promou la formació de joves promeses de la interpretació—, manté a la sala gran de l’Auditori un diàleg de tu a tu amb l’Ignasi. La complicitat es fa palesa a l’assaig general, i naturalment també a l’ocasió determinant —en el directe—, quan regalaran al públic un bonic bis: el primer moviment de la Sonata per a quatre mans en re major.

Seguim l’Ignasi en la seva preparació per al concert, a l’assaig previ a la trobada amb Pires. Un assaig amb tres pianos de cua: dos que interpreten cadascuna de les parts solistes (el mateix Ignasi i Keiko Ueno, en el paper de Maria João Pires) i un tercer encarregat de representar l’orquestra (Anna Tarré). S’aprecia la complexitat real d’una obra, en efecte, lleugera, com ens recordarà posteriorment a casa seva en una entrevista repleta d’anècdotes. Ignasi Cambra demostra una tremenda consciència del seu paper com a músic, una responsabilitat que comença amb la mateixa música però que transcendeix els límits de qualsevol praxi artística. S’entengui com un do o no, el fet de donar forma, amb esforç i sacrifici, a allò que internament s’atresora, i aconseguir que fructifiqui també per als altres, dota de sentit moral la professió.

És impossible determinar a priori si l’Ignasi seguirà els passos de la seva mentora pel que respecta a presència internacional, ja que, aquí sí, hi intervenen una infinitat de circumstàncies condicionants. Tanmateix, no hi ha dubte que la seva qualitat com a intèrpret i la seva calidesa com a persona il·luminaran el camí de molts altres. Ser exemple de res està lluny de la seva intenció. I, això no obstant, el seu cas desperta admiració. Adverteix de les possibilitats de l’ésser humà, insondables i també meravelloses, i al mateix temps il·lustra una dimensió de la persona —la pròpiament moral— que de forma implícita o explícita acompanya el decurs vital.

Compartir
Publicado por
Jacobo Zabalo

Artículos recientes

  • El Bar del Post

Alba Pujals: El plaer de la cocció a foc lent

“La música és una qüestió de paciència, de i sumar dia a dia. Un procés…

23 de novembre de 2024
  • Professionals

Munich: volar alt tocant de peus a terra

Munich és avui una marca reconeguda de calçat esportiu i una mica més i tot:…

23 de novembre de 2024
  • Good News Barcelona

L’antiga planta de Nissan a la Zona Franca torna a l’activitat amb la producció dels primers cotxes Ebro

La històrica marca local reneix de la mà del fabricant xinès Chery, qui ha posposat…

23 de novembre de 2024
  • Good News Barcelona

Cupra negocia la seva entrada als Estats Units per a 2030 amb el grup Penske

La marca preveu vendre vehicles de combustió, híbrids endollables i 100% elèctrics, i produir un…

22 de novembre de 2024
  • Good News Barcelona

Els ferris de la terminal Grimaldi podran connectar-se a l’electricitat al gener

El port rep el primer sistema OPS per endollar els vaixells a la xarxa elèctrica…

22 de novembre de 2024
  • Opinió

Història d’un concert accidentat

Sovint les catàstrofes que poden arruïnar una vetllada musical són les que la converteixen en…

22 de novembre de 2024