LlumBCN

El festival Llum BCN brilla amb propostes enlluernadores i immersives

Durant el cap de setmana, el barri de Poblenou es converteix en un museu a l'aire lliure amb una trentena d'instal·lacions lumíniques d'artistes com Isaki Lacuesta o Joan Fontcuberta

El barri de Poblenou es converteix aquest cap de setmana en un museu a l’aire lliure amb instal·lacions lumíniques repartides per tots els seus carrers. El festival Llum BCN fusiona art i tecnologia per crear instal·lacions immersives, amb la llum com a protagonista, que faran reflexionar al públic visitant sobre temàtiques com el canvi climàtic o la intel·ligència artificial. En total, els barcelonins podran gaudir de més de trenta instal·lacions lumíniques entre el divendres 7 i el diumenge 9 de febrer, creades per quinze artistes nacionals i internacionals i disset escoles d’art i disseny de la ciutat.

Les propostes han estat seleccionades per la direcció artística de Maria Güell i la curadoria internacional de Martin Pošta, cofundador del Signal Festival. Les instal·lacions lumíniques es reforcen amb la programació de les jornades Llum Pro i l’OFF Llum, les propostes d’artistes locals i col·lectius residents al barri de la mà de Poblenou Urban District.

Horaris i recorreguts del Festival Llum BCN

Com a novetat d’aquesta edició, i amb l’objectiu de reduir cues i multituds, s’ampliaran els horaris: divendres i dissabte es podran gaudir les instal·lacions fins a la una de la matinada i el diumenge fins a les onze de la nit. Les instal·lacions lumíniques, d’accés lliure i gratuït, estaran situades majoritàriament en espais exteriors, amb només quatre d’elles en espais tancats. Des de l’organització proposen quatre itineraris diferents per visitar les instal·lacions partint d’estacions de metro com Glòries o Marina (L1), Bogatell, Llacuna o Poblenou (L4) i també d’autobús i tramvia.

Les instal·lacions imprescindibles

El cineasta Isaki Lacuesta presenta A Faint Retroactive Light/Tènue llum retroactiva. Una instal·lació audiovisual que fusiona la música electrònica de Ylia i la veu d’Alosa Bentley amb el videoart clàssic dels anys 70 i 80. Instal·lada a l’espai Oliva Artés del Museu d’Història de Barcelona (MUHBA), es tracta d’una peça immersiva que convida a reflexionar sobre la percepció i la memòria.

Aquesta edició del festival lumínic es caracteritza per ser la més multidisciplinària de la seva història. Una característica que es reflecteix en la instal·lació (De)construct, al pati de la Universitat Pompeu Fabra (UPF), que fusiona dansa, llum i so, en una col·laboració internacional entre Alemanya, Espanya i França. (De)construct explora les tensions entre la memòria i el present a partir de moments històrics claus de resistència civil, i proposa noves interpretacions de la identitat europea.

(De)construct explora el concepte de la resistència civil a través de tres moments històrics: Leipzig 1989, Barcelona 1936 i Lió 1939.

“Per què no repetim l’origen del món a través d’eines sobrenaturals com ho és la intel·ligència artificial?”. A partir d’aquesta pregunta el fotògraf Joan Fontcuberta ha treballat la seva proposta Genesis.IA, un conjunt d‘imatges creades amb algoritmes d’intel·ligència artificial, com Midjourney, Krea o Stable Diffusion, a partir dels versicles del Gènesi sobre la creació del món. L’obra compta amb el patrocini d’Integrated Systems Europe (ISE), la fira audiovisual més important del món que aquesta setmana ha celebrat una nova edició de rècord a Barcelona.

Les imatges de l’obra de Fontcuberta es projectaran a la façana del DHUB, acompanyades per la veu de l’artista robotitzada en diferents llengües com el japonès o el català.

L’escenògrafa Laura Clos, que ha participat fins a dues ocasions en el festival com a estudiant d’escoles de disseny de Barcelona, repeteix ara com a artista convidada al pati del Teatre Nacional de Catalunya (TNC) amb la seva obra inèdita Traffic Jam Zoom. Sis automòbils, amb les seves estridents llums i sons, són els protagonistes d’aquesta inquietant peça que ens permet reflexionar sobre l’alienació dels individus en una societat accelerada. “Vivim en un estat d’alerta permanent amb sobreestimulaciones, exigències i pressions que ens atrapen en una caòtic cicle”, ha reflexionat l’escenògrafa.

Traffic Jam Zoom és un projecte que uneix art i sostenibilitat per l’ús de vehicles reciclats, gràcies a la col·laboració amb els Gremis de Recuperació i l’Associació de CATs.

A més, en la programació del festival també destaquen instal·lacions interactives, amb les quals el públic deixa de ser un mer espectador per formar part activa de les obres. A la plaça Josep Antoni Coderch, els visitants podran jugar en un modern zoòtrop, en l’obra Loop d’Olivier Girouard, Jonathan Villeneuve & Ottoblix. Després d’accionar la palanca, les imatges cobren vida dins d’aquests grans cercles, en una combinació de llum i color que evoquen les primeres pel·lícules de la història del cinema. Impulse, situada a Pere IV amb el carrer Badajoz, reinventa els gronxadors dels parcs infantils incorporant llums i sons perquè petits i grans redescobreixin el plaer de jugar i crear junts. Cada persona que s’asseu en un d’aquests gronxadors, amb el seu moviment, activarà una combinació única de llum i notes musicals per aconseguir crear una simfonia col·lectiva.

La instal·lació s’inspira en el zoòtrop, la joguina d’il·lusions òptiques del segle XIX.

La crisi climàtica és un dels grans temes que ha volgut abordar el festival, que vol anar més enllà de l’experiència visual i fer reflexionar al públic visitant. La Torre Glòries es transforma en Okéanos, el tità grec que personifica a l’oceà, per reflectir com els satèl·lits capturen la radiació reflectida per la superfície marina. Aquests reflexos permeten observar la conservació de la vida marina i la presència d’elements contaminants en les aigües. El mar també és protagonista de Rising, a L’Auditori, que busca impactar i generar consciència climàtica a través de la bellesa hipnòtica de l’aigua. A partir de cinc làmpades de vidre dissenyades en col·laboració amb artesans de Murano i desenvolupades amb tecnologia led barcelonina, l’obra reflecteix l’irrefrenable increment del nivell de la mar a causa del canvi climàtic.

L’obra Okéanos s’emmarca en el context de la Dècada de l’Oceà de la UNESCO (2021-2030).

Una estructura de 50 metres quadrats, construïda a partir de bastides i llums LED, enlluernarà el Yamaha Light Meeting Point, a la plaça Josep Antoni Coderch, amb la instal·lació NexusVision. Una gran estructura, en forma d’anell obert que desdibuixa els límits entre arquitectura i experiència sensorial, creada per Sara Gómez, Júlia Peñuela, Maria Selva i Mar Cerrato, estudiants de l’Escola Superior de Disseny ESDI-Sabadell, en col·laboració amb Yamaha.

Más enllà de la llum: gastronomia i jornades professionals

Més enllà d’aquestes propostes lumíniques, el festival també busca oferir als seus visitants, que en la seva anterior edició va sumar més de 240.000 persones al llarg dels seus tres dies, una experiència total per gaudir del Poblenou. Llum BCN es complementa amb una llarga llista de propostes gastronòmiques de tot el món, no només en el centre comercial Westfield Glòries, sinó també amb foodtrucks situades al voltant de la plaça Glòries.

L’edició d’enguany també reforça el seu vessant professional, amb la jornada Llum BCN Pro, el dissabte 8 de febrer a partir de les 11 hores a l’Auditori del DHUB. Aquesta jornada vol convertir-se en un espai de reflexió i intercanvi entre creadors i futurs professionals i inclourà les conferències performatives d’Antoni Arola i el col·lectiu Playmodes. Poblenou Urban District també ofereix un recorregut alternatiu a la trentena d’instal·lacions del festival, amb fins a onze propostes d’onze artistes emergents i estudis locals que formen part de la comunitat creativa de Poblenou. En l’edició d’enguany, s’inclouen instal·lacions, performances i experiències immersives creades per noms com Indissoluble, blit.i Razzmatazz o BeatMe Lab Studio, entre d’altres.