En la seva habitual coincidència amb Sant Jordi, aixeca el teló de la sisena edició del BCN Film Festival, amb una sessió inaugural aquest dijous plena d’intencions que, vagi per endavant, cal catalogar com a bones. Per començar, una pel·lícula espanyola, Espejo, espejo, de Marc Crehuet, una comèdia sobre crisis i problemes d’identitat que estarà acompanyada durant la seva presentació a la gala per bona part de l’equip artístic, amb Natalia de Molina, Santi Millán, Malena Alterio, Betsy Túrnez, Xesc Cabot, Anna Bertran i Juli Fàbregas, a més del director.
Durant la cerimònia d’inauguració, el director Mark Cousins lliurarà el Premi d’Honor del Festival a Jeremy Thomas, productor de pel·lícules tan significatives del cinema de les últimes dècades, com El cielo protector, L’últim emperador, Crash o Soñadores.
A la selecció oficial que s’ofereix aquest any, composta per més de vint títols, n’hi ha alguns que porten el segell de films molt i molt esperats, com El comensal, d’Ángeles González-Sinde, adaptació de la novel·la de Gabriela Ybarra sobre les seqüeles que va ocasionar a la família l’assassinat del seu avi per part de la banda terrorista ETA; JFK: Caso Revisado, un documental d’Oliver Stone confeccionat amb els arxius desclassificats de l’assassinat del president Kennedy; Maigret, de Patrice Leconte, on Gérard Depardieu encarna el personatge de Georges Simenon; el retrat que fa Giuseppe Tornatore, a Ennio: the Maestro, del compositor de música cinematogràfica Ennio Morricone; o Sinjar, d’Anna M. Bofarull, un drama de dones i captiveris protagonitzat per Nora Navas… I, en fi, altres pel·lícules com La piel en llamas, de David Martín Porras; Quiero hablar sobre Duras, de Claire Simon; La maniobra de la tortuga, de Juan Miguel del Castillo; Eugénie Grandet, de Marc Dugain, o Culpa, d’Ibon Cormezana.
El BCN Film Festival, que dirigeix Conxita Casanovas i que se celebra essencialment als Cinemes Verdi, manté un any més la seva essència d’enllaç entre el cinema i la literatura, i també amb la història, l’art i les biografies de personatges rellevants. Entre algunes de les pel·lícules que mantenen tensa aquesta relació, repartides per les diverses seccions del programa, hi ha títols com The World Champion, d’Aleksey Sidorov, que recrea la llegendària partida d’escacs entre Karpov i Korchnoi; o l’últim film de María Ripoll, Nosotros no nos mataremos con pistolas, sobre l’obra de Víctor Sánchez Rodríguez; o el documental Napoleón: en el nombre del arte, de Giovanni Piscaglia, que explora aspectes inèdits del personatge del qual ara es compleixen 200 anys de la seva mort. A més a més, el festival fa un precís repàs a alguns dels films clau de la història del cinema asiàtic, amb obres de directors com Zhang Yimou, Ang Lee, Chen Kaige o Tsui Hark.
I podria qualificar-se com a gran esdeveniment l’estrena de Downton Abbey: Una nueva era, una pel·lícula dirigida per Simon Curtis que és una seqüela de la cèlebre sèrie televisiva, i que es presentarà a la secció Zona Oberta. I encara desperta més interès que s’hagi programat la projecció de les primeres imatges, com a aperitiu, de les pel·lícules que s’estrenaran després de l’estiu d’Alberto Rodríguez (Modelo 77) i de Jaime Rosales (Girasoles silvestres), amb la presència dels dos directors.
Fins al pròxim dia 29, que es clourà el festival amb la pel·lícula Pig, de Michael Sarnoski, un thriller protagonitzat per Nicolas Cage, el BCN Film Festival es converteix en el centre cultural de la ciutat, ple d’activitats relacionades amb el cinema i la literatura i amb la presència de personalitats i cares conegudes del setè art.