Molt es parla dels concerts i, sobretot, els festivals que se celebren a Barcelona, cada vegada més i amb un important pes a nivell nacional, però poc se sap dels resultats de les empreses que hi ha darrere. “Rarament, s’ha parlat de la indústria musical en clau econòmica”, assenyala el director de Barcelona Music Lab, Miquel Curanta. Juntament amb Acció, la fundació ha elaborat el primer informe que posa blanc sobre negre en les xifres d’aquest sector cultural, format des de promotores de concerts i festivals fins a discogràfiques i plataformes, incloent-hi les companyies que presten serveis auxiliars.
L’estudi assenyala que les empreses musicals generen uns ingressos de 854 milions d’euros anuals, amb un pes molt rellevant de la música en viu davant la falta de grans segells internacionals amb seu en la capital catalana com Universal Music, Sony i Warner. Amb un ecosistema format per gairebé 400 empreses, més de la meitat situades a Barcelona, la indústria musical ocupa més de 4.000 treballadors de manera estable. “Tenim un ecosistema més ric i més gran del que havíem imaginat”, valora el conseller delegat d’Acció, Albert Castellanos.
El sector està dominat clarament per la música en viu, que representa més de la meitat del total d’empreses —194 companyies— i es queda amb el 82% de la facturació total, amb gairebé 700 milions d’euros. Aquí hi ha promotores com Live Nation, The Project i Doctor Music, sales com Apolo, Opium, Razzmatazz, Soho, Bikini o Salamandra, i, sobretot, festivals com el Primavera Sound, el Sónar i el Cruïlla.
Amb menys pes hi ha la música gravada, amb gairebé el 30% de les companyies —103— i el 10% de la facturació, amb més de 90 milions d’euros. Aquest espai l’integren discogràfiques com Música Global, Halley Records i Clipper’s, o distribuïdores com La Cupula Music. En últim lloc, es col·loquen les empreses d’àmbit corporatiu, representant el 9% del total —35— i ingressant el 4%, amb 33 milions d’euros. Aquesta pota engloba a aquelles companyies que creen i distribueixen continguts musicals per a altres, siguin fils musicals per a hotels o botigues, anuncis o elements corporatius, amb exemples com Canada, Artic, Sound Object, Sixième Son i Propulse Video.
Com en altres àmbits, es tracta d’un sector en el qual predominen grans empreses, amb 16 emportant-se la meitat dels ingressos. Les deu companyies amb més facturació són Live Nation, Primavera Sound, Proactiv, Autopark, Big Tours, The Project, Opium, Entreteniment Musical, Razzmatazz i BMAT.
La indústria musical també té camí per recórrer en el camp de la innovació, amb una mínima xifra de 29 empreses emergents. D’altra banda, un total de 53 estan especialitzades en tecnologia per a la indústria musical, com BMAT (gestió de llicències i drets d’autor), SonoSuite (software per a la distribució de continguts digitals), Ditec (serveis per a producció d’esdeveniments) i Onebox (ticketing). Un altre camp a desenvolupar és la internacionalització, amb només un 4,5% de companyies estrangeres amb seu a Catalunya.