El congrés audiovisual arriba a Barcelona després d'haver superat una pandèmia, amb l'objectiu d'equipar-se amb l'altre protagonista firal de la capital catalana, el MWC. Espera créixer fins als més de 77.000 metres quadrats expositius i arribar a un impacte de 450 milions d'euros de cara a 2026.
No ha estat fàcil, però l’Integrated Systems Europe (ISE), la fira audiovisual més gran del món, ha pogut estrenar-se per fi a Barcelona i ho ha fet amb gairebé 50.000 inscrits, 800 empreses expositores i un impacte econòmic de 215 milions d’euros. Molt ha plogut des que a mitjans de 2018 el seu director executiu, Mike Blackman, va escollir Barcelona com a nova seu per a l’ISE, després que Amsterdam se’ls hi quedés petita. En aquella època, la inestabilitat política era l’amenaça que feia perillar l’atracció d’esdeveniments internacionals a la capital catalana. Aquesta preocupació es va acabar veient superada per l’arribada d’una pandèmia que, simplement, va fer impossible la celebració de congressos amb milers d’assistents.
Després de la seva última edició a la capital holandesa el febrer de 2019, just abans de l’aturada per la covid, i d’una versió molt reduïda fa un any ja a Barcelona, l’ISE es preparava per al retorn a la normalitat el mes de febrer, però una nova onada va endarrerir la seva celebració fins a principis de maig. Com s’ha pogut detectar aquest dimarts pels passadissos del recinte de Gran Via de Fira de Barcelona, ara sí, el congrés audiovisual ha vingut per quedar-se i tot apunta que serà per molts anys.
En aquesta edició de retorn a la normalitat, els assistents han notat que la pandèmia s’ha deixat enrere, com també va passar en la recent celebració de la fira de productes del mar Seafood. Pocs han conservat la mascareta i els dispensadors de gel hidroalcohòlic han perdut el seu protagonisme. Les encaixades de mà tornen a estar de moda i ja ningú recorda les salutacions amb puny. Hi ha qui s’ha atabalat una mica amb les cues, mentre que d’altres com el Bekir, de l’empresa turca Ledeca, s’han sorprès que hi hagués tanta gent. Tant és així que alguns no paraven d’atendre a tots els que s’acostaven al seu estand, notant les ganes de tornar a parlar i trobar-se.
Aquest comiat de les precaucions que va portar la pandèmia també s’ha vist acompanyat per la grandària que ha consolidat el congrés. S’ha deixat enrere la superfície mínima que va tenir l’estiu de 2021 i ha ocupat cinc pavellons del recinte de la Fira a L’Hospitalet de Llobregat, sense comptar l’espai de l’IOT Solutions, que coincideix amb l’ISE. D’aquesta manera, la fira audiovisual s’ha situat en una superfície similar a la de la passada edició del Mobile World Congress (MWC), que va comptar amb un pavelló més i va registrar uns 60.000 participants.
Precisament, el MWC és el congrés amb el qual l’ISE aspira a poder-se comparar en igualtat de condicions en els pròxims anys. Si el context acompanya, no només afectat per la recuperació postcoronavirus, sinó també per l’impacte de la guerra a Europa, Blackman espera de cara a 2026 créixer fins als més de 77.000 metres quadrats expositius —aquest any han estat 45.000 metres quadrats— i arribar a un impacte de 450 milions d’euros, xifra similar a l’aconseguida pel congrés de mòbils.
L’ISE espera créixer fins als més de 77.000 metres quadrats expositius i arribar a un impacte de 450 milions d’euros de cara a 2026
Sense pensar en les xifres, el director executiu de la fira audiovisual ja està teixint relacions similars a les del Mobile amb la ciutat, estenent l’impacte del saló més enllà dels dies que dura, com s’ha pogut veure aquest cap de setmana amb el mapping a la Casa Batlló o la seva participació en el festival Llum BCN. L’objectiu d’aquestes aliances és poder explicar a la ciutadania què fa la indústria a la qual representa, així com que s’entengui una mica més què passa durant quatre dies a Gran Via.
Aquells que passegen per l’ISE topen amb qualsevol cosa que puguin imaginar-se que encaixa en l’etiqueta d’audiovisual. Pantalles, moltes pantalles i de tota mena: transparents, corbades, amb una resolució gairebé infinita… Per a fer videotrucades, fer classe a distància, anunciar els productes d’una botiga o veure partits a restaurants. Però també hi ha cromes, focus, altaveus, micròfons o aplicacions que permeten reproduir qualsevol contingut a pantalles. Amb aquest ventall de possibilitats, la llista d’empreses presents és llarga. Sony, Sennheiser, Panasonic, Cisco, Google Meets, Zoom, Chrome, Lenovo, Samsung, Microsoft, Logitech, Canon, Epson, LG, Sharp o Intel són algunes de les participants en l’edició 2022, encara afectada per la pandèmia amb l’absència de les empreses asiàtiques, especialment les xineses. La guerra a Ucraïna també s’ha notat amb el veto a les companyies russes.
Multinacionals que ja s’han instal·lat a Barcelona
Encara lluny de l’impacte que el Mobile ha tingut sobre l’ecosistema empresarial de Barcelona, especialment en la creació de noves startups i el posicionament internacional de la ciutat com a hub digital, l’arribada de l’ISE comença a donar els primers resultats. Multinacionals com Lang i Infiled s’han establert a la capital catalana atretes per la fira audiovisual.
Empreses com Lang i Infiled s’han establert a Barcelona atretes per la fira audiovisual
Per a l’alemanya Lang, dedicada a la venda i lloguer de material de vídeo per a esdeveniments professionals, la ubicació de l’ISE a Barcelona va influir en la decisió d’obrir aquí la seva tercera seu europea, després de la de Suïssa i el Regne Unit, explica Tom Voncina, conseller delegat per a Ibèria. També ha estat determinant haver detectat la falta d’empreses d’aquest tipus en el mercat local. Situats a Sabadell des de 2019, compten amb deu treballadors i estan creixent.
Però encara està més clar en el cas d’Infiled, fabricant xinès de pantalles led. Molt estès pels països asiàtics, fa uns anys va voler aprofundir la seva expansió internacional. Segons indica Alex Tomàs, director de vendes per a Ibèria, quan van haver de triar on situar les seves oficines centrals per a Europa i Orient Mitjà, i després de valorar diverses opcions, va jugar a favor de la capital catalana la bona relació que té la companyia amb Blackman, que va actuar com a ambaixador. Així, Infiled va començar a operar a Barcelona a finals de 2020. Amb un equip de sis empleats, també estan augmentant plantilla.
Una oportunitat de creixement per a les empreses locals
Un cop aquestes multinacionals s’han establert a la ciutat, totes dues han començat a treballar amb clients locals. Infiled ha establert contacte amb Mediapro, qui ha valorat poder operar amb una companyia situada a Barcelona, assenyala Tomàs. D’altra banda, Voncina assegura que ja treballen amb gairebé tots els agents de la ciutat. Un d’ells és Sono, una empresa històrica per a l’audiovisual català. Des de Cornellà de Llobregat, es dediquen a la integració de sistemes audiovisuals, amb un focus especial en els esdeveniments culturals.
L’aterratge de multinacionals audiovisuals també ajuda a les empreses locals
La responsable d’Innovació i Nous Negocis de Mediapro, María Carmen Fernández, creu que l’arribada de l’ISE suposarà un pol d’atracció per al sector, mentre que el director de Desenvolupament de Negoci de Sono, Daniel Pérez, veu “una oportunitat d’or” perquè la indústria local es posicioni i es converteix en un actor clau. També ho creuen des de Nsign.tv, empresa barcelonina que desenvolupa software de digital signage per a Bonpreu, Casa Ametller, Ikea o Aena, i afegeixen que la seu barcelonina de l’ISE els permet reduir costos logístics i tenir un contacte més fàcil amb els seus clients.
El president del Clúster Audiovisual de Catalunya, Miquel Rutllant, ho resumeix dient que l’ISE ha de servir per construir la marca Barcelona al voltant d’aquest sector, així com ajudar a les empreses a internacionalitzar-se gràcies als acords que puguin tancar durant els dies del congrés. Segons xifres d’Acció, Catalunya té 3.600 companyies que facturen 6.700 milions d’euros i ocupen 31.000 persones. D’aquestes, unes 200 són empreses emergents. L’any 2021, van captar 50 milions d’euros, rècord històric i un 37% més que el 2020.
“La música és una qüestió de paciència, de i sumar dia a dia. Un procés…
Munich és avui una marca reconeguda de calçat esportiu i una mica més i tot:…
La històrica marca local reneix de la mà del fabricant xinès Chery, qui ha posposat…
La marca preveu vendre vehicles de combustió, híbrids endollables i 100% elèctrics, i produir un…
El port rep el primer sistema OPS per endollar els vaixells a la xarxa elèctrica…
Sovint les catàstrofes que poden arruïnar una vetllada musical són les que la converteixen en…