Reforç de la xarxa del Metro de Barcelona. La línia 4, la de color groc, es perllongarà des de l’estació de la Pau, on ara finalitza, fins a l’intercanviador de la Sagrera, fet que permetrà posar en marxa tres noves estacions i potenciar la interconnexió entre les diferents línies de metro i la intermodalitat, ja que una de les noves parades serà a l’estació ferroviària de La Sagrera.
Aquesta nova infraestructura impulsada per la Generalitat suposarà una inversió total de 375 milions d’euros i es preveu que capti una demanda de més de 43.000 de persones usuàries al dia, és a dir, més de 15 milions de viatgers a l’any. Segons el Departament de Territori, que acaba d’iniciar el procés d’informació pública de l’estudi informatiu i del d’impacte ambiental, el nou tram de la L4 permetrà estalviar 3.860 hores en dia feiner i 1.000 tones d’emissions de CO₂ anuals.
Actualment, l’L4 té una longitud de 16,5 km i compta amb 22 estacions; des de la parada de Trinitat Nova, al districte de Nou Barris; fins a arribar a l’estació de la Pau al districte de Sant Martí, tot creuant Horta-Guinardó, Gràcia, l’Eixample i Ciutat Vella. En el seu recorregut, té correspondència amb diverses línies de metro, la xarxa de Rodalies de Catalunya i els serveis de tramvia i autobús.
El perllongament de la línia, de quasi 3 quilòmetres de longitud, forma part del Pla Director d’Infraestructures 2021–2030 de l’Àrea de Barcelona i permetrà posar en funcionament tres estacions més: Santander, Sagrera-TAV i La Sagrera; aquestes dues últimes seran potents intercanviadors, ja que connecten amb les línies d’alta velocitat, la xarxa de Rodalies i l’L9; i amb les línies R3 i R4 de Renfe, i L1, L5 i L9 de metro, respectivament.
“Aquesta actuació representa un pas més en el desplegament de les polítiques de descarbonització de la mobilitat i promoció de l’ús del transport públic del Govern, amb obres com la represa del tram central de l’L9, la connexió de les línies del Vallès i del Llobregat-Anoia d’FGC o la unió del Trambesòs i del Trambaix“, destaca Territori.
Segons el Departament, bona part de la infraestructura del perllongament entre la Pau i la Sagrera de l’L4 ja està executada; la major part del túnel ja està construït i és actualment utilitzat per l’L9/L10 nord. D’altra banda, també està executada el 100% de l’obra civil de les estacions de La Sagrera–TAV i de La Sagrera. Així, sumant l’obra executada i la pendent, la inversió total del perllongament suma una inversió global de 375 milions.
Els estudis que ara es sotmeten a informació pública preveuen una inversió de prop de 130 milions per un tram d’1,3 km que va des de l’actual cua de maniobres de la Pau fins al macropou situat entre els carrers del Camp del Ferro i Bonaventura Gispert, al barri de La Sagrera. Es preveu l’execució d’un nou túnel excavat a cel obert entre pantalles, d’uns 320 mestres de longitud, la nova estació de Santander i diverses actuacions en els dos trams de túnel ja existents. La nova estació disposarà d’andanes laterals i comptarà amb un vestíbul únic amb accés des del carrer de Santander.