L’illa Diagonal és un cas d’èxit destacat de centre comercial integrat dins la trama urbana de la ciutat. Inaugurat a finals de 1993 després de l’impuls dels Jocs de Barcelona, l’edifici dissenyat per Rafael Moneo i Manuel de Solà Morales compta amb un total de 170 locals repartits en tres plantes i una superfície de 35.000 metres quadrats i és característica la façana de 334 metres i la seva forma de gratacels tombat, inspirat en el Rockefeller Center de Nova York.
El complex, que va suposar la reordenació de tota l’illa delimitada per l’Avinguda Diagonal i els carrers Numància, Entença i Déu i Mata, va ser promogut pel grup immobiliari familiar Sanahuja i per l’asseguradora AXA —que continuen sent els propietaris— i també hi ha oficines d’importants companyies (com IBM, Ferrer o Havas), dos hotels de quatre estrelles, dos col·legis, un poliesportiu, la discoteca Bikini, l’auditori AXA, un parc públic (Jardins de Sant Joan de Déu) i un pàrquing amb capacitat per a més de 2.400 vehicles. Cada any, el centre rep prop de 16 milions de visitants.
Ara, coincidint amb el 30è aniversari, l’edifici ha decidit posar-se al dia amb un projecte de remodelació que suposarà una inversió de 35 milions d’euros i que es preveu que culmini a finals de 2023. Les obres, que s’iniciaran aquest estiu, seguiran un projecte dissenyat pel prestigiós estudi d’arquitectura barceloní Batlleiroig, que acaba de celebrar el 40è aniversari i que és referent en integració paisatgística i en obres que uneixen arquitectura i natura.
En aquest sentit, l’element central de la reforma de l’illa Diagonal és la construcció d’un umbracle cobert de vegetació que tindrà una longitud de 200 metres i que permetrà incrementar les zones verdes del complex i millorar-ne la connectivitat amb els jardins públics de Sant Joan de Déu. “L’umbracle integrat als jardins optimitzarà la qualitat de l’aire i el confort tèrmic i acústic, i reordenarà i renovarà les àrees gastronòmiques a l’aire lliure”, explica L’illa.
Segons Enric Batlle, soci fundador de Batlleiroig, el projecte de reforma gira al voltant del concepte de biofília: “Es tracta de fomentar la connexió entre les persones i la natura. Hem proposat estratègies que articulen aquesta relació, introduint llum i vegetació a l’interior, obrint L’illa cap a l’exterior i proposant el nou umbracle entre el centre comercial i els jardins públics”.
A més de millorar la permeabilitat entre l’interior i l’exterior del recinte, la remodelació actualitzarà els espais comuns del centre comercial perquè “el primer centre comercial de Barcelona segueixi sent un referent al sector i s’adapti a les noves demandes dels usuaris, apostant pels espais verds, sostenibles i respectuosos amb el medi ambient”, apunta Gerard Cutal, gerent del centre, ubicat entre els districtes de les Corts i Sarrià-Sant Gervasi.
L’avenç en eficiència energètica és una de les claus del projecte que contempla la instal·lació de plaques solars que suposaran una reducció d’emissions de més de 75.000 kg anuals de CO₂. La inversió preveu, a més, crear noves zones de descans, una reforma integral de tots els lavabos i diverses actuacions per potenciar l’experiència dels clients, com ara la instal·lació d’uns sostres que permetran projectar imatges i efectes lumínics, i la substitució de diversos revestiments per murs vegetals.
L’illa, que ja es va remodelar i va ampliar el 2007 —va guanyar 4.000 m² i 17 botigues—, assegura que la reforma no implicarà el tancament dels locals ni suposarà afectacions significatives per als compradors. No es preveu incrementar la superfície comercial, però sí que s’hi incorporaran nous conceptes de restauració gràcies al nou espai creat per l’umbracle.