El centre d’innovació en workplace que la companyia ISS va inaugurar a Cornellà s’ha consolidat, en menys d’un any, com una nova divisió de negoci de la multinacional danesa a Espanya.
Els serveis de definició i adequació d’espais de treball han tingut una demanda significativa entre els clients internacionals i d’una certa dimensió empresarial, segons Javier Urbiola, president executiu d’ISS Espanya, que atribueix l’”èxit” a la resposta que pot donar ISS per intensificar la connexió entre persones i espais.
Des del seu posicionament a l’àmbit del workplace, ISS desenvolupa espais segurs i agradables per a l’empleat, mentre s’adapta a la cultura de l’organització que ajudi a reduir l’impacte ambiental, atregui el talent i proporcioni l’equilibri adequat entre el treball presencial i les noves modalitats a distància. En definitiva, explica Urbiola, dissenyar espais perfectament adaptats a les necessitats de cada organització en cada moment.
L’activitat al hub d’innovació de Cornellà ha generat els primers mesos d’activitat —el segon semestre del 2021— una facturació de vuit milions d’euros, que representa l’1,3% del negoci total.
Urbiola concreta que la divisió de workplace completa el cercle de serveis que ISS ofereix a la indústria, les oficines o els centres de salut; els tres àmbits en què se centra el grup a Espanya després de la desinversió a l’àrea de restauració amb l’acord assolit –al novembre del 2020– amb la multinacional Aramark.
Després d’un 2020 marcat per l’impacte de la pandèmia, la companyia va créixer un 5% el 2021, amb una facturació de 594 milions d’euros i va recuperar les xifres precovid. La firma proporciona els seus serveis a 3.265 clients (amb l’atenció a 12.000 espais de treball) i dóna feina a prop de 30.000 persones (una xifra que situa ISS entre les 10 principals empreses ocupadores a Espanya).
Per àrees de negoci, els serveis de neteja, a través de la divisió de Neteja, han assolit una facturació total de 408 milions d’euros, una xifra que representa un increment del 7% respecte a l’exercici anterior. L’àrea d’integració i els grans clients (IFS – Key Accounts), una altra de les grans apostes de la companyia en la seva estratègia de negoci a mitjà i llarg termini, va assolir els 91 milions d’euros. Aquesta tendència alcista també s’ha vist als serveis tècnics (englobant jardineria i manteniment), que han incrementat un 8% respecte de l’any anterior.
Exporta el seu model de gestió al grup danès
Javier Urbiola atribueix els resultats a la concentració en segments clau, una profunda inversió en tecnologia i un nou model operatiu alineat internacionalment. En aquest sentit, destaca els processos de gestió interna i digitalització que s’han posat en pràctica a la filial espanyola —que representa el 7% del negoci global de la multinacional danesa— per l’eficàcia que han proporcionat en l’operativa diària dels 12.000 punts d’assistència coberts. Fins al punt que, juntament amb altres processos desenvolupats a Suïssa, els sistemes de gestió interna d’ISS Espanya han estat exportats a totes les filials del grup danès.