Joan Lim
Joan Lim és la nova gerent general de Singapore Airlines a Espanya. Amb base a Barcelona, exercirà aquest càrrec entre 2022 i 2025. © SIA
ENTREVISTA A JOAN LIM

“Recuperarem els vols directes entre Barcelona i Singapur com més aviat millor”

La nova gerent general de Singapore Airlines a Espanya arriba a la capital catalana amb diverses missions per complir i veu signes positius el 2022 gràcies al fet que l'ocupació es recupera a gran velocitat

Pràcticament, acaba d’aterrar a Barcelona i confessa que li agrada molt. Joan Lim, la nova gerent de Singapore Airlines per a Espanya treballa des de l’Eixample. A diferència de bona part de les aerolínies internacionals, la seva oficina principal espanyola és a la capital de Catalunya, lloc i aeroport pel qual la companyia va apostar l’any 2006.

“No havia estat encara a Barcelona, ​​tot i que ja sabia moltes coses de la ciutat. M’interessava i volia venir-hi. És un lloc molt conegut a Singapur per la bona feina que han realitzat històricament les entitats de Turisme de Barcelona i de Catalunya”, indica Lim al The New Barcelona Post. “Per promocionar aquesta destinació sempre hem anat plegats i ho continuarem fent. És molt, molt interessant, i continuarem unint-la no només amb el meu país, sinó amb un bon nombre de llocs de tot Àsia”, reconeix.

Singapore Airlines va optar per centrar la seva operació a la península Ibèrica des de i cap a Barcelona per davant d’altres llocs com Madrid o Lisboa. Així mateix, va arribar a fer servir l’Aeroport del Prat com a escala de la seva primera ruta amb l’Amèrica del Sud: Sao Paulo. Els serveis amb la capital econòmica de Llatinoamèrica formen ja part de la història de la companyia (es van operar entre el 2011 i el 2016) i tenien la singularitat de ser operats en règim de cinquena llibertat. Això significa que una companyia d’un tercer país, en aquest cas Singapur, té permís per volar comercialment entre dos estats més que no són el seu: Espanya i Brasil.

Singapore Airlines
Entre 2011 i 2016, Singapore Airlines va escollir Barcelona com a escala intermèdia per als seus vols entre Singapur i Sao Paulo, Brasil. © SIA

“Actualment, hem aconseguit una cosa similar i que teníem molt d’interès a comercialitzar: els vols entre Barcelona i Milà. Es poden comprar en tots dos sentits. Aprofitem així l’escala dels vols des de i cap a Singapur per optimitzar ocupacions i que els vols siguin més rendibles”, assenyala la directiva.

Fins ara, els vols amb parada a la capital de la Llombardia no podien ser venuts al seu tram europeu i una part de l’avió volava buida, aquella que corresponia als seients que ocupaven els passatgers que embarcaven o desembarcaven a Milà. A petició de l’aerolínia asiàtica, tant Itàlia com Espanya han permès la seva comercialització atenent a l’època excepcionalment complicada que viu l’aviació comercial. De moment, l’autorització és vigent fins a l’estiu del 2023, tot i que Lim confia que, els seus vols, que són els únics que s’ofereixen en versió no-low cost entre les dues ciutats, puguin allargar-se en el temps.

El desig dels vols directes

A més del manteniment comercial dels vols amb Itàlia, la gerent de Singapore Airlines a Espanya s’ha proposat com a objectiu la recuperació dels enllaços directes, alternant-los amb els que fan una parada a Milà-Malpensa. “Tot i que les nostres escales són breus i els passatgers en trànsit ni tan sols han de baixar de l’avió, sempre agrada més volar sense aturar-se entre dos llocs. A més, amb el vol directe, Barcelona recuperarà un mercat de captació important que passa per la costa mediterrània i arriba al nord d’Espanya passant també pel sud de França. Estem treballant molt en aquest sentit i la meva idea és recuperar la línia directa com més aviat millor”, reconeix.

La gerent de Singapore Airlines s’ha proposat com a objectiu la recuperació dels enllaços directes, alternant-los amb els que fan una parada a Milà-Malpensa

Preguntada sobre l’afectació que té sobre la seva companyia l’aposta de les aerolínies del golf pèrsic per Barcelona, ​​reconeix que cal repartir el pastís i que són empreses amb un múscul financer considerable, tot i que la seva, a més d’alta qualitat, és l’única que actualment ofereix vols que aterren directament al cor del sud-est asiàtic. “El nostre país és un hub natural entre Àsia i Europa. Des de Changi, un dels millors aeroports del món, s’arriba ràpidament a tots els països de la nostra regió i als d’Oceania, amb els quals tenim un lligam molt estret”.

Singapore Airlines
Un A350 de Singapore Airlines a la T1 de l’aeroport de Barcelona-El Prat. © JOF

Austràlia

La relació entre la petita ciutat-estat de Singapur (la seva superfície no arriba als 700 km2 i és una mica més gran que Andorra, que en té 468) i països com Austràlia és històrica. Tant per anar com per tornar des d’Europa a Sidney, Melbourne, Brisbane o Perth, l’escala que es feia i es fa a Singapur, abans amb vaixell i després amb avió, ha estat un clàssic que ha acabat unint els dos estats. De fet, a l’índex de visitants del país, els australians sempre estan entre els tres primers, al costat dels xinesos i els malaisis.

A Lim també li va passar: va viure part de la seva formació acadèmica a cavall entre Singapur i Austràlia. Després, va entrar a treballar, ara ja fa 11 anys, a l’aerolínia de bandera el seu país. A Singapore Airlines, ha ocupat diferents posicions als serveis centrals per més tard ser destinada com a directiva a Pequín i, posteriorment, va passar els últims tres anys a la seva primera gerència general: la del sud de la Xina amb base a Guangzhou, Guangdong.

La relació entre la petita ciutat-estat de Singapur i països com Austràlia és històrica

“Van ser anys durs, òbviament, vam viure el pitjor de la pandèmia, tot i que va ser tot un màster per afrontar noves destinacions, com la de Barcelona, ​​on estaré fins al 2025. Vaig tenir l’opció d’anar a altres ciutats com Copenhaguen, encara que al final vaig acabar triant Catalunya per a aquesta etapa de la meva vida professional… i també personal”. Sobre aquest segon aspecte, confessa que fins ara ha conegut més bars i restaurants que monuments i llocs típics de Barcelona, ​​tot i que ja ho està corregint i té la intenció de conèixer en profunditat la seva ciutat d’adopció.

De moment, les seves primeres setmanes al càrrec estan sent dolces en l’àmbit professional: l’índex d’ocupació es recupera a gran velocitat i, actualment, ja és molt alt, tant de sortida com d’arribada. L’obertura de Singapur per als vacunats i la relaxació de les restriccions sanitàries des de principis d’aquest mes d’abril han aplanat molt el camí per a aquestes ocupacions. Curiosament, són gairebé totals a la cabina de business, la de passatgers d’alt yield, que és un dels grans objectius de qualsevol companyia aèria: omplir els avions i fer-ho de la manera més rendible possible.

Airbus A380
Barcelona forma part del mapa de destins de Singapore Airlines des del 2006.