Josep Coll, advocat de propietat intel·lectual, explica en el monòleg musicat Rock and Business com va fundar i impulsar Red Points, una de les 25 startups tecnològiques més grans d’Europa, després de recomprar l’empresa dos cops i d’haver de demanar una herència en vida. Actualment, és el copropietari de RepScan, un software de millora de la reputació online que elimina tot aquell contingut que pugui empitjorar la imatge d’una marca o empresa.
Tot i que no és una de les marques més conegudes per al públic generalista, es tracta d’una de les sis startups més importants d’Espanya i una de les top 25 de tot Europa. Estem parlant de Red Points, un èxit aclaparador que amaga dues recompres i la bancarrota del seu fundador, Josep Coll. Aquesta és la història que l’emprenedor català explica a Rock and Business, una trencadora conferència sobre què és l’emprenedoria —que recentment es va impartir al Teatre Aquitània de Barcelona—, amb una exposició que combina la força del rock&roll amb l’enlluernament de les millors lliçons d’economia i empresa.
Advocat de propietat intel·lectual, Coll va decidir fundar Red Points l’any 2011 després de gairebé arruïnar-se uns anys abans per culpa de la irrupció de la crisi de la pirateria. “En menys de dos anys vaig perdre gairebé tots els clients. Va ser un dels cops més durs que hem patit els que treballem a la indústria cultural”, explica. Amb una cartera de clients formada per companyies de discos i grups de música, Josep Coll va haver de refer-se pràcticament d’un dia per l’altre. “En el període de 2006 a 2008 els nivells de pirateria de llibres van passar del 5% al 54%. En el cas del cine va ser del 20% al 84% i el sector de la música va experimentar un creixement del 10% a gairebé el 98%”, subratlla l’empresari.
“En qüestió de mesos la gent va passar de comprar tota la música que escoltava a no pagar ni un sol euro”. Davant d’aquell autèntic tsunami cultural, l’advocat i músic amateur (ha estat cantant de grups com Discípulos de Otilia i Sin papeles i acumula més de 500 concerts) va decidir emprendre un nou projecte per lluitar contra la pirateria. Després de cinc anys de lluita i diversos intents de llançament, entre els quals destaquen dues recompres i un coixí financer que amb prou feines arribava als 3.000 euros, Josep Coll va aconseguir constituir l’any 2011 Red Points, un dels software de protecció de marques més utilitzats del mercat internacional.
A través d’un sistema de rastrejadors o crawlers, Red Points elimina tot aquell contingut protegit pel dret de propietat intel·lectual industrial. Des de llibres digitals penjats a pàgines de contingut piratejat fins a productes copiats que es venen a plataformes com Ebay o Amazon, l’objectiu és eliminar per complet el comerç fraudulent. “Vam començar detectant cançons o pel·lícules penjades de forma il·lícita i hem acabat treballant en la detecció de peces de roba o complements de vestir”, explica el seu fundador.
Juntament amb Coque Moreno, el seu actual soci, Coll explica a Rock and Business com va aconseguir reflotar una empresa que pràcticament donava per perduda gràcies a la tenacitat i a la persistència en la lluita contra la pirateria. “Vaig haver de recórrer a demanar l’herència en vida dels meus pares”, explica amb el somriure de qui ha sobrevingut amb èxit al pitjor dels escenaris. “L’objectiu és donar els consells més rellevants de tot el que hem après al llarg dels darrers anys, perquè els nous emprenedors no cometin els mateixos errors”.
Tot i que continua sent soci minoritari de l’empresa, l’any 2018 va decidir vendre Red Points a altres inversors i allunyar-se del món empresarial durant un parell d’anys. Actualment és el propietari, juntament amb Moreno, de RepScan, un software de millora de la reputació online que elimina tot aquell contingut que pugui empitjorar la imatge d’una marca o empresa. L’objectiu principal és garantir el dret a les segones oportunitats. “Intentem aplicar el que vam aprendre a l’anterior empresa i explicar-ho a les nostres conferències en un format nou i transgressor”, explica Coll a The New Barcelona Post.
Els dos emprenedors volen transmetre “alegria i vitalitat a l’ecosistema d’startups barcelonès” a través d’aquest tipus d’esdeveniments. “Rock and Business és un format molt comú als Estats Units, però que no s’havia fet mai abans a Barcelona. És un monòleg musicat on s’explica una història d’èxits i de fracassos. Barcelona està trista, ha perdut brillantor. Necessita esdeveniments com aquests per recuperar l’alegria prepandèmia”, conclou Coll.
La marca preveu vendre vehicles de combustió, híbrids endollables i 100% elèctrics, i produir un…
El port rep el primer sistema OPS per endollar els vaixells a la xarxa elèctrica…
Sovint les catàstrofes que poden arruïnar una vetllada musical són les que la converteixen en…
L'Ajuntament i la Generalitat acorden també accelerar la prolongació de l'L4 entre La Pau i…
La plataforma disposa d'eines per reduir les gestions que duen a terme els professionals, com…
L'experiència es renova enguany amb un recorregut immersiu que podrà visitar-se fins el 12 de…