El saló de Fira de Barcelona celebrarà la setmana que ve una edició de rècord i projecta per al 2025 ocupar nous palaus firals a Montjuïc per ampliar la seva superfície i assolir els 10.000 metres quadrats
Màxima satisfacció a Fira de Barcelona davant l’evolució d’un dels seus salons més joves: la Barcelona Wine Week (BWW). Es tracta d’un certamen que va néixer el 2020 —just abans del confinament per la pandèmia— després que la institució firal decidís deixar de celebrar l’històric Saló Intervin, que es va fer per última vegada el 2018 dins d’Alimentaria. Aquesta aposta per reinventar completament aquesta fira vinícola i crear un nou saló amb un format innovador i amb la vocació d’erigir-se en la plataforma de promoció i internacionalització més important del vi espanyol ha funcionat, per la qual cosa Alimentaria Exhibitions ja projecta una ampliació de cara al 2025.
La quarta edició de la BWW, que se celebrarà la setmana que ve, del 5 al 7 de febrer, fa mesos que ha penjat el cartell de sold out, i per això s’espera un certamen de rècord, amb la participació de prop de mil cellers pertanyents a 73 denominacions d’origen (DO) i segells de qualitat de tot Espanya. Concretament, hi participaran 952 expositors, un 15% més, que ocuparan més de 7.200 metres quadrats nets, una xifra que també suposa una alça del 15% respecte de l’any anterior. Aquest creixement a doble dígit és el que ha portat Fira de Barcelona a plantejar-se canvis per l’any vinent, orientats a guanyar espai i poder donar cabuda a la demanda de cellers que volen estar també presents a la fira. L’objectiu per al 2025 és que la BWW pugui disposar de 10.000 metres quadrats nets de superfície i reunir uns 1.200 cellers, segons expliquen fonts de l’organització a The New Barcelona Post.
Actualment, la BWW ocupa íntegrament el Palau 8 del recinte firal de Montjuïc, també conegut com a pavelló de la Metal·lúrgia. Encara no s’ha decidit si la fira, per poder créixer, es traslladarà a altres palaus que hi ha al complex de la Plaça Espanya o si, a més del palau 8, s’ocuparà també un altre pavelló. Cal tenir en compte, a més, que el 2026 començaran les obres de remodelació integral de les instal·lacions de Montjuïc, un factor que també influirà en els plans de futur del saló.
“La BWW és una fira jove, amb molt de potencial de recorregut, però volem anar pas a pas. L’èxit ens obliga a créixer i, per això, quan tanquem aquesta quarta edició, juntament amb els nostres expositors, analitzarem l’ampliació, però el nostre objectiu no és tant créixer en volum, com mantenir la nostra proposta de valor diferencial: ser un esdeveniment únic per a la dinamització i la internacionalització del vi espanyol de qualitat”, afirma Celine Pérez, directora de la BWW. L’executiva apunta, a més, un altre element essencial per a Alimentaria Exhibitions: organitzar una fira premium, enfocada únicament a professionals i amb una presència significativa de grans compradors nacionals i internacionals per assegurar que el certamen permetrà “generar negoci de manera efectiva” als expositors.
En aquest sentit, la BWW 2024 espera la visita de més de 20.000 professionals del sector del vi, el 20% dels quals seran internacionals. Entre aquests, destaquen 650 grans compradors i importadors clau de països estratègics per a l’exportació convidats per BWW en col·laboració amb l’ICEX. Destaca la presència de professionals dels Estats Units, Alemanya, el Canadà, els Països Baixos, el Regne Unit o la Xina, que torna amb força al saló. Es tracta de decisors de compra de grans cadenes de supermercats, com Tesco (Regne Unit) o City Super (Xina), i distribuïdors clau com American Northwest Distributors o Handcraftedwines (USA). A ells, se li sumaran prop de 1.000 compradors nacionals convidats per BWW mitjançant el programa VIP Buyers. En total, es calcula que durant l’esdeveniment es faran més d’11.400 reunions de negocis entre aquests compradors i les empreses expositores.
Les denominacions d’origen que tindran més presència a la BWW seran la DO Ribera del Duero, la DOQ Rioja i la DO Cava, juntament amb Priorat, Bierzo, Alacant, Mallorca, Jumilla, Cigales, Rías Baixas, Arlanza o Navarra. Catalunya tornarà a ser la comunitat amb més participació, amb 299 cellers de les onze DO catalanes, un 10% més.
El programa d’activitats paral·leles adreçades a professionals és un dels grans atractius de la BWW que, aquest any, també redobla la seva aposta per acostar la fira al públic general a través del projecte BWW Likes The City!, que convertirà aquest inici de febrer en la gran setmana del vi a Barcelona. Així, del 2 al 7 de febrer els amants del vi podran participar en múltiples iniciatives en què s’han involucrat més de 20 restaurants i hotels de la ciutat, que oferiran tapes maridades, experiències enogastronòmiques i menús especials amb el vi com a protagonista. Establiments com Via Veneto, ABaC, La Balsa, La Venta, Compartir, Òleum, Can Majó, Maitea, Nectari, Topik, Citrus, Bolero Bar, Bosc de les Fades, La Tartería, Atempo, Xeixa, Molino de Pez, Bar Michigan, Betlem, Bodega Molina, El Maravillas, Café del Centre, Bar Muy Buenas, Cafè de La Pedrera, El Tros, Matos Bar i Céntric s’han sumat al programa de la BWW Likes The City!
Una altra iniciativa és un maridatge literari a la Llibreria Ona amb vins de Joan Segura Pujadas i els contes de Natàlia Cerezo. També es realitzarà un tast de vins de Marco Abella al Reial Cercle Artístic, i una nova edició de Dones del Vi, que permetrà tastar al Palau de Pedralbes més de 200 vins elaborats per unes 40 dones productores i enòlogues d’una vintena de DO.
Aquest any, s’estrena, a més, l’Hotel Wine Fest, una iniciativa consistent en diverses rutes per hotels emblemàtics de Barcelona organitzades per diferents denominacions d’origen on es podrà gaudir també de tasts i maridatges especials. La ruta de la DO Cava es durà a terme als hotels Cotton House, Almanac i El Palace —els tres ubicats a la Gran Via—, mentre que la ruta de la DO Penedès involucra els hotels de luxe Monument, Majestic i Claris, a l’eix del Passeig de Gràcia. Per la seva banda, els cellers de la DO Jumilla donaran a conèixer els seus vins a l’Hotel Kimpton Vividora; els de la DO Bullas al Wittmore, i la DO Yecla al Neri Relais & Château.
Com a exemple de proposta de l’Hotel Wine Fest, al Monument Hotel durant la setmana s’oferirà una tapa exclusiva de mollete de pastrami casolà amb cansalada curada, manxec i tòfona, amb una selecció de vins del Penedès dels cellers Familia Torres, Sumarroca, Can Lleó, Can Suriol i Can Feixes. A més, hi haurà un menú degustació de 50 euros (maridatge inclòs) compost per carpaccio de llobarro fumat amb puré de dàtil i picadeta de raïm i poma; purrusalda de brou de pernil i ametlla amb làmina de bacallà i rovell d’ou de corral; arròs melós amb pop a la planxa, xistorra i carxofes; cuixa de xai de llet a baixa temperatura i rostida amb ají panca amb puré de patata i confit d’escalunya; formatge Brie de vaca Coronat de Mas Claperol; i infusió de fruits vermells amb crema de formatge i crumble de sèsam negre.
Ja dins de la fira, l’espai BWW Hub ha organitzat més de 70 tasts i ponències en què participaran 160 experts, entre ells, sis Master of Wine, sommeliers, enòlegs, elaboradors i crítics destacats del sector. Es realitzaran diferents tasts magistrals, s’analitzaran les grans tendències al sector del vi i es debatrà sobre enoturisme i gastronomia. Aquest any, les ponències més tècniques se centraran en l’actual tendència d’utilitzar cada cop més recipients singulars (com els ous de formigó o cubs de pedra o granit) per a l’elaboració i la criança dels vins. Així, els experts explicaran com influeix la forma i el material dels recipients en el procés d’elaboració i quins són més adients per a cada estil de vi.
L'exposició 'De Montmartre a Montparnasse. Artistes catalans a París, 1889-1914' vol posar cara a tots…
La filial de SD Worx de registre i gestió d'horaris obrirà aquest ‘hub’ després d'haver…
Un espectacle de dansa urbana i tecnologia de nou a Passeig de Gràcia marcarà l'inici…
L'univers del reboster es barrejarà amb l'essència nadalenca del 28 de novembre al 5 de…
El carrer Serrano i la Gran Via de Madrid ocupen la segona i tercera posició
La infraestructura científica es reforça de cara a la seva ampliació com també ho fa…