Ecosistema emprenedor

La cultura digital catalana de nou està present al 4YFN

El Departament de Cultura, a través de l’Institut Català de les Empreses Culturals (ICEC) i la Direcció General d’Innovació i Cultura Digital, difon els projectes empresarials de 14 startups catalanes de cultura digital durant la celebració del programa 4YFN, en el marc del Mobile World Congress (MWC)

Les empreses emergents de l’ecosistema de la cultura digital són cada vegada més nombroses a Catalunya. Prova d’això és que, un any més, tornaran a ser un dels principals protagonistes del Mobile World Congress (MWC) i del seu programa d’acceleració de startups 4YFN.

Les startups culturals representen el 15% de les empreses emergents de l’ecosistema emprenedor català i, en els últims 5 anys, el nombre de projectes tecnològics s’ha incrementat en més d’un 82%. Del total, el 19% dels nous professionals emprenedors que impulsen una idea innovadora i disruptiva són dones.

A més, les empreses culturals catalanes han obtingut en l’últim any i mig un total de 7  milions d’euros provinents de préstecs financers, gràcies als acords de col·laboració entre el Departament de Cultura i l’Institut Català de Finances. Aquesta col·laboració té l’objectiu de facilitar l’accés al finançament a través de dues línies: els préstecs per inversió en actius i circulant i els préstecs participatius.

En la present edició del programa 4YFN, que tindrà lloc fins el 3 de març, un total de 14 startups culturals catalanes participaran a l’esdeveniment. Ho faran de la mà del Departament de Cultura, a través de l’Institut Català de les Empreses Culturals (ICEC) i la Direcció General d’Innovació i Cultura Digital.

Per contribuir al desenvolupament d’alguns d’aquests projectes, el Departament de Cultura ha finançat més de 50 empreses emergents des de 2015, per valor de 5 milions d’euros.

Les startups culturals representen el 15% de les empreses emergents de l’ecosistema emprenedor català

Durant la celebració de 4YFN, a través de l’estand Catalan Arts Startups, les empreses emergents catalanes difondran diverses aplicacions culturals en el camp de les tecnologies 4.0 més innovadores: big data, automatització, cloud, IoT, sensors, realitat virtual i augmentada, dispositius robòtics, blockchain, metavers… Entre aquests àmbits, destaquen els desenvolupadors de videojocs, empreses que proposen aplicacions per al col·leccionisme artístic, empreses de software (SaaS) de gestió patrimonial, propostes digitals de desenvolupament musical, plataformes que vinculen les arts escèniques i les noves eines digitals i diversos ecosistemes d’incubació de noves empreses.

L’empresa emergent GameBCN ajuda els estudis de videojocs a professionalitzar la seva producció .

En conjunt, els seus projectes reflecteixen les diverses aplicacions culturals de les tecnologies més innovadores i el paper capdavanter de les startups culturals catalanes en els àmbits de la recerca, l’emprenedoria i el coneixement. Es tracta de:

  1. 2Awesome Studio: un estudi i publisher independent especialitzat en portabilitat  i desenvolupament de jocs de qualitat.
  2. Antidote: una plataforma de jocs tot en un per a estudis i jugadors.
  3. Arspect: un marketplace que ofereix una experiència dinàmica i personalitzada a través del lloguer d’art
  4. Aulart:és la plataforma EdTech líder per a la indústria de la música contemporània.
  5. Coeli Platform: és un software com a servei (SaaS) dissenyat per documentar, gestionar i publicar col·leccions patrimonials.
  6. Col·lectiu Cultura: una plataforma per connectar persones, institucions i empreses en zones no metropolitanes.
  7. EDvidence: és un ecosistema d’incubació per a startups EdTech i altres iniciatives educatives que combina la recerca universitària amb la formació en innovació empresarial.
  8. GameBCN: programa d’incubació global de Barcelona, ​​que ajuda els estudis de videojocs a professionalitzar la seva producció i maximitzar les seves oportunitats de negoci.
  9. La Tempesta: empresa que dissenya i produeix nous formats i experiències innovadores a la cultura i el patrimoni a través de la creativitat digital.
  10. Messcellany: empresa interdisciplinària especialitzada en la producció de projectes que combinen les noves arts i tecnologies multimèdia amb les arts escèniques.
  11. myStage: és una plataforma digital per a la gestió i promoció del sector de les arts escèniques i la música en directe que apropa artistes, programadors i públic.
  12. OffBeat: comunitat global d’amants de la música. És l’espai on els fans poden crear una identitat musical que els defineix a través dels mons digitals.
  13. Unison.: primer operador de gestió de drets d’autor musicals privat i amb ànim de lucre a Espanya i un dels tres pioners a Europa.
  14. WindowSight: és una plataforma d’streaming per mostrar art visual a televisió alhora que dóna suport als artistes i oferir una experiència d’art accessible i assequible.
La iniciativa educativa EDVidence combina la recerca universitària amb la formació en innovació empresarial.

Activitats professionals

Les startups de cultura digital catalanes també seran les protagonistes de diverses activitats professionals del saló. En concret, dijous 3 de març s’ha organitzat una sessió de pitching en què es parlarà dels nous models de negoci al mercat digital cultural i una conferència en què es debatrà com Catalunya s’ha convertit en capdavantera en la captació de talent i la creació de videojocs.

Les empreses Antidote, Aulart, OffBeat, Unison i WindowSight presentaran els seus projectes en la sessió de pitching, que modera l’experta en innovació Antonella Broglia i que tindrà lloc entre les 10:00h i les 11:30h. Aquestes empreses han obtingut un Préstec Participatiu Cultura, l’ajut financer que el Departament de Cultura va posar en marxa ara fa set anys per ajudar a la creació de startups en el camp de la cultura digital.

Després d’aquesta sessió de pitching, l’Associació de Desenvolupadors i Editors de Videojocs (Devicat) organitza una taula amb Alexandra Samper Martínez (Tecnocampus – UPF), Oscar Sahun (GameBCN) i Pasqual Batalla (Socialpoint) on es debatrà sobre el talent existent actualment a Catalunya i la gran varietat d’oferta formativa que s’ofereix als joves.

Compartir
Publicado por
The New Barcelona Post

Artículos recientes

  • Creativitat

El Museu Picasso viatja a París a ritme de cancan

L'exposició 'De Montmartre a Montparnasse. Artistes catalans a París, 1889-1914' vol posar cara a tots…

21 de novembre de 2024
  • Good News Barcelona

La multinacional Protime obre un ‘hub’ digital a Barcelona per a 250 empleats

La filial de SD Worx de registre i gestió d'horaris obrirà aquest ‘hub’ després d'haver…

20 de novembre de 2024
  • Good News Barcelona

Barcelona porta el Nadal als seus barris amb centenars de propostes

Un espectacle de dansa urbana i tecnologia de nou a Passeig de Gràcia marcarà l'inici…

20 de novembre de 2024
  • Gaudeix de Barcelona

Casa Seat celebra un Nadal dolç amb Jordi Roca

L'univers del reboster es barrejarà amb l'essència nadalenca del 28 de novembre al 5 de…

20 de novembre de 2024
  • Good News Barcelona

Passeig de Gràcia es manté com el carrer comercial més car d’Espanya

El carrer Serrano i la Gran Via de Madrid ocupen la segona i tercera posició

20 de novembre de 2024
  • Good News Barcelona

El Sincrotró Alba comptarà amb una residència per a treballadors

La infraestructura científica es reforça de cara a la seva ampliació com també ho fa…

20 de novembre de 2024