Barcelona s’ha consolidat com una de les ciutats amb més capacitat d’atracció de talent de l’entorn europeu. Amb la finalitat de contribuir a rebre i a retenir aquest talent internacional, l’Ajuntament de Barcelona va posar en marxa al novembre de 2021 el Barcelona Welcome International Desk. Dos anys després, l’oficina ha arribat a les 2.000 persones ateses, provinents de 111 països diferents.
Consolidat com a eina per a l’atracció i retenció de talent internacional, l’organisme té per objectiu facilitar l’establiment de talent a la capital catalana, ja sigui quan arriba a Barcelona o quan està a punt de fer-ho. En aquests dos anys, l’oficina ha dut a terme 6.700 accions, que inclouen facilitar informació sobre aspectes pràctics per viure a Barcelona; agilitzar tràmits com l’alta en el padró, i assessorar sobre mobilitat internacional, estrangeria, fiscalitat i seguretat social.
L’oficina fixa el seu públic objectiu en inversors, emprenedors, investigadors, professionals altament qualificats, teletreballadors internacionals i universitaris. El perfil majoritari de l’usuari del servei és una persona menor de 40 anys, amb estudis universitaris i que viu a Barcelona des de fa menys de sis mesos quan contacta ambel servei, ubicat a l’edifici Mediatic del Poblenou.
L’oficina aposta per ampliar les organitzacions que col·laboren amb el servei i obrir-la a associacions empresarials i de l’àmbit de la recerca de l’ecosistema local
De les persones ateses des que va obrir les seves portes fa dos anys, el 60% han estat d’origen de fora de la UE. Els deu països de procedència més habituals, que sumen més del 50% del total, són Itàlia, el Regne Unit, els Estats Units, l’Índia, França, Alemanya, Colòmbia, Rússia, Turquia i l’Argentina.
Recepció d’equips de la Copa Amèrica
De cara a la celebració de la Copa Amèrica en els propers mesos, l’organisme centralitza l’atenció als integrants dels equips de la competició i a les seves famílies. Per a això, l’Ajuntament ha habilitat en col·laboració amb la Delegació del Govern a Catalunya un canal ràpid d’atenció a usuaris vinculats a la cita esportiva.
En aquest marc, el servei ha facilitat més de 650 tramitacions, relacionades a l’obtenció de documents d’identificació i certificats digitals, i a l’alta en el padró municipal. A més, en col·laboració amb AC Barcelona i la Fundació Barcelona Capital Nàutica, l’oficina ha editat una guia de benvinguda dirigida als participants de la Copa Amèrica, amb informació i recursos sobre viure a la ciutat.
Després d’aquests dos anys, l’oficina aposta per ampliar les organitzacions que col·laboren amb el servei, amb la finalitat d’incloure a associacions empresarials i de l’àmbit de la recerca de l’ecosistema local. Així ho han acordat els promotors de l’oficina, que va impulsar l’Ajuntament amb la col·laboració de Barcelona Global, 22@NetworkBcn, Catalonia Trade&Investment de la Generalitat, la Delegació del Govern a Catalunya i la Fundació Mobile World Capital Barcelona, amb l’objectiu de continuar consolidant-se en la recepció i retenció del talent internacional a la capital catalana.