Rabat es recupera de la pandèmia gràcies a la fidelitat dels clients nacionals. Tot i que els turistes encara escassegen, la firma de joieria torna a créixer a doble dígit i ha tancat l’exercici del 2021 amb una facturació superior als cent milions d’euros i amb un resultat positiu, davant de les pèrdues comptabilitzades el 2020 com a conseqüència del descens de les vendes provocat per la crisi sanitària. L’empresa familiar, que compta amb dues emblemàtiques joieries al Passeig de Gràcia de Barcelona, afronta el 2022 amb molt optimisme, encara que, alhora, amb prudència i, ara com ara, no té grans projectes sobre la taula i tampoc noves obertures de botigues previstes. “Menys és més”, afirma categòric Jordi Rabat, conseller delegat i president de l’empresa.
“Sempre analitzem noves oportunitats, però, ara, el que toca és millorar allò que ja tenim, fer més coses amb les marques, evolucionar el model cap a l’omnicanalitat, continuar buscant l’excel·lència en joieria, ser referent en distribució de les millors marques de rellotgeria i fidelitzar amb el millor servei als nostres clients locals, que sempre han estat prioritaris per a Rabat”, afirma l’empresari, que el 2016 va agafar les regnes de la joieria fundada pels seus pares a Badalona a finals dels anys 70.
Abans de la pandèmia, el 2019, el grup Rabat va assolir una facturació propera als 120 milions d’euros gràcies a la bona marxa de les sis botigues que té a Barcelona (2), Madrid, València, Tarragona i Eivissa. El 2020, les vendes van caure un 38%, fins als 74 milions, amb unes pèrdues de 2,37 milions, davant dels beneficis de més de 5 milions de l’exercici anterior. El 2021, s’han deixat enrere els números vermells i la facturació ha repuntat un 45%, fins a 106 milions d’euros, xifra que aquest any es preveu que torni a créixer a doble dígit.
En una trobada amb la premsa, Jordi Rabat ha explicat que a partir del maig del 2021 les vendes van començar a animar-se gràcies al client nacional, que va experimentar un creixement del 55% respecte al pes que tenia el 2019. Així, abans de la covid, els clients nacionals generaven el 40% dels ingressos, davant del 60% aportat pels clients internacionals. Ara, aquesta proporció s’ha invertit i accentuat, de manera que el client espanyol aporta el 70% del negoci i l’estranger el 30%.
Durant la pandèmia, a Rabat van caure especialment les vendes de rellotges (-40%), mentre que el descens de les joies es va limitar al 20%. Tot i que el darrer any ha estat positiu, la comercialització de rellotges de les marques més prestigioses del món segueix per sota dels nivells del 2019 (-7%). Per contra, la línia de joieria ha crescut un 30% respecte als nivells prepandèmics. Per fer front financerament a aquesta darrera crisi, Rabat va aplicar un ERTO i també va acudir als préstecs ICO. Actualment, la seva plantilla arriba a les 185 persones, dotze més que el 2020.
Les joies dissenyades per la pròpia empresa als seus tallers generen el 30% del volum de negoci, mentre que el 70% restant correspon a la comercialització de marques de prestigi internacionals, especialment de rellotgeria (90%), encara que també de joieria. Rolex, Omega, Hublot, Bvlgari, Breitling, Chaumet, Panerai, Chopart o Tag Heuer són algunes de les principals marques que representa.
Aquestes firmes de prestigi disposen dels seus propis espais d’exposició a l’espectacular joieria que Rabat posseeix des del 2015 a la Casa Codina, al número 94 del Passeig de Gràcia, un edifici construït l’any 1898 per l’arquitecte Antoni Rovira i Rabassa. És considerada com la joieria més gran d’Espanya, en ocupar sis plantes i disposar també d’una terrassa jardí a disposició dels seus clients. “En aquesta botiga la idea és oferir una experiència única al client i mostrar l’univers de cada marca”, assenyala Jordi Rabat.
A la Casa Codina, l’empresa també té el seu taller principal i les oficines corporatives des de les quals es gestiona el Grup Flash Rabat, nom que rep la societat hòlding i del qual depenen també les boutiques del Passeig de Gràcia 59; València, Madrid, Tarragona (Rabat Zaida) i Eivissa (Rabat Viñets Rolex), les dues darreres en aliança amb joiers locals que controlen el 40% del capital.
Coincidint amb la pandèmia, el 2020 Rabat va reubicar la seva joieria de Madrid, que va traslladar al carrer Serrano cantonada amb Jorge Juan, un local situat en una ubicació privilegiada que històricament havia acollit una botiga de Loewe. El 2021, es va ampliar també la boutique d’Eivissa, ocupant amb les marques Rabat i Rolex els baixos de l’icònic Hotel Montesol.
Rabat va ser fundada per Esteban Rabat el 1977 a Badalona. Als seus inicis, la botiga dissenyava joies nàutiques i va anar creixent gràcies a la seva especialització en regals d’empresa, fins al salt a Barcelona el 2004. Posteriorment, la marca es va estendre a València (2007), Madrid (2010), Tarragona (2016) i Eivissa (2017). Després d’incorporar-se a l’empresa familiar el 2002, Jordi Rabat va assumir el càrrec de conseller delegat en substitució del seu pare el 2016 i, el 2018, va culminar el procés de relleu generacional en ser nomenat també president. Al consell d’administració de la companyia l’acompanya Arturo Alfocea, director de serveis corporatius de Rabat, i dos consellers externs: Jaume de Pedro i Roberto Serrano. Jordi Rabat és germà del pilot de motociclisme Tito Rabat.