Social Stories

“La Marató d’aquest any será un homenatge a tots els ciutadans”

Una Marató excepcional. Així defineixen TV3 i Catalunya Ràdio l’edició que estan preparant de l’acció solidària que involucra cada any a uns tres milions de catalans. El programa del próxim 20 de desembre, que porta per lema, Aquesta Marató toca a tothom, estarà dedicat a recaptar fons per la lluita contra la covid-19 i serà més digital i descentralitzat que mai.

La Marató de 2020 compta amb tots els ingredients per ser una de les més importants que s’han organitzat d’ençà que es va crear aquest innovador format audiovisual i solidari l’any 1992. El context de pandèmia ha obligat a reinventar un model provat d’èxit que ha aconseguit recaptar més de 200 milions d’euros al llarg de tots aquests anys, una xifra que s’ha destinat íntegrament a sensibilitzar a la societat i a impulsar la investigació biomèdica per aconseguir avançar en la lluita contra les principals malalties i també en aquelles que són minoritàries.

“Aquest any, La Marató persegueix fer un homenatge a tots els ciutadans pel seu elevat grau de responsabilitat i també a tots els professionals que han estat a primera línia per fer front a la pandèmia”, explica Lluís Bernabé, director executiu de la Fundació La Marató de TV3 en una entrevista amb el The New Barcelona Post.

Segons Bernabé, és una Marató molt especial “perquè afecta a més persones que mai, ens afecta a tots!, i també perquè serà la més llarga”, en referència al fet que els donatius ja es poden fer des del passat 1 d’abril, quan en ple confinament es va posar ja en marxa el sistema de recaptació a través d’Internet, Bizum o transferència bancària.

El programa del pròxim 20 de desembre comptarà amb cinc presentadors, Roger Escapa, Laura Rosel, Raquel Sans, Mònica Terribas i Jordi Basté que, per primera vegada, realitzaran les entrevistes als testimonis i als professionals des de diferents centres sanitaris de Barcelona, Badalona, L’Hospitalet, Girona, Sabadell, Terrassa, Igualada, Tarragona, Reus i Lleida.

Roger Escapa, Laura Rosel, Raquel Sans, Mònica Terribas i Jordi Basté.

Inicialment, La Marató d’enguany s’havia de destinar a la salut mental, però hi va haver ple consens en reorientar-la ràpidament per buscar fons destinats a donar suport als projectes de recerca vinculats amb la covid-19.

Selecció de projectes de recerca

Hem avançat la convocatòria d’ajuts a aquest mateix 2020 per tal que la nostra comissió assessora científica pugui avaluar els projectes el més ràpid possible i així fer-los arribar els diners”, assegura Bernabé. “Encara que tinguem la vacuna, necessitarem molta recerca en altres àmbits vinculats a la covid”, adverteix el director de la fundació.

En aquest sentit, La Marató d’aquest Nadal té previst finançar projectes que ajudin a comprendre què és el que ha passat i a prevenir, per exemple, futures pandèmies. Un altre eix clau seran les investigacions que ajudin a les persones que ara pateixen una malaltia crònica a conseqüència d’haver-se contagiat pel coronavirus.

Aquest any no s’han pogut celebrar els centenars d’activitats populars de La Marató i s’ha apostat per esdeveniments digitals.

Ja fa anys que La Marató transcendeix el programa televisiu i es converteix en un esdeveniment social que mobilitza a milers de ciutadans i voluntaris que organitzen tota mena d’activitats solidàries per recaptar fons arreu de territori. Aquest any, aquests actes populars s’han hagut de suspendre i s’ha optat per digitalitzar-los. “Hem fet un gran esforç per potenciar els donatius i les activitats digitals”, assegura Bernabé, que admet que diàriament se li “encongeix el cor” quan veu totes les iniciatives que impulsa la gent per assegurar que La Marató sigui un èxit.

Hem fet un gran esforç per potenciar els donatius i les activitats digitals

“La Marató es fa amb i pels ciutadans; hem de ser conscients del gran esforç que fan les persones que hi participen any rere any”, afegeix. Segons el director de la Fundació La Marató, la mitjana dels donatius se situa entre els 20 i els 40 euros, el que demostra la voluntat de la gent de contribuir encara que sigui amb una petita quantitat. “Això té un valor increïble”, destaca.

Bernabé no vol fer càbales sobre la xifra que es pugui recaptar aquest any tenint en compte el context de crisi econòmica. “Seria poc respectuós parlar ara de xifres o d’objectius pel marcador; cada donatiu té més valor que mai”, reflexiona.

Anys de recaptació rècord

La Marató va batre el rècord de recaptació l’any 2018, amb 15 milions d’euros. L’any passat, en l’edició dedicada a les malalties minoritàries, el marcador va arribar fins als 14,17 milions. D’aquesta xifra, el 86% (12,19 milions) es van destinar a ajuts per la recerca, el 10,78% (1,5 milions) a activitats de difusió i sensibilització, i el 3,2% (453.631 euros) a despeses d’administració. Tot el procés està auditat i supervisat per PriceWaterhouseCoopers.

Lluís Bernabé, director de la Fundació La Marató.

Aquest any també s’han hagut de digitalitzar les xerrades de sensibilització a les escoles i està per veure què passarà amb els centres de recepció de trucades telefòniques que funcionen durant el dia de l’emissió del programa i que congreguen fins a 4.000 voluntaris. “Tenim sobre la taula diferents escenaris, però serà molt complicat, per raons de seguretat mantenir el format tradicional de les seus telefòniques”, avança Bernabé.

Segons el directiu, es buscarà la màxima territorialitat i es pot optar per posar en marxa múltiples seus de recepció de trucades més petites o decidir que tots els voluntaris treballin des de casa per atendre les trucades. “Serem molt escrupolosos en la formació dels voluntaris virtuals i garantirem la màxima rigorositat, excel·lència i confiança en tot el procés”, assegura.

Serem molt escrupolosos en la formació dels voluntaris virtuals i garantirem la màxima rigorositat, excel·lència i confiança en tot el procés

Pel que fa al programa televisiu, admet que aquest any “hi haurà menys directes i més fragments enregistrats prèviament”, però de nou serà clau la descentralització. Aquest format de fer sortir el programa dels estudis de TV3 ja es va iniciar amb èxit l’any passat i aquest any es repetirà amb els cinc presentadors, que es desplaçaran als hospitals ubicats a diferents punts de Catalunya.

Un himne coral amb 24 artistes

Aquesta setmana s’ha presentat Serem més forts, l’himne coral de l’espot de La Marató, interpretat de manera col·lectiva per 24 artistes i formacions d’estils i gèneres molt diferents. El Parc Audiovisual de Catalunya, a Terrassa, va ser l’escenari triat per gravar la cançó de la campanya promocional que La Marató ha ideat aquest any conjuntament amb l’agència creativa Ogilvy i la productora Oxígeno.

La gravació del disc de La Marató es va fer al Parc Audiovisual amb totes les mesures de seguretat.

Miki Núñez, Suu, Elena Gadel, Dyango, Antonio Orozco, Buhos, Las Migas, Doctor Prats, Els Catarres i Nina son només alguns dels artistes que han participat en l’emocionant tema Serem més forts, compost per Jordi Cubino.

També s’han donat a conèixer les cançons que integren l’altre gran fenomen que any rere any protagonitza aquest programa solidari de TV3: el disc de La Marató, del que se’n venen més de 200.000 còpies, el que el converteix en el disc més venut del món en un sol dia. Es posarà a la venda el diumenge 29 de novembre, al preu de 10 euros. Inclou 19 cançons interpretades per 54 artistes, entre elles, l’himne col·lectiu, que ara també seran reconegudes per Shazam. Es podrà comprar també digitalment per iTunes. Enguany, destaca una versió de Boig per tu interpretada pel cantant americà Jackson Browne, acompanyat de Judit Neddermann i Pep Sala. També hi ha temes de Mil Moliner, Sebastian Yatra i Rozalén, entre altres.

A partir del 19 de novembre es posarà també a la venda, en format paper i digital, la tretzena edició del llibre de La Marató, una obra bàsicament de fotografies amb què es vol deixar constància de com s’ha viscut la covid-19 a través de la visió de 17 fotògrafs de reconegut prestigi nacional i internacional.

Compartir
Publicado por
Sergi Saborit

Artículos recientes

  • Good News Barcelona

Eholo, el ‘software’ per a psicòlegs que assumeix la seva càrrega administrativa

La plataforma disposa d'eines per reduir les gestions que duen a terme els professionals, com…

21 de novembre de 2024
  • Gaudeix de Barcelona

Els Llums de Sant Pau proposa un viatge per les tradicions nadalenques del món

L'experiència es renova enguany amb un recorregut immersiu que podrà visitar-se fins el 12 de…

21 de novembre de 2024
  • Good News Barcelona

Les empreses catalanes capten 1.540 milions dels fons Next Generation des de 2021

Prop de 600 projectes empresarials s'han beneficiat de les convocatòries, un 66% dels quals han…

21 de novembre de 2024
  • Creativitat

El Museu Picasso viatja a París a ritme de cancan

L'exposició 'De Montmartre a Montparnasse. Artistes catalans a París, 1889-1914' vol posar cara a tots…

21 de novembre de 2024
  • Good News Barcelona

La multinacional Protime obre un ‘hub’ digital a Barcelona per a 250 empleats

La filial de SD Worx de registre i gestió d'horaris obrirà aquest ‘hub’ després d'haver…

20 de novembre de 2024
  • Good News Barcelona

Barcelona porta el Nadal als seus barris amb centenars de propostes

Un espectacle de dansa urbana i tecnologia de nou a Passeig de Gràcia marcarà l'inici…

20 de novembre de 2024