[dropcap letter=”E”]
l proper 12 de juliol arriba una nova edició del Festival Cruïlla Barcelona, la novena ja, al recinte del Parc del Fòrum. Com en tots els festivals el cartell musical serà una part important de l’oferta -es podrà gaudir de l’actuació d’artistes com Jack White, Prophets of rage, N.E.R.D, Kygo, Justice, The Roots, David Byrne, o Bunbury-, però no serà ni molt menys l’única. És precisament el que promociona l’ADN d’aquest festival 100% barceloní, oferir als seus prop de 60.000 visitants una experiència que traspassi de molt la musical. Com explica Gorka Niubó, responsable de relacions institucionals i patrocini, el festival aposta per concebre la cita com una experiència en el seu conjunt, no només de la que es desprèn de les actuacions a l’escenari, sinó també de tot el que envolta l’espai on es celebra el Cruïlla. Aspectes tan bàsics i tan oblidats en la majoria de festivals com que els lavabos estiguin nets i la gent no hagi de fer llargues cues per a accedir-hi “per a nosaltres és important, perquè al cap i a la fi acaba incidint en l’experiència que aquella persona s’emporta del seu pas pel Cruïlla”, explica Niubó. Però evidentment el plantejament va molt més enllà que banys nets i sense cua.
De fet la base d’aquesta aposta per l’experiència surt de conceptes aparentment tan allunyats del món dels festivals com el ‘big data’ i el ‘business intelligent’. Però per explicar com es concreta tot plegat primer cal parlar una mica d’innovació. Això és el que millor defineix el fet d’haver estat el primer festival musical a Espanya en aplicar el ‘full cashless”, és a dir, el primer on no cal portar-hi diners, ni en bitllets ni en targes, per a cobrir les despeses que s’hi fan al recinte. En comptes d’això el Cruïlla posa a disposició del seu públic una polsera intel·ligent, que es pot carregar i que et retorna els diners que no s’hagin gastat durant el festival. Aquest sistema no només aporta seguretat i comoditat als visitants, sinó que com explica Niubó, “també ens aporta molta informació sobre les persones que venen i sobre les seves preferències i alhora ens permet interactuar molt amb el públic”.
Una de les informacions més valuoses que permeten les polseres és segmentar el públic del Cruïlla, no només per edats o perfil de consum sinó també en funció de la seva relació amb el festival: “Podem pensar en promocions especials per exemple per a les persones que han vingut més d’un any, o pensar en accions úniques per a les persones que celebren el seu aniversari durant el festival…”, explica. Les possibilitats són infinites, i no només per a generar experiències als visitants sinó també per a oferir a les marques una opció per segmentar les seves accions de màrqueting. Per exemple, l’any passat Codorniu va oferir al seu corner una copa i un tros de pastís a la gent del públic de més edat, “amb el que no només generes una experiència diferent per a aquests assistents sinó que permets que la marca tingui una acció mols més selectiva”.
Les polseres intel·ligents també permeten accedir a moltes dades com per exemple veure els fluxos d’entrada i sortida de gent, el que facilita als organitzadors ajustar els dispositius per a evitar cues i aglomeracions a l’entrada, perquè com explica el responsable de relacions institucionals i patrocinis del Cruïlla, “tots aquets detalls són els que ajuden a generar una bona experiència i a fidelitzar al públic”. I aquest és de fet un altre dels secrets d’aquest festival: La seva capacitat per a fer tornar la gent, “i per això hem se ser molt atents al que ens demanen, som molt captius del nostre públic”. Aquesta relació directe amb el públic els ha servit, per exemple, per fixar el cartell d’artistes, en funció de les preferències de la gent, i a través del Cruïlla Fan Club, els organitzadors mantenen un canal de comunicació permanent amb el seu públic.
Escoltant la gent, els seus organitzadors van tenir clar també que la sostenibilitat és un dels aspectes que més els preocupaven. Per això el Cruïlla és també un festival pioner en no fer servir els habituals gots de plàstic d’aquestes trobades, i en comptes d’aquests, i gràcies a la col·laboració amb Estrella Damm serveix les begudes en gots biodegradables. No és l’únic punt en què el festival marca tendència. També ho fa afegint a la seva oferta de serveis una zona de cafeteria i de llibreria. Sí, sí, cafeteria i llibreria. Una aposta tan poc habitual en els festivals musicals com el fet de pensar en tota una àrea destinada al descans i al benestar, la zona de lifestyle, “on la gent pot gaudir d’una estona de pausa, prendre un cafè, gaudir de l’oferta tecnològica o relacionada amb la moda i les tendències…” explica Niubó. Perquè no tot és música: “La nostra aposta és la de servir experiències, en el seu conjunt, i per tant no ens fixem només en el cartell musical, que evidentment també mimem molt”. És el model que els seus organitzador anomenen de “tercera via”, un híbrid entre les cites multitudinàries on l’experiència del festival queda en un segon terme davant l’oferta musical, i les molt selectives i d’aforament limitat amb una aposta musical molt concreta: “Aquí es cuida tot, i es busca generar una vivència en tot el seu conjunt”, destaca el responsable del Cruïlla.