Rodalies
Un tren de Rodalies circulant. © V. Zambrano

La nova estació de Rodalies de Sant Andreu Comtal, enllestida aquest any

Aquesta serà una de les actuacions que durà a terme el Ministeri de Transports, a través de Renfe i Adif, a la xarxa de Rodalies per un import global de 471 milions d’euros, aquest any 

El Ministeri de Transports ha determinat el pla d’actuacions que durà a terme a la xarxa ferroviària de Catalunya en els propers mesos, a través de Adif, Adif Alta Velocidad i Renfe, en què s’inclou els avenços en l’adequació de les noves instal·lacions de l’estació de Rodalies de Sant Andreu Comtal, que millorarà les prestacions amb un servei més modern i accessible; i que es vol tenir enllestida per abans de finals d’any. El projecte forma part d’un conjunt d’obres amb una inversió global de 471 milions d’euros, segons ha concretat el ministeri.

Per a la ciutat de Barcelona, també serà una obra important el trasllat de les vies d’ample convencional de la línia Barcelona-Granollers-Portbou a l’interior de l’estructura de la futura estació de la Sagrera, una vegada finalitzat i posat en servei, a la vegada, un túnel de 2 quilòmetres de longitud aproximada. Es tractarà de la segona gran fita d’explotació ferroviària per a la que està destinada a ser l’Estació d’Estacions, després de l’entrada en funcionament, el desembre de 2020, del traçat de la línia Barcelona-Mataró. Els treballs en les infraestructures de Sant Andreu Comtal i la Sagrera compten amb un pressupost de més de 68 milions d’euros.

D’altra banda, es continuarà amb el desenvolupament del Corredor Mediterrani amb l’adaptació del túnel de Castellbisbal, que servirà per enllaçar en ample estàndard els treballs ja realitzats entre Castellbisbal i la frontera francesa i també el del sud, entre Vila-seca i Martorell. El pressupost de l’actuació és de 152,85 milions d’euros.

Alhora es farà la integració urbana del ferrocarril a Sant Feliu de Llobregat, on se suprimirà el pas a nivell a la sortida de l’estació i es posarà en servei una estació provisional mentre duren les obres del tram soterrat. Tot plegat, té un pressupost de 110 milions d’euros. Mentre que a Molins de Rei, les obres seran per remodelar l’estació on s’instal·laran quatre ascensors amb un pressupost de 6 milions d’euros i un termini d’execució estimat de 15 mesos.

D’altra banda, també s’han planificat treballs per millorar el tram entre Martorell i Sant Vicenç de Calders, per renovar l’estructura, implantar el tercer carril, adequar l’electrificació, ampliar les vies d’apartat fins als 750 metres i construir nous passos inferiors, amb un cost de 134,2 milions d’euros.

En aquest sentit, el Ministeri de Transports ha informat que per realitzar els projectes es veuran afectades per les obres les línies R4, R8 i R1 de Rodalies. Les alteracions al servei es produiran entre el pròxim dissabte 23 d’abril i fins al febrer del 2023; no obstant això, s’ha dissenyat una nova oferta de serveis a les línies R1, R3, R4, R7, R12 i RG1 que oferiran freqüències més homogènies i horaris més senzills.