La pandèmia ha fet mal a molts negocis, però també ha permès a molts sectors i a molts professionals reinventar-se i accelerar grans tendències com el comerç online. Els productes d’alimentació, especialment els frescos, sempre han estat a la cua de les vendes a través d’Internet, però la Covid-19 ha canviat aquesta realitat i ha esperonat als consumidors, especialment els més joves, a perdre la por a comprar a través de la xarxa fruites, verdures, embotits, carn, formatges i fins i tot peix. Les aplicacions mòbils especialitzades a fer de pont entre els consumidors i les parades dels mercats, per exemple, s’han disparat durant aquesta crisi sanitària, però aquest context de dificultat també ha permès que neixin noves empreses nadiues digitals que ja no tenen botiga física, sinó que centren el 100% del seu negoci en la venda online i en la distribució a domicili.
És el cas de La Pescadería de María, un e–commerce especialitzat en la venda de peix i marisc que vol transformar l’experiència de compra d’un producte que sovint no es consumeix prou per falta de temps, per motius de preu o per no tenir l’hàbit d’anar a una peixateria de confiança. “La nostra missió és esborrar les barreres invisibles que fan que molta gent no compri ni cuini tot el peix que els agradaria perquè els hi fa mandra, se senten insegurs o pensen que els sortirà massa car”, explica Robert Casanovas, un dels quatre socis fundadors de l’empresa barcelonina, que compra el peix a les principals llotges del Mediterrani i el marisc a Galícia.
Nascuda en plena pandemia, durant el mes de juliol de 2020, La Pescadería de María ha servit 8.000 comandes durant el seu primer any de funcionament, amb un import mitjà de 85 euros per compra i una ràtio de repetició superior al 50%. Amb un creixement mensual sostingut fins ara del 20%, l’empresa ja dóna feina a deu persones, distribueix per tot Espanya i s’ha marcat l’objectiu de duplicar el nombre de clients en aquest segon any i facturar ben aviat un milió d’euros.
La startup, que entrega les comandes en unes característiques capses de cartó blaves, ofereix un servei totalment personalitzat, ja que els clients a més a més del tipus de peix i les quantitats, poden triar també el tipus de tall, el pes de cada porció i adquirir packs per fer una paella o una mariscada. A Catalunya, les comandes s’entreguen en un termini de 24 hores, temps que augmenta fins a les 36 hores a la resta d’Espanya, tot i que l’empresa ja treballa per escurçar aquests terminis.
Entre els projectes de creixement de La Pescadería de María destaca la creació d’un servei de subscripció que permetrà a les famílies rebre a casa regularment el peix que necessiten. També volen vendre les seves caixes de peix fresc a botigues gurmet de Barcelona, a més a més de formalitzar acords amb gimnasos i empreses per estimular el consum d’aquests aliment entre els seus clients o empleats.
En l’èxit aconseguit per aquesta botiga online fundada per Robert Casanovas, Susana Prades, Joan Soler i Montserrat Andreu ha jugat un rol clau el boca orella i, especialment, Instagram, on la marca supera els 17.300 seguidors. Són populars les stories de clients que obren la caixa blava que acaben de rebre, un fenomen conegut com unboxing i que multiplica els seguidors o fans de la marca.
Darrere de l’eficaç estratègia de venda efectuada mitjançant aquesta xarxa social hi ha la Susana Prades, la socia responsable de l’àrea de màrqueting, que ha trobat també en La Pescadería de María una forma per reinventar la seva trajectòria professional i emprendre en un moment en el qual acabava de tenir el seu segon fill. Aficionada a la gastronomia, fins a l’any passat, Prades (Barcelona, 1985) era executiva d’Abertis i ara ha canviat les autopistes per les llotges de peix i s’ha convertit en la cara visible de l’empresa, fins al punt de què molta gent es pensa que ella és la María.
Diplomada en Ciències Empresarials per la UPF, Prades, que havia sigut la responsable de màrqueting i publicitat d’Abertis i la cap de relacions institucionals del grup d’infraestructures, va visualitzar el potencial de la venda online de peix durant el confinament arran de les dificultats per abastir-se d’aquest producte. Va ser així com va apostar per crear un servei de venda a domicili que fos atractiu pels consumidors, amb peix fresc de la màxima qualitat a un preu ajustat, preparació personalitzada, i enviaments refrigerats en un embalatge que evités la generació de líquids i olors.
Per fer realitat la iniciativa es va unir al seu amic i veí, Robert Casanovas, qui va sumar també al projecte a la Montserrat Andreu i a en Joan Soler. Aquest últim soci és membre de la família Giró, que fa més de 100 anys que es dedica al món del peix al Penedès, on va començar a vendre als mercats del Vendrell i Vilafranca i va convertir-se en un referent a l’hora d’abastir a restaurants de tot Catalunya. “El nom de María que li hem posat al nostre e–commerce és en homenatge a l’àvia d’en Joan”, explica Prades, que veu en aquesta aposta per Internet “una evolució natural a la tradició pesquera de la família Giró“, que ha pogut reinventar-se i fer front a la caiguda de les vendes pel tancament de l’hostaleria.
La Pescadería de María disposa d’unes instal·lacions a Vilafranca del Penedès des d’on fileteja, desespina, talla, envasa al buit i prepara les comandes que envia a tot Espanya, tot i que el negoci es concentra fonamentalment ara a la província de Barcelona. El repte és tancar 2021 amb un increment del 50% en les comandes rebudes de fora de Catalunya, especialment de Madrid i València.