En l'actualitat la publicitat fa servir com a esquer les relacions socials, més que la família. Relacions d'amistat, relacions de parella... Ja no s'usa la fórmula familiar com en aquest anunci de cervesa, tret dels anuncis de joguines, potser, o d'assegurances de salut i de vida, i d'automòbils de format familiar
[dropcap letter=”F”]
a uns dies una amiga em va enviar, a través d’una coneguda xarxa social, un recull d’anuncis dels anys 60 de marques espanyoles: jo no m’ho podia creure! Cada un d’ells m’al·lucinava més que l’anterior, fins que va arribar aquell, un anunci d’època de la cervesera Cruzcampo. Què podem dir d’un anunci que ofereix cervesa amb alcohol als més joves de la casa? I, a qui se li podria ocórrer posar-lo en dubte? Si és la mare, a més, qui ha d’anar a comprar-la! A veure, a veure: d’una banda alcoholitzem als nens, d’altra banda enviem les mares a fer la compra. I és que el problema de l’època no era l’alcoholisme, sinó la fam. Amb aquest panorama, que millor que la publicitat per obligar-nos a prendre una decisió o una altra? Sí, sí, la publicitat mana (i manava), un cop més, sobre els patrons que seguirà la societat.
Altres marques, com ara Sant Miquel, van usar als nens per promocionar la seva cervesa. I és que aquests productes es promocionaven per als nens com aliments sans (de la mateixa manera que als EUA es publicitava la beguda Seven Up per als nadons (addicció al sucre des de l’inici de les nostres vides!). Una infinitat d’anuncis sexistes, masclistes, racistes… s’exhibien i s’exhibien sense cap pudor, reproduint el model social imposat en el món occidental i acceptat sense cap crítica per part dels seus súbdits, ui, perdó!, volia dir societat.
En l’actualitat la publicitat fa servir com a esquer les relacions socials més enllà de la família. Relacions d’amistat, relacions de parella… Ja no s’usa la fórmula familiar com en aquest anunci de cervesa, tret dels anuncis potser de joguines o d’assegurances de salut i de vida, i d’automòbils de format familiar.
I, ja que sóc una fascinada de la publicitat, quin i com podria ser aquell anunci actualment? Heus aquí la meva proposta, ajustant-me a una de les tendències estètiques dels nostres dies: colors plans, línies precises, un eslògan que digui alguna cosa així com, “Cruzcampo som tots, amic meu i… au, salut!”. Però no, no colaria. Millor l’actualitzo una mica més, fins a dir: “Smartphones, també per als menuts de la casa”. I potser d’aquí 50 anys algú escriuria alguna cosa així sobre la meva proposta… Qui millor que la publicitat per marcar-nos el camí? A qui se li ocorreria recomanar l’ús dels telèfons mòbils als nens? A l’OMS saltarien espurnes!
“La música és una qüestió de paciència, de i sumar dia a dia. Un procés…
Munich és avui una marca reconeguda de calçat esportiu i una mica més i tot:…
La històrica marca local reneix de la mà del fabricant xinès Chery, qui ha posposat…
La marca preveu vendre vehicles de combustió, híbrids endollables i 100% elèctrics, i produir un…
El port rep el primer sistema OPS per endollar els vaixells a la xarxa elèctrica…
Sovint les catàstrofes que poden arruïnar una vetllada musical són les que la converteixen en…