Imatge virtual de la primera fase de les obres de la Rambla, amb la creació d'un nou espai urbà entre el monument a Colom i Drassanes.

La Rambla comença a mostrar la seva nova cara amb les obres acabades a Colom

La remodelació de l'icònic passeig continua amb la previsió que acabi el 2027 i amb un pressupost global de 55,6 milions d'euros

Després de dos anys d’obres, la primera fase de remodelació de l’avinguda més emblemàtica de Barcelona ha arribat a la seva fi. La Rambla més pròxima al mar ha aixecat les tanques d’obres, i el tram entre el monument de Colom i el carrer del Portal de Santa Madrona ja llueix amb el seu nou aspecte. 

Aquesta primera reforma ha servit per apropar el passeig al mar, modificant el traçat de l’avinguda Drassanes. Amb aquesta actuació, s’ha generat una nova plaça que aspira a ser espai de trobada i d’escenari d’usos socials. Queda arracada plantar un centenar d’arbres que trencaran la monotonia cromàtica de la zona reformada, amb 53 nous i amb escocells de vegetació baixa.

El nou espai reformat, que suma 23.000 metres quadrats, ja llueix el nou paviment que està cridat a convertir-se en element distintiu de la Rambla, conformat per peces de diferents formats de pedra natural —granit i pòrfir, per ser exactes. La inversió en aquest tram s’ha situat en 11,4 milions d’euros, dins d’una reforma de l’avinguda que compta amb un pressupost de 55,6 milions.

Aquest ha estat el primer pas en el llarg camí per a reformar l’avinguda més universal de la capital catalana. La previsió de l’Ajuntament és acabar els treballs el 2017, després que apostés per prémer l’accelerador i escurçar el termini a la meitat de l’inicialment previst.

L’actuació global dotarà a la Rambla de més espai per als vianants tant al passeig central com a les voreres laterals, que tindran sempre un mínim de tres metres d’amplada. Amb la nova configuració, l’avinguda comptarà amb un sol carril de circulació de 3,5 metres per sentit, que es limitaran a veïns, serveis, mercaderies i aparcament.

Les obres que acabaran de transformar la imatge dels 1,2 quilòmetres de l’icònic passeig es desenvoluparan per fases: es començarà per la vorera del Gòtic; després, li tocarà a la del Raval, i finalment arribarà el torn del tronc central. Per a reduir les afectacions a veïns i visitants, els treballs es desenvoluparan en trams de no més d’uns 50 metres.

La futura Rambla
Simulació de la futura Rambla a l’alçada del mosaic de Joan Miró.

A causa de les obres, a la Rambla s’hi han habilitat passos provisionals de vehicles per poder-la creuar i fer possible l’accés de veïns i vehicles d’emergències i de mercaderies. Ara, la calçada que toca el Raval és de pujada des de Colom fins la plaça Catalunya. Aquest esquema es mantindrà durant els primers mesos de la remodelació, i després s’anirà adaptant en funció del desenvolupament dels treballs.

A més d’ampliar les voreres per guanyar més espai per als vianants, la reforma de La Rambla generarà tres nous espais concebuts com a places. Se situaran entre el Palau Moja i l’Església de Betlem, guanyant un nou espai singular a l’alçada de Portaferrissa i el carrer del Carme. Una altra d’aquestes noves places emergirà, com no podia ser d’una altra manera, davant la Boqueria, el mercat més simbòlic de Barcelona i reconegut com el millor del món. La tercera reconfigurarà el Pla del Teatre, des de la qual ja es pot intuir el mar entre les copes dels característics plàtans, i des del qual comença a emergir un Colom que ja s’alça sobre un primer tram acabat.

Rambla a la altura de la Virreina
Vista simulada de la futura Rambla, al costat de la Virreina.