La reflexió sobre l'objecte de record representatiu de l'emblemàtica avinguda s'engloba en la seva estratègia per tornar a atreure els ciutadans, que inclourà també noves activitats i l'impuls de la marca Territori Rambla
Convidar als barcelonins a recuperar el seu passeig més internacional. Aquest és l’objectiu de la iniciativa La Rambla. Un nou model de turisme urbà. Impulsada per Amics de La Rambla amb l’Ajuntament i el portal GetYourGuide, la proposta ambiciona que La Rambla torni a ser un lloc icònic no només pels turistes, sinó també pels barcelonins.
Com aconseguir-ho? Amb una estratègia en la qual figuren no només activitats, sinó també un observatori, una nova marca i una reflexió entorn del souvenir. Són propostes dins de cinc línies d’actuació que es desenvoluparan fins l’any 2027, totes amb la finalitat d’enfortir la imatge del passeig perquè els barcelonins tornin a la seva Rambla. El calendari coincideix precisament amb les obres de la reforma de la icònica avinguda, que ja han començat i que acabarà previsiblement el 2027.
Entre les línies d’actuació de la pionera iniciativa de col·laboració público-privada figura La Rambla Inventa. A través d’aquesta, el projecte pretén ser un altaveu per a les veus creatives del barri, amb una proposta en particular: dissenyar un objecte de record de La Rambla, creat localment i dirigit a tothom. Amics de La Rambla planteja repensar el típic souvenir que es ven a l’avinguda i impulsar aquest nou objecte amb la col·laboració del teixit cultural, associatiu i educatiu del barri, en el qual se situen escoles de disseny com Elisava i Massana. Ho ha explicat a The New Barcelona Post Fermín Villar, president d’Amics de La Rambla. L’entitat, creada el 1960, vol transformar el tipus de souvenir que representa La Rambla i impulsar records atractius no només pels visitants, sinó també pel públic local.
El nou objecte que sorgeixi d’aquesta reflexió haurà d’estar vinculat estretament amb el territori, tant des del punt de vista creatiu com constructiu
Amb aquest objectiu, a principis de 2024 es convocarà una jornada per a reflexionar sobre el souvenir i la creació d’un nou tipus d’objecte de record representatiu de l’emblemàtica avinguda. “Els ingredients els tenim”, reivindica Villar. I els enumera: La Rambla disposa de comerços que aposten per millorar la percepció sobre l’avinguda per atreure barcelonins i un perfil de visitant de qualitat, alhora que compta amb escoles de disseny i amb petits productors, especialment al Raval. “Cal ajuntar aquestes tres realitats, que fins ara han anat cadascuna pel seu costat i no han coincidit mai”, i fer-ho amb l’objectiu comú de repensar els records que representen a la simbòlica via.
I què es podria produir? “Des de tèxtil a ceràmica, passant per qualsevol possibilitat que ens puguem inventar”, sempre amb l’objectiu de reorientar els objectes que expliquen La Rambla, amb la finalitat de “pujar el nivell” de l’oferta actual. I ja s’estan fent els primers passos cap a aquesta redefinició del souvenir que ha de caracteritzar el passeig més universal de Barcelona. En aquest sentit, s’ha creat una col·lecció de pòsters atractius tant per a turistes com per a locals, que pretenen recuperar l’encant del cartellisme vinculat a la ciutat. S’oferiran en tirades curtes de 100 exemplars combinats amb postals gratuïtes, i tindran com a autors a artistes reconeguts i a alumnes de Massana i Elisava.
Els nous objectes que es dissenyin tindran com a principal aparador un nou espai: l’establiment Territori Rambla. Serà un espai físic pensat per a promoure la cultura i explicar la història i tradicions de La Rambla. El local, que obrirà durant 2024 en una ubicació encara per determinar, promocionarà el patrimoni de l’artèria barcelonina i la seva oferta, tant cultural com gastronòmica. Les experiències que englobi el Territori Rambla s’agruparan també en un espai virtual impulsat per l’entitat al costat de GetYourGuide.
Villar ha destacat que preveuen que l’espai albergui una maqueta de La Rambla i un mapa digital en el qual puguin consultar-se els seus atractius. El president de l’entitat defensa fer-ho potenciant la connectivitat de l’oferta de La Rambla amb la del Paral·lel, “perquè històricament són dos carrers que s’han complementat en l’oferta lúdica i cultural”.
Activitats per a redescobrir La Rambla
La iniciativa proposa també redescobrir la icònica avinguda a través d’activitats que posen en valor el seu patrimoni material i immaterial i que es dirigeixen principalment als barcelonins. Aquesta línia d’actuació, amb el nom La Rambla Proposa, engloba activitats ja existents i consolidades, com el Tast a La Rambla, la Festa del Roser, i també La Rambla Vila del Llibre, que al juliol va celebrar la seva segona edició convidant a redescobrir l’icònic passeig a través dels llibres.
I no només inclou cites ja existents, sinó que llança noves propostes, com (Re)descobreix La Rambla, en marxa des de la setmana passada. La iniciativa convida als barcelonins a acostar-se a la cultura, el patrimoni i la història de l’avinguda i dels carrers que l’envolten. Ho fa amb set rutes temàtiques, guiades i gratuïtes, que se centren en secrets i elements que passen desapercebuts en els àmbits de la literatura, visitants il·lustres i La Rambla “més fosca”.
Dades i antenes sobre fluxos de visitants
Una altra de les iniciatives que inclou la proposta és l’Observatori Rambla, que vol erigir-se com un espai de reflexió, creació i difusió dels estudis que versen sobre l’emblemàtica via. Amb quin objectiu? Generar un fòrum i un punt de trobada i de debat entorn de La Rambla i sobre com utilitzar el volum turístic per transformar la ciutat. Per a recollir les dades necessàries, Villar avança que s’estan instal·lant antenes en l’avinguda per fer seguiment dels fluxos de visitants, i que es treballarà amb empreses d’anàlisi econòmica per a quantificar l’impacte que genera La Rambla, “cosa que no s’ha fet mai”. A més, el projecte contempla també oferir un mapa en paper amb informació d’atractius del carrer, la seva història i patrimoni, i impulsar un diari local sobre la representativa artèria barcelonina.
La iniciativa público-privada compta amb el suport de l’Ajuntament de Barcelona i del portal d’experiències turístiques GetYourGuide. Aquesta aliança entre els tres actors aspira a revitalitzar les activitats culturals i l’oferta de La Rambla en el marc d’un turisme que avança cap a un model més sostenible i compatible amb la conservació del patrimoni local i la creació d’oportunitats econòmiques i d’ocupació.
Tot això, amb un objectiu de fons: que els barcelonins tornin a passejar pel bulevard per excel·lència de la capital catalana, i atreure a un visitant de qualitat. “El turista es comença a queixar que hi ha massa turistes, i és un avís. Si perdem l’originalitat, correm el risc que ens substitueixin per destins més barats”, alerta Villar. Per aquest motiu, remarca la importància també de potenciar un comerç i una oferta gastronòmica local, de qualitat i orientada també al barceloní.
L’impuls d’aquesta estratègia coincideix amb el de les obres de reforma de La Rambla, que canviaran el seu aspecte, els seus usos i el seu tradicional paviment ondulant. La via resultant d’aquesta remodelació serà una avinguda amb un sol carril de circulació per sentit i més espai per als vianants, tant als laterals com a la calçada central. La reformada Rambla tindrà més punts de repòs i tres nous encreuaments reconvertits en places per al gaudi i contemplació dels visitants, ja sigui turistes o barcelonins vinguts d’altres barris atrets de nou per l’avinguda més universal de la seva ciutat.
La filial de SD Worx de registre i gestió d'horaris obrirà aquest ‘hub’ després d'haver…
Un espectacle de dansa urbana i tecnologia de nou a Passeig de Gràcia marcarà l'inici…
L'univers del reboster es barrejarà amb l'essència nadalenca del 28 de novembre al 5 de…
El carrer Serrano i la Gran Via de Madrid ocupen la segona i tercera posició
La infraestructura científica es reforça de cara a la seva ampliació com també ho fa…
A finals d’agost del 2005, l’huracà Katrina colpejava les costes del sud-est dels Estats Units,…