El mercat de la venda d’automòbils no passa el seu millor moment. En els deu primers mesos de 2021 les vendes de cotxes a Espanya han retrocedit un 33% respecte al mateix període del 2019, abans de la pandèmia, amb un total de 709.998 unitats. El desproveïment de vehicles i els retards en els lliuraments a conseqüència de la manca de xips està colpejant la indústria, circumstància que se suma al procés d’electrificació del sector i als dubtes que tenen molts ciutadans a l’hora de decidir comprar un cotxe elèctric o una tecnologia més sostenible.
En aquest context d’incertesa i de mercat a la baixa, cada potencial comprador d’un automòbil és un tresor per a les marques, que busquen optimitzar els seus sistemes de venda i aconseguir convèncer el client no només explicant-li les virtuts dels cotxes, sinó oferint-li una millor experiència de compra. I el procés de compra, irremeiablement, avui comença a Internet, per la qual cosa cada cop cobren més rellevància startups com la francesa MeetDeal, que acaba d’iniciar les seves operacions al mercat espanyol amb l’obertura d’una seu a Barcelona que utilitzarà també com a base d’operacions per canalitzar el procés d’expansió internacional.
I què fa MeetDeal? L’empresa ha desenvolupat una plataforma tecnològica que permet “acompanyar el consumidor i humanitzar el procés de compra” que s’inicia a Internet i que pot culminar a la mateixa web del fabricant o venedor o en un concessionari físic tradicional. “El 90% dels usuaris es nega a comunicar el número de telèfon en un formulari per rebre una oferta al llarg del procés de compra d’un vehicle”, explica Emilio Godes, director de MeetDeal a Espanya. Segons Godes, la solució omnicanal desenvolupada per la startup pretén evitar que el potencial comprador desisteixi per no voler emplenar un formulari. En el seu lloc, se’l contacta directament mitjançant un “xat humà”, és a dir, qui parla en remot no és un robot automatitzat sinó un expert format en aquesta marca automobilística que pot resoldre tots els dubtes del client. Aquest xat està disponible set dies a la setmana, entre les set del matí i les dotze de la nit.
“Les nostres solucions digitals permeten agilitzar la conversió i el camí cap a la venda efectiva gràcies al fet que aconseguim trencar la fredor del procés amb un assessorament per part d’experts especialitzats”, explica Godes, que apunta que amb MeetDeal les marques també obtenen dels potencials compradors informació més rellevant i qualificada. Segons MeetDeal, a França l’empresa ja facilita als clients “més de 10.000 leads qualificats mensuals”. Entre els clients de la startup al mercat francès figuren marques com Seat, Cupra, Audi, Toyota i Nissan, amb un total de quinze companyies entre fabricants, distribuïdors, concessionaris i agències de màrqueting digital que treballen per a les marques.
MeetDeal va ser fundada el 2017 per Frédéric Torreilles i té la seva seu a la ciutat de Rivesaltes, al nord de Perpinyà. La companyia, que té com a director general Jérémy Clanet, ocupa actualment 70 persones a la seva central, encara que aquesta xifra es preveu que creixi un 40% fins a final d’any, quan s’espera assolir una plantilla de cent persones. Paral·lelament, MeetDeal ha obert unes oficines al barri del Poblenou que permetran llançar el negoci a Espanya i obrir també altres mercats europeus, segons avança Godes, que es responsabilitzarà d’aquest procés d’expansió des de la capital catalana.
“La idea és que l’oficina de Barcelona sigui un mirall de la de França, duplicarem l’estructura actual de MeetDeal per instal·lar-hi el centre neuràlgic per al creixement internacional”, subratlla Godes. L’executiu assegura que el nombre de contractacions “dependrà de la resposta del mercat espanyol”. “No arribarem ara com ara als cent empleats de França, però la idea és replicar aquí aquesta mateixa estructura. Ara que es venen menys cotxes, les marques automobilístiques necessiten més que mai solucions com la de MeetDeal”, conclou.
Abans de fitxar per aquesta empresa francesa, Godes havia desenvolupat la seva trajectòria al sector automobilístic en àmbits vinculats al màrqueting i la publicitat, en companyies com Volkswagen Group España i Havas Media.