La tuneladora de la Línia 9 del metro, que va reiniciar els treballs fa poc més d’un any al Passeig Manuel Girona, ja es troba a pocs metres de l’estació de Sarrià, on l’excavació es troba aproximadament a la meitat. El Govern treballa amb la previsió que al 2027 les estacions del tram central de la línia entrin en funcionament de forma progressiva, tot i que encara no es pot concretar en quin ordre, perquè totes elles estan en diferents fases d’execució o inclús encara cal començar a excavar els pous. El president de la Generalitat, Pere Aragonès, ha visitat aquest divendres l’estació de Sarrià, des d’on ha destacat que la Línia 9 és una infraestructura “clau” i una “aposta inequívoca pel transport i de mobilitat més sostenible”.
Actualment, la tuneladora es troba aturada per raons de manteniment a l’alçada de l’aparcament de Sarrià, a pocs metres d’on es continua excavant el pou de la nova estació. Segons fonts del Departament de Territori, està previst que la màquina torni a funcionar a partir de la primera quinzena del mes d’agost per continuar avançant cap a Sarrià en primera instància, on en un futur també disposarà d’un intercanviador amb els FGC, i posteriorment cap a Mandri, on arribarà a finals d’any, i a Lesseps, on ho farà a finals del 2024, informa ACN.
La desena d’estacions que formen el tram central de la Línia 9 —de 9,4 quilòmetres entre Zona Universitària i La Sagrera— es troben en diferents fases d’execució. Per exemple, la de Mandri s’està acabant l’excavació (ja està al 92%), mentre que en d’altres com El Putxet encara cal començar els treballs. En d’altres, com a l’estació de Lesseps, el pou ja està fet; també s’ha excavat completament a les del Guinardó i a la de Maragall i a la de Sanllehí els treballs estan molt avançats.
Amb el tram central de l’L9 i incloent l’L10 les dues línies passaran a tenir una demanda de 23 milions de viatgers anuals a 113 milions. Segons la Generalitat, també permetrà treure més de 8.000 vehicles de la xarxa viària i una reducció de 21 milions de quilòmetres a l’any; generarà un estalvi de 8,3 milions d’hores i 5.100 tones de CO₂ a l’any.
Les actuals obres del tram central representen una inversió de 925 milions d’euros i permetran portar el metro a barris que actualment no disposen d’aquest transport públic. En total, entre la Línia 9 i 10 encara resten una quinzena d’estacions pendents d’inaugurar sumant les del tram central i d’altres que estan previstes, però no programades, com la del Polígon Pratenc —en l’extrem de l’L10—; o d’altres que estan finalitzades, però no es troben en servei com Eixample Nord i Ciutat Aeroportuària (L9) i d’altres programades però no començades, com la de Motors (L10).