L’empresa japonesa, els treballadors i les administracions també estan oberts a desenvolupar un hub d'electromobilitat, liderat per la catalana QEV Technologies
El futur de les plantes de l’automobilística Nissan a Barcelona s’ha definit després que la taula de reindustrialització per assegurar la continuïtat de l’activitat industrial i el manteniment de la plantilla hagi escollit els projectes presentats pel fabricant xinès de cotxes Great World Motor (GWM) i el fabricant català de motocicletes elèctriques Silence.
A partir d’ara i fins a finals d’any, quan està previst el tancament definitiu de les instal·lacions fabrils de la marca a Catalunya, la companyia japonesa, els representants dels treballadors i les administracions catalana i espanyola s’asseuran per veure com implementar els plans de reindustrialització que han presentat GWM i Silence, especialment pel que fa als objectius empresarials i les garanties laborals.
Després d’analitzar un total de 17 projectes que les administracions han rebut per trobar una alternativa a la marxa de Nissan, la taula de reindustrialització va escollir com a més factibles els de quatre companyies: GWM, Silence, Punch i QEV Technologies, respecte a les que ha pres la decisió final. I en la seva última reunió ha considerat que donen més garanties GWM i Silence.
Nissan va anunciar el juny de 2020 que deixaria de produir a Catalunya i que abandonaria les seves instal·lacions el 31 de desembre d’aquest any. El complex industrial de la companyia japonesa a Catalunya inclou tres fàbriques de Barcelona, ubicades a Zona Franca, Montcada i Reixac i Sant Andreu de la Barca, que afecta actualment a uns 1.600 treballadors directes —després del pla d’ajust laboral que s’ha dut a terme en els últims mesos—.
Des d’ara, totes les parts concentraran els seus esforços en les negociacions amb la xinesa GWM que s’ha interessant per la planta de Zona Franca —tot i que no descarta l’òpció de Montcada i Reixac— per fabricar SUVs amb la marca comercial Wey, però també utilitaris, amb una marca que es diu Ora Cat, amb l’objectiu de produir unes 150.000 unitats anuals i absorbir a tota la plantilla.
També es profunditzarà en el projecte de Silence, una firma ubicada a Molins de Rei (Baix Llobregat), especialitzada en motos elèctriques que vol ampliar la seva producció i introduir-se en el segment dels cotxes elèctrics. Silence veu més apropiades pel seu creixement les instal·lacions de Montcada i Reixac. Per això, la taula de reindustrialització considera que els dos projectes poden ser complementaris i iniciarà les converses de forma paral·lela.
En el sí de la reunió de la taula de reindustrialització també s’ha valorat la proposta de la catalana QEV Technologies per liderar la creació d’un hub d’electromobilitat, un projecte que totes les parts consideren que cal analitzar més detingudament i que també pot ser complementari. QEV Technologies planeja una inversió de 1.000 milions d’euros, una producció anual de 100.000 vehicles i la creació de més de 4.000 llocs de treball directes abans de 2025.
Contràriament, ha quedat descartada —de moment, malgrat que era la de més envergadura— la proposta del grup belga Punch per fabricar 75.678 vehicles de combustió interna d’hidrogen el 2030 a les plantes de Nissan a Barcelona.
El màxim responsable de les Operacions Industrials de Nissan a Espanya, Frank Torres, ha manifestat després de la reunió que “Nissan està totalment oberta a aquesta negociació amb un únic objectiu: aconseguir la reindustrialització de les plantes de Nissan a Barcelona. Estem convençuts que podrem trobar solucions beneficioses per a totes les parts”. Torres ha indicat també que “com hem fet des del principi, Nissan seguirà exercint un paper actiu donant suport al desenvolupament dels projectes seleccionats. La companyia treballarà amb la resta de membres de la Comissió de reindustrialització durant les negociacions amb la millor voluntat d’arribar a un acord”.
Empresa i sindicats vetllaran perquè es garanteixi el futur de l’activitat industrial i els llocs de treball
Des del comitè d’empresa de Nissan, s’ha advertit que cal “anar ràpid” en les negociacions perquè queden pocs mesos per a la retirada de Nissan. “Des dels comitès d’empresa no escollirem ni definirem com a guanyador cap projecte sense abans assolir un acord definitiu en línia amb les condicions que sempre hem demanat: garantia de feina i condicions laborals”, ha indicat el comitè d’empresa en un comunicat.
De la mateixa manera, els treballadors deixen obertes totes les opcions. Els sindicats consideren que si bé s’ha decidit començar una negociació preferent amb GWM i Silence i el D-HUB d’electromobilitat, com a projectes complementaris, “no es descarta que si algun d’aquests projectes no s’ajusta als objectius, s’obrin noves vies de negociació amb la resta d’alternatives, com per exemple l’empresa Punch”.
“La música és una qüestió de paciència, de i sumar dia a dia. Un procés…
Munich és avui una marca reconeguda de calçat esportiu i una mica més i tot:…
La històrica marca local reneix de la mà del fabricant xinès Chery, qui ha posposat…
La marca preveu vendre vehicles de combustió, híbrids endollables i 100% elèctrics, i produir un…
El port rep el primer sistema OPS per endollar els vaixells a la xarxa elèctrica…
Sovint les catàstrofes que poden arruïnar una vetllada musical són les que la converteixen en…