La Zona d’Activitat Logística (ZAL) del Port de Barcelona emprèn un camí cap a l’autosuficiència energètica. Ho farà amb un pla mitjançant el qual tindrà el parc fotovoltaic situat sobre coberta més gran d’Europa. Quan totes les instal·lacions estiguin en marxa, la potència instal·lada serà de 40 megavats pic, energia que equivalent al consum de 41.250 persones.
Cilsa, la societat gestora de la ZAL participada pel Port i per Merlin Properties, ha dissenyat un projecte per a instal·lar plaques en la majoria de naus de la zona. Per executar-lo, preveu una inversió aproximada de 24 milions d’euros.
L’actuació es desenvoluparà per fases fins a 2026, i el primer pas per a culminar-la s’ha donat aquesta setmana: s’ha començat la col·locació de panells solars sobre la nau de Decathlon. Aquesta serà una instal·lació per a autoconsum compartit de 91.692 metres quadrats, equivalents a 15 camps de futbol.
Aquesta primera instal·lació comptarà amb 19.846 panells solars, que produiran una energia equivalent al consum de prop de 8.500 persones. Compta amb una inversió de sis milions d’euros, i permetrà un estalvi d’emissions de 2.465 tones de CO2 anuals. La previsió és que la instal·lació d’aquesta primera nau estigui acabada al març.
El següent pas cap a l’autosuficiència energètica serà la instal·lació de plaques solars en diferents naus de la zona d’activitat logística del Prat. Posteriorment, es construiran les instal·lacions necessàries per subministrar el 100% de l’energia que es consumeix en la zona logística.
El parc fotovoltaic generarà energia verda destinada també al consum per part de la comunitat portuària i del propi Port de Barcelona
La magnitud del pla el situa com “un dels projectes en sostre fotovoltaic més gran a nivell mundial”, ha assegurat el president del Port de Barcelona, Lluís Salvadó. Ha destacat que “la clau de la viabilitat del projecte és que aquesta energia serà consumida en proximitat”, ja que la normativa actual permet que l’energia produïda se subministri a equipaments d’un radi de dos quilòmetres. Així, es generarà energia verda destinada al consum per part de la comunitat portuària i del propi Port de Barcelona. “Això és un element que dona més sostenibilitat a la distribució energètica”, ha clos Salvadó.