Empresa amb més de 100 anys d’història, 100% familiar, amb seu a Barcelona i liderada per una dona. No és fàcil trobar companyies que combinin aquests quatre ingredients, i més difícil és encara que, a més a més, formi part del selecte grup d’empreses que han aconseguit créixer durant la crisi del coronavirus. Qui reuneix tots aquests requisits és Laboratorios Montplet, una empresa a cavall entre el sector químic i el farmacèutic que pràcticament ha aconseguit duplicar la seva facturació aquest últim any a conseqüència del fort increment de la demanada de productes desinfectants i higienitzants causat per la pandèmia.
Amb seu i instal·lacions productives al barri de La Verneda, Laboratorios Montplet és una empresa de desinfectants i plaguicides líder en la fabricació i distribució d’alcohol etílic, tot i que també comercialitza aigua oxigenada, povidona iodada, clorhexidina, productes cosmètics i ara també gel hidroalcohòlic amb efecte virucida i bactericida. Les seves característiques ampolles d’alcohol de 70º o 96º decorades amb una creu i un tap vermell són omnipresents a les farmacioles domèstiques, però ara aquesta empresa centenària viu una segona joventut gràcies a la bateria de productes higienitzants i desinfectants que ha llançat al mercat arran de la covid-19. Així, l’exercici de 2020 s’ha tancat amb unes vendes de 19 milions d’euros, xifra que suposa un creixement del 90% respecte als 10 milions ingressats l’any 2019.
Després d’haver hagut de reforçar la seva capacitat tècnica i de personal de fabricació aquest últim any, Montplet ha posat en marxa ara una inversió superior al milió d’euros destinada a incrementar la capacitat de la planta barcelonina amb nova maquinària i sales blanques. En paral·lel, s’han destinat 2,5 milions a un projecte d’R+D que ha cristal·litzat amb el llançament d’una nova marca al mercat, Newell, especialitzada en productes antimosquits i antipolls sostenibles.
El grup és el primer dipòsit fiscal d’Espanya i va ser fundat a Barcelona l’any 1889 per Jaume Prunés, que va posar en marxa un magatzem i una fàbrica per rectificar alcohols. Amb els anys, el negoci va passar a mans del seu nebot, Francisco Montplet Prunés, que va crear Destilerías Montplet dedicades a la fabricació i venda de tota mena de licors, i es va introduir també en el sector de la perfumeria. Avui, l’empresa està en mans de la cinquena generació de la família, concretament, de Vanessa Montfort, besnéta de Francisco Montplet.
És la primera vegada que una dona està al capdavant del negoci en els més de cent anys d’història de l’empresa, ja que sempre havien sigut els marits de les hereves les que havien dut les regnes de l’empresa. Vanessa Monfort es va incorporar a Montplet l’any 1999 junt amb la seva germana Patricia per impulsar el negoci de parafarmàcia. Per simplificar l’estructura accionarial, l’any 2018 Vanessa Monfort va comprar el 100% de l’empresa, que avui depèn de la societat matriu Montplet Investments Group 1889. D’aquesta capçalera en pengen dues filials Laboratorios Montplet —que aglutina el negoci de parafarmàcia— i Alcoholes Montplet, la divisió industrial, líder a Espanya en la venda d’etanol per la indústria farmacèutica i pels fabricants de licors i destil·lats.
A banda del fort creixement experimentat gràcies a la producció de gel hidroalcohòlic i tota mena de substàncies de neteja i desinfecció de superfícies, el grup acaba de llançar una nova marca, Newell, per ampliar la seva presència a les farmàcies i parafarmàcies. Sota el paraigua de Newell, Montplet ha desenvolupat una nova línia de repel·lents de mosquits i antipolls amb la peculiaritat de què es tracta de productes sostenibles, amb un 70% de components biodegradables i lliures d’oxibenzona i octinoxato, dos components que perjudiquen els esculls de corall i l’ecosistema marí. A més a més, no contindran substàncies tòxiques com el DEET, l’ingredient més comú dels repel·lents d’insectes. Per lluitar contra els polls, Newell no usa la permetrina, sinó un altre compost que asseguren que té menys efectes adversos.
Segons Laboratorios Montplet, Newell ha suposat una inversió de més de 2,5 milions d’euros i és fruit de més de tres anys d’investigació efectuada als laboratoris de l’empresa a Barcelona. Gràcies a la firma d’un acord de distribució amb Mogar, Newell preveu estar present en els tres anys vinents a 11.000 farmàcies i parafarmàcies a tot Espanya. En paral·lel, la nova marca es vol internacionalitzar a partir de 2022, quan preveu introduir-se a farmàcies de França, Itàlia, Portugal i Grècia. També es farà una aposta per la venda online mitjançant el portal Dosfarma.