Alba Padró i Maria Berruezo, cofundadores de LactApp.

LactApp apunta al milió de facturació amb la seva ‘app’ sobre lactància i maternitat

La ‘startup’ barcelonina posa el focus en la seva internacionalització i a continuar sumant usuàries actives de la seva plataforma, que des de 2018 ha resolt més de 26 milions de consultes

Una de cada quatre mares a Espanya la utilitza; té presència en 180 països, i enguany preveu arribar al milió d’euros de facturació, el doble que el 2023. Amb aquestes xifres, la startup barcelonina LactApp ambiciona consolidar-se com a app de referència en l’àmbit de la lactància i de la maternitat, i se centra ara a potenciar la seva internacionalització i a penetrar amb força en tercers mercats, sobretot als Estats Units i a Amèrica Llatina.

Cofundada per l’experta en lactància Alba Padró i per l’emprenedora Maria Berruezo, la història de LactApp va començar el 2012 “des del terra”, quan Berruezo i la seva filla van ser atropellades quan la petita tenia cinc setmanes de vida. Amb la seva filla fora de perill, Berruezo va quedar ingressada durant dos mesos, fet que va dificultar la continuïtat de la seva lactància materna. Tot i els obstacles, va aconseguir reprendre-la, i ho va fer amb l’ajuda de Padró, que ja era la seva tutora en un grup de lactància.

Arran de l’accident i d’aquesta experiència, Berruezo va proposar a Padró posar en marxa diverses iniciatives, fins que van trobar l’adequada: una aplicació sobre lactància. “Vam fer un match, la meva part de coneixement i la seva part d’emprenedoria”, segons Padró. Ara, l’app es posiciona com a referent internacional en aquest àmbit, donant resposta a dubtes de les seves usuàries a través d’experts i bevent de la Intel·ligència Artificial. Les respostes als múltiples dubtes que es presenten durant la lactància emergeixen d’un arbre de decisions amb més de 78.000 camins possibles i 3.000 respostes, que Padró i Berruezo van començar a desglossar fil per randa a partir de 2014.

Per posar en marxa el projecte, Berruezo i Padró van invertir 6.000 euros inicials de fons propis, amb els quals van desenvolupar un prototip que va ser comprat per 400 usuàries. “Vam veure que tenia sentit i que podia funcionar”, explica Padró. La seva aposta pel projecte es va traduir en una nova versió de l’app el 2016, quan es va sumar a LactApp el seu actual coceo al costat de Berruezo, Enric Pallarès. 

Des del llançament de la versió actual de l’aplicació, l’app acumula prop d’un milió de descàrregues a nivell mundial. Després d’haver resolt més de 26 milions de consultes des de 2018, es marca com a objectiu aconseguir una xifra de 400.000 usuàries actives a l’any. Per perseguir aquest objectiu, l’empresa planteja també ampliar la seva plantilla, ara de 30 treballadors, com avança Berruezo. Aquest creixement s’ha vist acompanyat per una ampliació de les qüestions que tracta l’app, motivada per les consultes de les pròpies usuàries. Així, s’ha obert a temàtiques vinculades a la maternitat i a l’embaràs, més enllà de la lactància, encara que continua sent el seu eix central.

Amb l’objectiu de sumar més usuàries, l’empresa treballa amb assegurances de salut per poder arribar a les seves assegurades a través d’elles, i aspira a poder oferir els seus serveis també a través del sistema públic, possibilitat que s’està estudiant. De cara a la seva expansió internacional, LactApp té els Estats Units i Amèrica Llatina en el punt de mira.

Alba Padró és cofundadora de LactApp i autora de llibres de referència sobre lactància.

Per millorar el seu servei, LactApp ha integrat la Intel·ligència Artificial a la seva plataforma: “Comptem amb dos experts en IA que treballen en el llenguatge natural de l’app, també per facilitar l’escalabilitat del projecte a tot el món”. Amb aquest objectiu internacional, l’aplicació està traduïda a diverses llengües i està disponible des de 180 països, però no és suficient: “Ha de localitzar-se en cada país, i que tingui sentit culturalment”. I és que cada cultura té els seus mites i costums sobre lactància, així com diferents especialistes als quals acudir en cas de dubtes, dolor o dificultats. Actualment, l’app està disponible en castellà, anglès i portuguès, i aviat ho estarà també en català.

LactApp ha inaugurat recentment un centre a Barcelona, que combina espai per als empleats i per atendre consultes

Malgrat que l’aplicació és l’eix central de LactApp, la startup desenvolupa altres activitats entorn de la maternitat i especialment de la lactància. En aquest context, ofereix un postgrau universitari sobre lactància amb Blanquerna, pel qual han passat més de 500 professionals en una desena d’edicions. A més, organitza cursos de formació en hospitals, com explica Padró, autora alhora de diversos llibres de referència sobre lactància.

L’activitat de LactApp es coordina des del seu nou centre, que aporta “estabilitat i reputació” al projecte. Situat a Sants i amb una inversió de 200.000 euros, el local compta amb una planta superior per a la trentena de treballadors amb els quals compta l’empresa, mentre que la seva planta baixa s’ha preparat per atendre consultes tant de lactància com de fisioteràpia, psicologia, logopèdia i rehabilitació del sòl pèlvic, entre altres serveis. Des que va obrir al setembre, el centre ha atès mares provinents de Barcelona i d’altres municipis, fins i tot d’altres països, buscant respostes d’unes professionals que s’han erigit com a referents d’aquest àmbit a nivell internacional.