De Barcelona a Singapur, passant per Istanbul o Hong Kong, l'estudi Lagranja Design, amplia horitzons amb projectes cada vegada més públics, heterogenis i arquitectònics. La seva espontaneïtat i saber fer defineixen el seu estil.
Des del seu estudi al barri de Poblenou de Barcelona, una antiga fàbrica de galetes rehabilitada, l’equip de Lagranja Design duu gairebé 20 anys creant projectes de disseny multidisciplinar, pels que pren com a punt de partida idees úniques que van desenvolupant-se fins al mínim detall de forma espontània, fresca i innovadora. Els seus fundadors, Gerard Sanmartí i Gabriele Schiavon, capitanegen un equip dinàmic, transversal i amb experiència en múltiples camps, sempre obert a nous reptes. “Mai hem buscat especialitzar-nos en res específic perquè sempre ens ha atret fer allò que ens agrada i això ens ha dut a descobrir coses molt diferents. Creiem que no hi ha calaixos tancats, sinó que el coneixement es va movent d’un lloc a un altre”, explica un dels seus cofundadors, Gabriele Schiavon. Per aquest motiu en el seu arxiu de projectes es poden trobar des de botigues a oficines o hotels, passant per peces artesanals de la seva pròpia firma de mobiliari, Lagranja Collection, o altres propostes més tecnològiques.
La seva empremta, més que en les seves creacions, s’albira en la seva manera de dur a terme els projectes. “Sempre hem treballat amb empreses i sabem entendre’ns. Hi ha una part important de Lagranja Design que és saber escoltar. L’important és entendre què necessita el client, tant des del sentit pràctic i funcional com de representació, quina imatge vol donar de si. En aquest sentit tenim unes mecàniques i unes maneres de treballar que incorporen la visió de qui ens demana un projecte dins del nostre dia a dia. En diem cocreació perquè, al cap i a la fi, els que coneixen més del seu projecte són ells mateixos”.
Entre els seus treballs més recents a la capital catalana es troba el Consolat d’Itàlia a Barcelona. Amb l’objectiu de crear un espai acollidor i domesticat made in Italy, Lagranja Design aconsegueix donar cabuda a un programa complet d’oficines, zones de recepció, d’atenció al públic, sales de reunions i una cuina juntament amb els estrictes protocols de seguretat que caracteritzen aquestes institucions. Per fer-ho, una sèrie de pantalles de vidre de seguretat separen les zones i creen una galeria de retrats pixelats amb referents italians que van des de Dante a Sofia Loren. Pinzellades de color vermell, blanc i verd de la bandera italiana dominen la paleta cromàtica. I tot això amb una cuidada selecció de mobiliari i il·luminació que rendeixen homenatge als mestres del disseny i els fabricants italians.
Amb oficines a Singapur i Turquia, el llegat internacional Lagranja Design cada vegada suma més projectes. “Actualment vivim un moment interessant perquè després d’un any i mig de pandèmia, la situació ens ha fet replantejar moltes coses. Ara estem treballant més a l’estranger i estem potenciant molt el nostre know how i les coses que sabem fer a partir d’un equip integrador i jove que aporta una sensibilitat diferent a l’hora d’afrontar nous reptes”, apunta Schiavon. “A més, treballar a l’estranger és molt interessant. Singapur és un lloc on no es fabrica absolutament res i tot ho has d’importar. Es treballa molt i cal acostumar-se a aquesta manera de fer. En canvi Turquia és tot el contrari. Allà no s’importa res perquè tenen aranzels, la moneda està devaluada i pot fabricar-se qualsevol cosa, però cal posar-li moltes ganes i estar molt a sobre”, afegeix.
Projectes com el restaurant FOC Sentosa, a la vora de la platja de Palawan, a l’illa de Sentosa, o la cerveseria The Populist, a Istambul, són dos exemples dels treballs de l’estudi barceloní en les seves respectives seus internacionals. Si bé el primer respon a la reinterpretació d’un quiosquet de platja mediterrani combinat amb el lifestyle singapurenc, el segon vertebra les tres plantes d’una antiga fàbrica de finals del segle XIX en sis espais amb un mateix denominador comú: la cervesa artesanal. En aquest últim, des de la fotografia al disseny, passant pels mobles a mida i les escultures, suposen la suma de petits subprojectes que donen forma a un espai únic inspirat en la Llei Seca dels anys 20.
Aquestes seus han servit com a trampolí per impulsar-se cap altres països com el Japó o el propi gegant asiàtic i propagar-hi la seva creativitat. Un fet que es tradueix en projectes que combinen concepcions més tecnològiques amb altres més abstractes, com la de Matera Garden, basada en crear un espai verd a manera de jardí vertical dins de la densitat de població que hi ha al barri de Mong Kok, a Hong Kong.
Obrir-se per deixar fluir les idees
“Intentem estar al dia i ens agrada tenir aportacions molt diferents i treballar amb gent de fora, amb artistes, grafistes i equips de disseny especialitzats en il·luminació o paisatgisme que ens proporcionen coneixements. Més que tancar-nos, el que fem és obrir els projectes. El més important per a Lagranja Design és que hi hagi una visió general que és compartida, i després el camí que pren el projecte dependrà de com s’interacciona amb el client i qui ho està portant”, apunta el mateix Schiavon. L’ocupació i el treball de materials i tècniques també responen a aquesta idea de deixar fluir amb cada projecte.
En aquest sentit, a l’hotel ME Sitges Terramar es va apostar per tècniques artesanals amb l’objectiu de crear peces úniques d’estil contemporani creades a partir de materials i processos propis de la tradició mediterrània. En canvi, per al projecte a Gibraltar del banc Xapo, la primera seu física d’una entitat bancària que opera en l’àmbit digital, es va optar per una fabricació de mobiliari i decoració realitzada a partir de processos digitals; una metàfora en si mateixa de la ràpida transformació impulsada per la tecnologia de la banca i la moneda. En aquest sentit, la majoria dels mobles fets a mida van ser impresos en 3D a Barcelona utilitzant un plàstic biològic a base de blat de moro.
Les interconnexió virtuals i les dinàmiques introduïdes en els últims temps arran de la pandèmia han fet que les necessitats canviïn sensiblement a l’hora de projectar espais. Si bé el treballar en remot era una pràctica habitual per a l’equip de Lagranja Design a l’era pre-covid19, la voluntat de potenciar un treball híbrid (entre la presencialitat i la virtualitat) per part dels clients és cada vegada una demanda més generalitzada. “Les empreses grans tendeixen a disminuir espais i aquests s’han d’adaptar a aquestes noves realitats. Això suposa que les oficines tendeixin a convertir-se més en punts de trobada i menys en llocs de treball, i treballem en aquest sentit”, exposa.
El més important per a Lagranja Design és trobar una visió general compartida amb el client per poder desenvolupar el projecte de manera interactiva
Un exemple d’això són les oficines Xcelirate en Barcelona, un proveïdor de continguts d’entreteniment digital on gent de l’equip treballa lluny de les oficines. Amb la voluntat d’atreure joves programadors amb talent, es va optar per adaptar el lloc de treball existent en un entorn únic i divertit que aconseguís treure el millor de la seva professió. Instal·lacions per a reunions tematitzades i espais de treball compartits se succeeixen amb clares referències a la cultura popular. El mobiliari de línies arrodonides, dissenyat per l’equip creatiu de Lagranja Design i inspirats en els salons de videojocs, així com la col·laboració de l’il·lustrador barceloní Javier Royo afegeixen un plus a aquest vibrant projecte, senya d’identitat de la filosofia de l’empresa.
A més dels reptes i aspiracions de caràcter més tecnològic, l’estudi barceloní fa ara un pas endavant amb projectes d’àmbit públic com el que té entre mans amb la possible transformació de la plaça major de Gibraltar. “Ens faria molta il·lusió si es pogués dur a terme perquè seria un espai per a tothom. D’aquesta manera aconseguim que el nostre treball el gaudeixi molta gent i sigui un disseny el més inclusiu possible”, assenyala Schiavon. A més d’aquesta vessant més pública, la recent associació de l’estudi amb BOD Arquitectura i Enginyeria, sota el nom de Logran, respon a una clara aposta per ampliar els reptes de futur a una escala més arquitectònica.
La marca preveu vendre vehicles de combustió, híbrids endollables i 100% elèctrics, i produir un…
El port rep el primer sistema OPS per endollar els vaixells a la xarxa elèctrica…
Sovint les catàstrofes que poden arruïnar una vetllada musical són les que la converteixen en…
L'Ajuntament i la Generalitat acorden també accelerar la prolongació de l'L4 entre La Pau i…
La plataforma disposa d'eines per reduir les gestions que duen a terme els professionals, com…
L'experiència es renova enguany amb un recorregut immersiu que podrà visitar-se fins el 12 de…