Legiland i DKV guanyen els premis Impulsa Cultura i Empresa Cultura

'The New Barcelona Post' se suma a la Nit de l'Empresa i la Cultura organitzada per la Fundació Catalunya Cultura atorgant un premi a la 'startup' barcelonina Guzzu, que ha desenvolupat una innovadora plataforma de marxandatge digital per artistes musicals. Durant la vetllada s'ha homenatjat a l'empresari Xavier Gramona.

La platea del Teatre Romea de Barcelona s’ha omplert fins a vessar aquest dimarts al vespre amb motiu de La Nit de l’Empresa i la Cultura, l’esdeveniment anual que organitza la Fundació Catalunya Cultura per lliurar els premis Impulsa Cultura i Empresa Cultura, que aquest any s’han atorgat a l’empresa Legiland i al grup assegurador DKV, respectivament. La vetllada s’ha convertit també en un sentit homenatge a l’empresari Xavier Gramona, que era un dels puntals de la fundació, de la que era vicepresident i responsable de la comissió de treball que ha impulsat la nova Llei de Mecenatge.

Enguany, The New Barcelona Post s’ha sumat a aquesta celebració entregant un nou premi que vol reconèixer aquells projectes empresarials de nova creació que han sorgit en l’àmbit cultural a la capital catalana i que incorporen un model de negoci innovador o basat en l’aplicació de les noves tecnologies. La primera empresa a rebre aquesta distinció ha estat Guzzu, per ser un projecte disruptiu que ha innovat en el sector musical creant el concepte de marxandatge digital, una nova manera d’apropar els artistes amb els seus fans.

Barcelona Global també s’ha estrenat com a entitat que aposta pel talent cultural de la ciutat amb la concessió d’un quart premi que ha recaigut en 48 h Open House, per ser un projecte made in Barcelona, que mostra el valor arquitectònic d’edificis de la ciutat que han estat impulsats a través del mecenatge privat.

“Aquesta nit volem que us enamoreu”, ha destacat en obrir la gala el president de la Fundació Catalunya Cultura, Eloi Planes, en referència al fet que l’esdeveniment vol ser també una plataforma per aconseguir que les persones del món de la cultura i els representants del món de l’empresa es trobin i “facin match“. “Aquest moviment va a més i no s’atura, però encara ens queda molt camí per recórrer. Només si la cultura i l’empresa van plegats, durem el país a avançar”, ha afirmat Planes.

Urgeix aprovar una Llei catalana de Mecenatge

El també president de Fluidra ha demanat als polítics catalans “que posin fil a l’agulla” per aprovar com més aviat millor una Llei catalana de mecenatge, addicional a la nova norma estatal que es va aprovar recentment en el Congrés dels Diputats, però que finalment no va poder entrar en vigor perquè, a tres dies de ser aprovada definitivament, es van dissoldre les Corts per la convocatòria anticipada de les eleccions generals. “Senyors polítics, no hi ha excuses, cal actuar”, ha emfatitzat Planes, que ha volgut reconèixer la tasca “del grup de romàntics incansables” que fa anys i panys que batallen per aconseguir aquesta llei.

La consellera de Cultura, Natàlia Garriga, ha recollit el guant i ha assegurat als assistents que el seu Departament ja treballa amb la Conselleria d’Economia per disposar ben aviat d’una llei de mecenatge pròpia. “Acceptem el repte. Avui puc anunciar-vos que estem avançant molt amb Economia per afavorir el mecenatge cultural a Catalunya a través de la bonificació de certs tributs propis de la Generalitat”, ha afirmat Garriga. Segons la consellera, “tenir un sector cultural fort i ben finançat” és clau per poder transformar la societat a través de la cultura i mantenir la singularitat de Catalunya. Així mateix, Garriga també ha explicat que el Govern treballa en una nova Llei de Drets Culturals per assegurar “que ningú quedi exclòs de la cultura, que ha de ser una eina d’empoderament personal”.

En la mateixa línia, la presidenta del Parlament, Anna Erra, també s’ha compromès a tramitar i aprovar com més aviat millor aquesta nova llei catalana de mecenatge, que ha de servir per “afavorir el talent creatiu”, incentivar la col·laboració publicoprivada i demostrar el “compromís de la Cambra amb la cultura, que és la columna vertebral del país”. Erra ha defensat que el mecenatge “és una fórmula indispensable” per afavorir que el món de l’empresa i la cultura es donin la mà i ha recordat a persones referents en aquest àmbit que ens han deixat recentment, com l’empresari Antoni Vila Casas o Xavier Gramona, que va morir aquest estiu a conseqüència d’un fatídic accident.

Per Eloi Planes, Gramona ocupa la primera posició del podi d’honor “dels incansables” de la llargament reclamada Llei de Mecenatge. “En Xavier en sabia molt del que avui hem vingut a fer aquí. En sabia molt de l’amor entre les persones, les empreses i la cultura. Sempre parlava de l’efecte multiplicador de la fundació, però ell també tenia un efecte multiplicador amb tot el que feia”, ha assenyalat. Especialment emotiva i sentida ha estat la intervenció de la directora de la Fundació Catalunya Cultura, Maite Esteve, que ha recordat que Gramona “era l’àngel de la guarda” de tot l’equip. “En Xavier era autèntic, generós, culte i divertit. Un amant incondicional del món de la cultura”, ha glossat Esteve, a qui escoltaven també emocionats els fills de l’empresari vinícola. L’homenatge a Gramona s’ha conclòs amb la projecció d’un vídeo on es succeïen imatges i declaracions seves, com ara que “donar suport a la cultura és recolzar el futur de la nostra economia i la nostra societat”.

DKV ha recollit el Premi Empresa Cultura 2023. ©Xavi Olmos

La Nit de la Cultura, presentada per Borja Nicolau, ha estat amenitzada pels Pallapupas i per les actuacions musicals de The Hanfris Quartet i el duet entre el músic jazzista Joan Chamorro i la saxofonista Èlia Bastida. L’acte de lliurament dels guardons s’ha iniciat amb el Premi Empresa Cultura 2023, que la Fundació atorga a una empresa que destaca pel seu compromís i la seva contribució en el foment i suport a la cultura en l’àmbit de Catalunya. La companyia que ha rebut el reconeixement ha estat DKV, que el jurat ha distingit per tenir una visió pionera en el seu sector abraçant la cultura com una força transformadora que millora la seva competitivitat i el desenvolupament personal dels seus equips, aconseguint alhora un impacte positiu per a la societat. En els últims anys, DKV ha organitzat 138 exposicions, per les que han passat 800.000 persones i ha becat a 64 artistes. Tanmateix, el jurat d’aquest guardó ha atorgat una menció especial al Centre Dental Les Escoles, ubicat a Terrassa.

Millorar la competència lectora dels joves

La vetllada ha continuat amb l’entrega del Premi Impulsa Cultura, que reconeix un dels 10 projectes finalistes del Programa Impulsa Cultura i que està dotat amb 10.000 euros. El guanyador ha estat el projecte Legiland, que vol despertar l’interès per la lectura entre els joves a través d’una innovadora plataforma digital que aprofita els principis del joc i la interactivitat per atraure i involucrar els nens i joves en el món de les lletres. La iniciativa també ha estat valorada pel jurat per contribuir a millorar les seves habilitats de comprensió lectora, fomentant així la seva curiositat intel·lectual, el seu pensament crític i la seva capacitat de comunicació, preparant-los per a ser ciutadans informats i líders del futur.

“Som lectors per vocació i fem lectors per convicció”, ha dit Jesús Hernán, director de Legiland, al recollir el premi. En sis anys, l’empresa ha arribat a 60.000 alumnes, aconseguint multiplicar per dos el nombre de lectures que fan cada curs. “La nostra missió és crear als lectors del futur, lectors que volem que siguin freqüents i crítics. Volem contribuir a fer una societat més crítica, més oberta i més culta”, assenyala Legiland, que busca obtenir nou finançament per arribar a més escoles.

El jurat també ha decidit atorgar una menció especial al projecte Festival Terres de l’Ebre, una nova marca paraigües que agrupa a 15 festivals que es fan a quatre comarques del sud de Catalunya. “Som una marca que dinamitza i millora un territori singular”, ha explicat Xènia Gaia, que està també en ple procés de cerca de finançament.

Jesús Hernán, director de Legiland, amb el xec de 10.000 euros. ©Xavi Olmos

Els altres vuit projectes finalistes del Programa Impulsa Cultura son Drap-Art, Ha! Ha! Ha! Un taller de cinema per desmuntar tòpics, KminArt, La bellesa de transcendir, Llums a l’ombra, Nexart Percussion, Stop Violències i Guzzu. Aquesta última empresa ha estat mereixedora del primer premi The New Barcelona Post, un guardó valorat en 10.000 euros i que reconeixerà cada any a aquells projectes empresarials de nova creació que han sorgit en l’àmbit cultural a la capital catalana i que incorporin un model de negoci innovador o basat en l’aplicació de les noves tecnologies. El premi consistirà en el disseny d’una estratègia comunicativa de difusió del projecte guardonat amb actuacions específiques a través dels seus canals. Entre altres accions, el mitjà planificarà la publicació d’entrevistes, reportatges, articles d’opinió i altres accions que contribueixin a donar a conèixer el projecte i els seus responsables.

Creada a Barcelona per dos socis que treballaven al festival Primavera Sound, Guzzu es defineix com una “comunitat i una plataforma Web3” basada en tecnologia blockchain que permet generar una nova font d’ingressos als grups musicals: la comercialització de marxandatge digital. “El nostre objectiu final és fomentar una indústria musical més equitativa i sostenible tant per als artistes com per als seus fans”, destaca Guzzu, que assegura que el marxandatge digital ofereix un format nou i sostenible que fomenta l’expressió creativa i el vincle entre els artistes i els seus fans. A través de Guzzu, els fans poden desbloquejar i accedir a experiències, continguts i avantatges exclusius relacionats amb els seus grups i cantants preferits. En menys d’un any, la plataforma ja ha aconseguit generar uns ingressos de 150.000 euros, però assegura que el seu “potencial de negoci és milionari”.

A l’esquerra, Arnau Sabaté, cofundador i CEO de Guzzu, amb Guillem Carol, editor del The New Barcelona Post. ©Xavi Olmos

Finalment, Barcelona Global ha atorgat el seu premi a 48h Open House, festival que, justament, aquest proper cap de setmana celebrarà la seva 14a edició. “Volem posicionar Barcelona com una de les millors ciutats per al talent d’impacte”, ha explicat la directora de Barcelona Global, Mercè Conesa, que ha recordat que existeix una “total unanimitat” entre la comunitat internacional que viu a Barcelona en assenyalar que la cultura “és una de les grans fortaleses de la ciutat”. Amb aquest premi, l’entitat vol distingir iniciatives que permetin incrementar el “sentiment de pertinença” d’aquesta comunitat expat, com és el cas de 48H OpenHouse, ja que ofereix l’oportunitat que les persones internacionals que viuen i treballen a Barcelona puguin conèixer de primera mà aquest patrimoni arquitectònic.

Entre molts altres, han assistit a La Nit de l’Empresa i la Cultura empresaris com Ramon Agenjo (Damm), Pau Relat (Fira de Barcelona), Josep Santacreu (Cambra de Comerç), Enric Crous, Joaquim Boixareu, Imma Amat, Josep Lluís Sanfeliu, David Marín (FemCat), Jaume Guardiola (Cercle d’Economia), Maite Barrera (Barcelona Global), Joan Oliveras (MNAC), Alberto Guijarro (Primavera Sound), Oriol Soler (Abacus), Marc Francés (Sarah Marlex), Miquel Martí (Tech Barcelona), Cristian Rovira (Sifu) i Guillem Carol (Must Media Group). Judit Mascó (Fundació Ared), Oriol Aguilà (Festival de Peralada), Ainhoa Grandes (Macba), Sergi Miquel i Fèlix Riera son altres rostres coneguts que han participat en la celebració.

Manifest #PrometoCultura

En el decurs de la gala, la Fundació Catalunya Cultura ha presentat el vídeo Manifest, en el qual s’ha volgut encapsular “l’essència vibrant i diversa de l’herència cultural catalana”. “Aquesta peça emotiva i meticulosament elaborada —diu la Fundació— busca inspirar un sentit d’orgull i estima per la riquesa artística, històrica i lingüística de Catalunya”. “A través d’imatges captivadores i un diàleg poètic entre la ciutadania i la cultura, el vídeo Manifest —afegeix— submergeix l’espectador en un viatge reflexiu sobre la importància de preservar, respectar i promoure la cultura d’un país”.

Mercè Conesa, directora de Barcelona Global, amb Elisenda Bonet, directora de 48h Open House. ©Xavi Olmos
Compartir
Publicado por
Sergi Saborit

Artículos recientes

  • Lletres

Desenterrant el drama del botxí Nicomedes

L'escriptor, assagista i investigador Salvador García Jiménez torna a l'actualitat literària amb 'Nicomedes Méndez, el…

31 d'octubre de 2024
  • Opinió

Barcelona, pensa en gran

El 'retail' també pot redefinir la nostra ciutat

31 d'octubre de 2024
  • Good News Barcelona

La segona seu del Liceu es canalitza després de la fi de la Copa de l’Amèrica

El port i el teatre signen el conveni per convocar el concurs d'arquitectura que definirà…

31 d'octubre de 2024
  • Ecosistema emprenedor

Aijec reunirà el món empresarial i emprenedor a la gala del Jove Empresari de l’Any

La ‘cleantech’ Bound4blue, la marca de fils i llanes Fil Katia i la firma d'ulleres…

31 d'octubre de 2024
  • Professionals

“Cada vegada més ciutats implementen solucions intel·ligents”

Smart City Expo World Congress escalfa motors per a una altra edició de rècord, amb…

30 d'octubre de 2024
  • Good News Barcelona

SD Worx estrena seu a Barcelona per reforçar-se en el sector de recursos humans

La companyia obre noves oficines de 900 metres quadrats en el centre de la ciutat

30 d'octubre de 2024