La startup amb seu a Barcelona SolarMente ha incorporat a un nou inversor estratègic internacional de fama mundial: l’actor Leonardo DiCaprio. La seva faceta com a activista mediambiental l’ha portat a apostar per la companyia catalana, que promou l’energia solar mitjançant un innovador model de subscripció.
A través d’aquest sistema, la startup “facilita l’accessibilitat a l’energia solar”, segons el reconegut actor. Així, DiCaprio afirma que el seu suport com a inversor representa una “elecció responsable i estratègica cap a un futur més net”, al qual SolarMente contribueix participant de manera activa en el desenvolupament d’un futur energètic sostenible, segons el guanyador d’un Oscar.
“És un honor col·laborar amb inversors internacionals com Leonardo DiCaprio, qui comparteix la nostra visió i confia en la nostra capacitat per marcar el canvi”, ha assegurat el CEO i cofundador de SolarMente, Wouter Draijer. La startup amb seu al Poblenou aspira a fer-ho mitjançant el seu diferencial model de subscripció. Es tracta d’un model que elimina la inversió financera inicial que requereix endinsar-se en l’autoconsum fotovoltaic, substituint-la per una subscripció mensual sense costos inicials.
Les converses amb l’equip de DiCaprio per tancar l’acord van tenir com a culmen una trobada amb el mateix actor a Beverly Hills
Aquest innovador sistema va ser el que va cridar l’atenció de DiCaprio, que canalitza el seu activisme mediambiental a través de la fundació que porta el seu nom des que la va impulsar el 1998, amb 24 anys i poc després de fer-se un lloc en l’imaginari universal amb les seves escenes mítiques de Titanic. Coneixedors de la seva labor i admiradors de DiCaprio, els fundadors de SolarMente van contactar via e-mail amb el seu equip proposant-li col·laborar. Dues setmanes després, els van fer saber que estaven interessats i, després d’uns tres mesos de converses, van acordar la incorporació del prestigiós actor com a inversor estratègic. “Va ser un match”, assegura Draijer a The New Barcelona Post.
“Tot va encaixar”, afegeix Draijer, que es declara admirador de DiCaprio i del seu activisme. Draijer, de 29 anys i emprenedor des dels 17, rememora que les converses amb la fundació de DiCaprio van tenir com culmen una trobada amb el seu equip i amb el propi actor a Beverly Hills. En una trobada estructurada i delimitada en un màxim de 45 minuts, Draijer explica que va conversar amb l’actor sobre els seus projectes i medi ambient durant prop de tres hores: “Va ser inspirador”.
Així, les peces, interessos i oportunitat van encaixar i van confluir fins materialitzar-se en aquest acord, amb una fluïdesa que ha caracteritzat la trajectòria SolarMente des que la van impulsar l’any 2020 Draijer, enginyer holandès, i Victor Gardrinier, canadenc expert en innovació i blockchain. Ja va ser casual la forma en la qual es van conèixer els dos fundadors: van coincidir en un esdeveniment de startups a Barcelona, i la principal raó per la qual van entaular la seva primera conversa va ser perquè eren els dos assistents que menys dominaven l’idioma de la trobada.
Després de conjurar-se per impulsar l’energia solar, la posada en marxa de l’empresa també va ser fortuïta: una coneguda va pensar que ja operaven com a empresa d’energia solar, i els va sol·licitar una instal·lació. Davant la confusió, van optar per arrencar la seva activitat, i van comprar panells solars, van aconseguir una furgoneta i van aprendre pel seu compte com instal·lar les plaques. “Mirava vídeos per a aprendre a instal·lar-les”, revela Draijer.
Tot i que aquesta primera instal·lació va distar de quedar perfecta, tots dos van constatar que el servei prestat havia superat les expectatives d’aquesta imprevista primera clienta, ja que no havia trobat una altra companyia que li facilités de manera integral la instal·lació, posada en marxa i manteniment dels panells. Així, van apostar per continuar treballant en aquesta línia, i es van passar mesos “parlant amb clients, dormint al sofà d’una habitació sense finestres i menjant noodles”, relata el CEO de l’empresa.
Un any després de la seva primera instal·lació, va arribar el trampolí amb el qual SolarMente va propulsar la seva activitat: va entrar en el programa de l’acceleradora estatunidenca Y Combinator, i va captar 1,8 milions d’euros pocs mesos després. A aquest finançament es va sumar fa un any un acord amb la firma de capital privat GNE Finance, mitjançant el qual SolarMente va obtenir 50 milions d’euros més. Amb una meta: arribar a les 10.000 instal·lacions fotovoltaiques en els pròxims anys.
SolarMente es marca com a fita arribar a les 10.000 instal·lacions solars en els propers anys
L’empresa, que ara per ara ha instal·lat 1.200, ambiciona aconseguir aquesta xifra expandint-se també territorialment. Des d’oficines a Barcelona, Madrid, València, Alacant i Màlaga, preveuen posar en marxa proves pilot també a Itàlia i Portugal durant el quadrimestre vinent, avança Draijer. I tot mitjançant un sistema de subscripció a través del qual l’usuari entra a formar part d’una plataforma interconnectada amb blockchain.
Aquesta subscripció mensual de SolarMente inclou tot allò necessari per disposar d’energia solar, com la instal·lació, manteniment i assegurança. A més, aquesta subscripció permet produir, emmagatzemar i vendre l’energia solar pròpia. La startup ofereix també serveis addicionals, com sistemes de bateries i punts de càrrega de vehicles elèctrics. I la seva última novetat: un servei de bateria virtual mitjançant el qual l’usuari pot emmagatzemar l’excés d’energia solar per utilitzar-la a posteriori, o optar per compartir-la amb altres usuaris.
A més, durant aquest any l’empresa preveu llançar un sistema de gestió d’energia impulsat per Intel·ligència Artificial. Aquesta tecnologia automatitzarà la compra, venda i emmagatzematge d’energia basada en els preus del mercat, optimitzant els estalvis de l’usuari i consolidant la posició de la companyia “com un agent de canvi en el sector de l’energia solar”, segons Gardrinier, ara director de tecnologia de l’empresa.
En aquest sentit, Solarmente està treballant en un projecte pioner per crear un mercat entre usuaris del tipus peer-to-peer per a l’energia solar no utilitzada a través de tecnologia blockchain, model predictiu i Internet of Things. Tot per a avançar en la seva determinació per promoure el comerç descentralitzat d’energia renovable, en un camí al qual se suma ara DiCaprio per facilitar l’accés universal a l’energia solar.