El sector comercial va recuperant la normalitat gràcies al fet que la campanya de vacunació ha permès als ciutadans tornar-se a sentir confiats i perdre la por a anar de botigues. Segons els empresaris de Comertia, durant el mes d’agost les vendes als seus establiments s’han acostat a la normalitat pre-covid, fet que els fa ser optimistes respecte als calaixos que preveuen registrar fins a finals d’any.
Els sectors que més han repuntat aquest agost, amb creixements a doble dígit, són els vinculats a les activitats més lúdiques com oci i cultura (+99,7%), restauració (+32,9%), alimentació no bàsica (+30,2%), moda (+23,9%) i complements de la persona (+11,4%). Tot i aquests bons resultats, afegeix Comertia, tant oci i cultura (-28,3%) com restauració (-4,4%) es situen encara lluny de les vendes anteriors a la pandèmia, si comparem amb el mes d’agost de 2019. En canvi, els sectors moda (0,8%), alimentació no bàsica (4,3%), alimentació bàsica (10,6%) i complements de la persona (6,3%) han superat aquest mes d’agost les vendes del mateix mes de 2019.
“Amb un 70% de la població espanyola vacunada, els consumidors s’han mostrat confiats, deixant de banda la preocupació i por de contagi de mesos anteriors i optant per gaudir del seu temps lliure amb amics i família”, ha emfatitzat l’associació, que reuneix a cadenes tan conegudes com Bon Preu, Macson, Calbet, Casas, Ametller Origen, Enrique Tomás, Udon, Furest, La Mallorquina, Santa Eulàlia, Dormity, Andreu, Cottet, Farga, Regia, Veritas, Sorli o Viena.
Segons l’índex mensual que elabora Comertia, el 83% de les empreses associades preveu tancar aquest any en positiu, i només el 17% creu que tancarà 2021 amb vendes negatives. De cara al mes de setembre, la previsió és augmentar les vendes un 10,4%.
Les vendes online segueixen en alça
Les cadenes catalanes del sector comercial també destaquen el fort creixement de les vendes online, que han augmentat de mitja un 93,7% a l’agost respecte l’agost de 2019. On es registren increments més notables és en els subsectors de l’alimentació (212,5%), moda (148,6%) i restauració (61,7%).
Tot i la progressiva recuperació de la confiança del consumidor i la recuperació de la clientela hi ha nous obstacles que preocupen als botiguers catalans. Segons Comertia, el 60% dels associats ja pateix augments dels costos logístics i el 54% afronta endarreriments en el subministrament de mercaderies que venen de l’estranger. Com la resta de la població, els empresaris del sector han de fer front al fort increment de la factura elèctrica. Així, el 62% dels socis ha tingut ja un augment de la factura de la llum aquest mes d’agost: el 24% d’empreses ha registrat augments per sobre del 20%, i el 39% pagarà fins a un 20% més. El 32% afirma que no l’ha afectat perquè té un preu tancat i un 6% perquè disposa del seu propi subministrament.