Barcelona és un referent al món de la moda. La ciutat té una llarga tradició en aquest sector i la seva creativitat permet impulsar internacionalment marques locals com ara TOUS i LAAGAM. Es tracta de dos exemples d’empreses que han projectat al món la seva marca des de la capital catalana, fent gala del made in Barcelona i de la producció local. TOUS és una empresa familiar de llarg recorregut que acaba de celebrar el seu centenari, mentre que LAAGAM, nascuda el 2017, és un dels millors exponents de marques emergents que han sabut connectar amb el públic i fer-se un lloc en el competitiu mercat de la moda.
Per conèixer de primera mà l’experiència de cadascuna d’aquestes dues firmes d’èxit hem convidat Rosa Tous i Inés Arroyo perquè ens acompanyin a la pròxima sessió del cicle TheNew Barcelona – Moments Estel·lars, organitzat per The New Barcelona Post amb la col·laboració de CASA SEAT, Must Media Group i Barcelona Global.
Membre de la família propietària de la marca catalana de joieria, Rosa Tous és la vicepresidenta corporativa i Reach and relevance officer de TOUS, mentre que Inés Arroyo és fundadora i directora creativa de LAAGAM. Totes dues conversaran amb el periodista i professor de la UPF-BSM Toni Aira en una sessió que tindrà lloc a les 18.30 hores el dilluns 6 de novembre a la CASA SEAT amb el lema De Barcelona al món: el cas d’èxit de TOUS i LAAGAM. La trobada podrà recuperar-se posteriorment també en format podcast a Spotify o veure el vídeo al nostre canal de Youtube. Ja estan obertes les inscripcions per assistir-hi com a públic i poder formular també preguntes als ponents. Per aconseguir una entrada gratuïta, fes clic aquí.
Amb Tous i Arroyo debatrem sobre com s’han recolzat en la marca Barcelona per obrir-se camí internacionalment, sobre com el sector de la moda i la joieria contribueixen a posicionar també la ciutat a escala internacional i sobre el llegat de la tradició tèxtil i artesana de Catalunya. A més d’estar basades a l’àrea de Barcelona, les dues empreses comparteixen moltes similituds, com la seva aposta per dissenyar íntegrament el cent per cent de les seves col·leccions de moda, complements i joieria, el seu compromís estratègic per a la producció local, l’ofici artesà i la sostenibilitat, i la visió de ser referents a l’anomenat segment del luxe accessible.
Totes dues empresàries, però, exemplifiquen models de negoci diferenciats, ja que TOUS ha apostat per créixer internacionalment amb l’obertura de botigues pròpies a tot el món, mentre que LAAGAM és una marca nativa digital focalitzada en la venda a través del canal online. Com treballen les dues marques el repte de la circularitat i la sostenibilitat en el món de la moda? Quines noves estratègies de comunicació han adoptat per connectar amb el seu públic objectiu? Quins projectes i plans de creixement tenen per als anys vinents? Aquestes i moltes altres preguntes són les que abordarem amb Tous i Arroyo en aquesta nova sessió d’aquest cicle orientat a realçar els grans actius que té Barcelona en el pla empresarial, social i cultural.
Tous, més de 600 botigues al món
Participada en un 25% pel fons suís Partners Group, TOUS va tancar el 2022 el millor exercici de la seva història, amb un rècord de facturació de 450 milions d’euros i un creixement del 17%. El benefici operatiu (EBITDA) va escalar un 26%, fins als 101 milions d’euros. La marca compta amb més de 640 botigues a 46 països i obté ja el 21% dels ingressos de la venda en línia. Els seus cinc principals mercats són Espanya, Mèxic, Estats Units, Polònia i Portugal. El 70% dels ingressos procedeixen de la venda de joies, el 20% de les col·leccions de complements i el 10% de l’àrea de rellotges.
Tous, que ha renovat el seu logotip i està en ple procés per canviar la imatge de les seves botigues, va llançar el passat any un “nou propòsit corporatiu”, un lema en anglès amb què l’empresa resumeix el sentit del seu negoci i que emprarà globalment: We craft a world of joy. “El món Tous, més que explicar-lo, és millor sentir-lo”, va reflexionar Rosa Tous, quan va explicar que amb aquest lema es volen transmetre conceptes com el compromís d’ajudar les persones a sentir-se millor (we); els més de cent anys d’ofici (craft); la internacionalització i aposta per la sostenibilitat (world) i “l’alegria, il·lusió i passió” (joy) que posen en les seves col·leccions.
Gemòloga de professió, Rosa Tous va estudiar al Gemological Institute of America a Los Angeles, Califòrnia i va cursar el programa PADE a IESE. Va entrar a la companyia familiar als anys 90, moment en què la marca va començar a expandir-se internacionalment i va crear l’àrea de màrqueting i comunicació i va impulsar l’àrea de formació. Actualment, la seva principal funció és treballar els diferents vessants corporatius del grup, representant la marca com a portaveu en actes propis o externs i establint relacions i vincles que ajudin a TOUS en el seu creixement i consolidació.
Rosa Tous és vicepresidenta corporativa des del 2013 i el 2022 també ha assumit el rol de Reach and Relevance Officer. A més, és membre i vicepresidenta segona del JORGC, el col·legi oficial de joiers, orfebres, rellotgers i gemmòlegs de Catalunya; membre de la Junta directiva de Círculo Fortuny des del 2016 i del Fòrum de Marques Renomenades des del 2019; presidenta d’ANDEMA, des del març del 2017; membre i participant activa d’IEF, Institut d’Empresa Familiar a Espanya i patrona de la Fundació Arcoiris. Ara, s’acaba d’incorporar també al Consell Assessor de l’Institut Marangoni de Miami, la prestigiosa institució internacional de moda i disseny amb múltiples seus a tot el món.
Inés Arroyo va crear Laagam el 2017 amb el seu germà, Diego Arroyo, i amb Cristian Badia. L’empresària és també una coneguda influencer amb més de 300.000 seguidors a Instagram i presenta el podcast referent al sector de la moda, Ruido Dazz, on conversa amb algunes de les dones més inspiradores i referents del moment. Laagam va ser escollida el 2021 per la revista Wired com una de les hottest startups d’Europa i també forma part de la classificació 30 Under 30 Europe que elabora Forbes.
Participada pel grup inversor Cabiedes&Partners, Laagam té com a missió empoderar les dones i es defineix com una firma creadora de “peces úniques assolibles d’alta costura atrevida per a les ocasions especials del dia a dia”. Els vestits suposen el 41% de les vendes de l’empresa, que s’orienta al total look, és a dir, vesteix les dones de cap a peus, per la qual cosa també produeix sabates, pantalons, bruses i tota mena de jaquetes i complements.
Cada dimecres, Laagam llança noves peces d’edició limitada i el seu objectiu és minimitzar l’estoc i poder produir únicament sota demanda als tallers amb què treballa fonamentalment a Catalunya, fet que els permet reduir costos i potenciar el vessant de sostenibilitat, que constitueix un pilar estratègic de la marca. Les peces de roba de Laagam s’exporten a més de 50 països. Quan la clienta selecciona una peça se li dóna a triar entre dues modalitats. Si el producte està disponible en estoc, s’envia en un termini entre 24 i 72 hores, mentre que si és una peça del model sota demanda, el lliurament es demora tres setmanes.