Els comerços amb ànima són una font d'aprenentatge continu
En l’era de la innovació i la creativitat, l’èxit en el món del retail es teixeix amb una bona dosi d’inspiració i influències externes. Quedar-se atrapat en una oficina, en un escenari de trucades i distraccions, pot limitar la nostra llibertat creativa i la capacitat d’innovació.
La veritable font d’inspiració en el retail neix quan creuem les quatre parets d’una oficina, explorant noves experiències, perspectives i desafiaments. És llavors quan absorbim l’essència de llocs infinits. En la meva opinió, el 80% de les empreses que impulsen la creativitat no només milloren la competitivitat, sinó que augmenten la fidelitat dels seus clients.
Per exemple, si et dediques a l’alimentació, és imprescindible visitar botigues d’aliments a cada racó, absorbint coneixement i experiències allà on vagis. Sigui per treball o per plaer, durant els meus viatges sempre tracto de sentir i connectar amb els punts de venda de cada ciutat per aprendre’n.
En convertir-me en client i sortir de la meva zona de confort, tinc l’oportunitat de posar-me en la seva situació. D’aquesta manera, puc avaluar la disposició de productes, la decoració, la il·luminació i la interacció amb el personal, tan important en un negoci com el nostre. Aquesta comprensió profunda de l’experiència del client és la clau per fer que el teu negoci sigui atractiu i còmode, diferenciant-te de la resta.
Conèixer la competència és una altra de les nostres fonts d’aprenentatge més valuoses. Ens brinda informació sobre les seves estratègies i operacions, la qual cosa ens permet analitzar-nos a nosaltres mateixos i identificar oportunitats per diferenciar-nos.
O, també, ens permet conèixer alguns productes que funcionen. Què dir dels èxits en altres mercats. En l’icònic Borough Market de Londres, un aparentment senzill lloc de gots de maduixes banyades amb xocolata del restaurant Turnips, és un autèntic imant per als clients: la cua no cessa durant tot el dia. És tan llarga i fluida que ni tan sols tens temps d’avorrir-te mentre esperes, el flux de clients està sistematitzat a la perfecció.
Quan les coses es fan bé, el retail pot ser infinit. Amb un cas il·lustratiu viatgem aquesta vegada a Itàlia. Angelo Feroci és un negoci amb una història comercial que ha perdurat durant dècades. La seva botiga, situada a la Via della Maddalena, a Roma, ha estat reconeguda per la qualitat de la seva carn des dels anys 20.
I si observem una fotografia d’Angelo Feroci del 2008 i una del 2023, veurem que l’únic que ha passat entre elles és el temps. Malgrat 15 anys de diferència, la botiga d’aliments em va fascinar en ambdues ocasions. No va ser casualitat, va ser la màgia que emanava del seu producte, el seu ambient i singularitat.
Barcelona és una ciutat plena de comerços que tenen ànima, llocs especials que no només han resistit el pas del temps, sinó que han millorat amb ell, com un bon vi, creant aquest retail infinit que esmentava.
Recuperar l’essència d’aquests llocs infinits és fonamental, com ho és aprendre’n. Per exemple, Santa Eulàlia, fundada el 1843 i situada al Passeig de Gràcia, és tot un referent en el món de la moda per a homes i dones, amb un atelier de sastreria i camiseria a mida que realitza creacions per encàrrec.
O, fundat el 1908 per la família Vilaseca, el Colmado Quilez, als seus inicis una modesta confiteria de barri, ha evolucionat per convertir-se en l’establiment exitós que coneixem avui en dia. Qui no recorda la seva impressionant façana a la cantonada de Rambla de Catalunya i el carrer Aragó. El 1940, el senyor Julián Quílez va continuar amb la tradició, guanyant una merescuda fama a la ciutat.
Barcelona és una ciutat plena de comerços que tenen ànima, llocs especials que no només han resistit el pas del temps, sinó que han millorat amb ell
No podem oblidar tampoc altres dos d’aquests llocs infinits del retail: Vidal Pons, amb quatre generacions de tradició de mercat. El Colmado Múrria, un emblemàtic establiment modernista fundat el 1898 al carrer Roger de Llúria, o Frutas Soley, un lloc de productes alimentaris al mercat de la Boqueria que està en marxa des del 1864 i continua sent un negoci familiar.
Si desitges emprendre un recorregut per aquestes joies del retail, et convido a explorar-les a través del llibre Barcelona Gourmand. Per escriure’l, vaig realitzar una selecció d’establiments emblemàtics de la ciutat, com els esmentats anteriorment, que ofereixen les tres claus de l’èxit: un espai singular, el millor producte i, molt especialment, un servei molt professional i atent. Un d’aquests llocs que són una font d’aprenentatge inesgotable per a tots aquells que busquen l’excel·lència en el món del retail.
L'exposició 'De Montmartre a Montparnasse. Artistes catalans a París, 1889-1914' vol posar cara a tots…
La filial de SD Worx de registre i gestió d'horaris obrirà aquest ‘hub’ després d'haver…
Un espectacle de dansa urbana i tecnologia de nou a Passeig de Gràcia marcarà l'inici…
L'univers del reboster es barrejarà amb l'essència nadalenca del 28 de novembre al 5 de…
El carrer Serrano i la Gran Via de Madrid ocupen la segona i tercera posició
La infraestructura científica es reforça de cara a la seva ampliació com també ho fa…