Barcelona ha canviat molt des que els seus veïns s’acostaven a una botiga de teles per comprar-la a metres i revestir les seves parets, mobles i accessoris, quan Gancedo va obrir a Rambla Catalunya fa prop de 80 anys. Aquesta quotidianitat ha passat a ser anecdòtica, i ha donat pas a la tasca de professionals de l’interiorisme i la decoració, en un mercat que s’ha obert a establiments que van d’hotels i restaurants a seus d’empreses i institucions.
Davant les noves tendències i dinàmiques del sector, la històrica companyia familiar barcelonina de teles de qualitat ha redirigit la seva estratègia i ha renovat el seu concepte a la capital catalana. Va començar amb el tancament del local a la tardor, i l’ha culminat amb l’obertura d’un nou showroom dissenyat a mida al número 115 del carrer Pau Claris. Així, baixar les persianes del gairebé centenari local “no va ser un tancament, sinó un canvi i una modernització”, reivindica Beatriz Gancedo, tercera generació en una empresa familiar amb vocació internacional que fabrica tot els seus sofisticats productes des de València.
La ubicació del local de Rambla Catalunya i l’afluència de visitants atrets per la seva antiguitat i autenticitat dificultaven prestar un servei adequat i individualitzat precisament als professionals del sector, explica conversant amb The New Barcelona Post. Així, van deixar enrere el local en el qual l’avi de l’actual generació de Gancedo va obrir la primera botiga de l’empresa el 1945.
La firma acumula projectes que han vestit indrets tan variats i rellevants com el Congrés, el Palau de la Zarzuela i avions d’Iberia, a més de desenes d’hotels i restaurants
La seva expansió va començar cinc anys després, quan Pepe Gancedo, fill del fundador i pare dels actuals dirigents de l’empresa, va obrir en el cèlebre carrer Recoletos de Madrid. Aquesta obertura va ser la primera d’una xarxa que compta amb quatre establiments a Espanya i dos a Mèxic, als quals se sumen distribuïdors sobretot a Llatinoamèrica, però també a Europa, Estats Units, Índia, Japó, la Xina, Dubai i Nova Zelanda, entre altres.
El showroom de Barcelona s’autoexclou de la llista de comerços de venda al públic: “Això no és una botiga”, ha proclamat el nou CEO de l’empresa, Julián Lázaro, que es va estrenar en el càrrec fa tres mesos. En la presentació del nou espai, ha remarcat que es tracta d’un local enfocat al professional. “Renovem molt més que un espai”, i és que la marca no s’ha limitat a traslladar-se d’establiment, sinó que el canvi de local u concepte reflecteix un canvi de visió, en un canvi d’era.
El model pel qual es regeix el showroom, que atendrà amb cita prèvia, segueix el ja vigent en el sector en altres mercats, com el francès i el britànic. En el retrovisor, la marca acumula projectes que han vestit indrets tan variats i rellevants com el Congrés, el Palau de la Zarzuela i avions d’Iberia, a més de desenes d’hotels i restaurants. Per al futur, es concentra a mantenir aquesta línia i potenciar sobretot la internacionalització.
Amb el canvi del local, s’han traslladat el 80% de les referències vigents amb les quals compta la marca, que en total disposa de més de 10.000.
En el marc d’aquesta transformació, la icònica botiga de Rambla Catalunya ha quedat substituïda per un espai que aspira a proporcionar una experiència sensorial que inspiri i propulsi la creativitat dels professionals. L’antic mobiliari de fusta i les característiques prestatgeries dissenyades per l’arquitecte Curro Inza, que es mantindran al local per part del nou inquilí, han donat pas a un espai lleuger i lluminós amb mobles multifuncionals, situat en el que va ser un estudi d’arquitectura i un garatge. L’equip d’arquitectes Acto, que ha dissenyat el projecte, ha donat lleugeresa i dinamisme a un producte espès i pesat com són les teles i catifes, mitjançant un sistema d’exposició pensat ad hoc i inspirat en l’original de Rambla Catalunya. Amb el canvi del local, s’han traslladat el 80% de les referències vigents amb les quals compta la marca, que en total disposa de més de 10.000.
No és casual que els arquitectes coneguessin a fons les necessitats de l’empresa. L’equip està format per Maria Figueras, Cristina Marcos i Alejandro Sanjuan, i aquest últim forma part de la quarta generació de l’empresa familiar. Ara la gestionen cinc dels sis germans de la tercera, i membres de la quarta han participat puntualment en determinats aspectes i projectes de la companyia. En aquest sentit, la continuïtat familiar està garantida, com comenta Beatriz Gancedo.
L’obertura del nou showroom després del tancament de la botiga de Rambla Catalunya ha culminat un 2023 en el qual Gancedo va incrementar la seva facturació en un 20%, segons l’empresa, que descarta revelar el total facturat. De cara a 2024, se centrarà en la internacionalització prioritzant els Estats Units i el Carib, segons Gancedo. Ho farà tenint en compte que el 20% del seu negoci ve de les exportacions, mentre que el 25% es correspon amb clients i professionals de l’interiorisme i la decoració, i el 15% prové de vendes on-line.
El majoritari pes del 40% restant recau en projectes per a organismes, institucions i establiments com restaurants i hotels. Precisament, Gancedo ha treballat en els últims mesos en hotels no només de Barcelona, sinó també a nivell internacional, en ciutats com Venècia, Florència i Amsterdam. L’empresa familiar ho fa des del seu afany per col·laborar amb artistes, creadors i dissenyadors influents, pràctica que va començar en la dècada dels 70 aliant-se amb artistes com Aurèlia Muñoz, Modesto Cuixart i Gustavo Torner. Així, la tercera generació de Gancedo transforma l’empresa mantenint l’essència i ADN que la van crear, en la mateixa ciutat des de la qual ara reneix el seu concepte i visió.