La exposición 'Dalí Challenge
L'exposició 'Dalí Challenge' es podrà visitar a Barcelona fins a mitjans de setembre. ©ACN

L’exposició immersiva sobre Dalí i els seus enigmes desembarca a Barcelona

‘Dalí Challenge’ obre a la capital catalana durant quatre mesos amb un format que va triomfar a Madrid, i amb la pretensió d'acostar al públic l'obra, vida i facetes de l’artista des d'una nova perspectiva

Dalí és una figura universal. La seva obra i el seu tarannà transgressor, simbolitzat pel seu icònic bigoti, són mundialment coneguts. No obstant això, no ho són tant els detalls de la seva vida, de la seva inspiració, dels seus traços i del seu imaginari surrealista, que s’aborden a l’exposició Dalí Challenge. No saps res de mi, que s’aboca a l’obra i vida de l’artista des de Barcelona durant quatre mesos.

Situada en 500 metres quadrats del cèntric Reial Cercle Artístic, l’exposició repassa 65 obres de Dalí. Són rèpliques digitals d’originals situats en onze museus i col·leccions privades diferents, fet que genera l’oportunitat no només contemplar-les reunides en un sol espai, sinó fer-ho en un gran format que permet observar detalls i traços que poden ser imperceptibles en els originals, per la seva mida i per la seva il·luminació. A l’exposició, la llum que arriba a l’obra es reparteix de manera uniforme, posant al descobert tots els detalls de les pinzellades de l’artista empordanès. “Volem que les persones que no han vist l’obra d’original de Dalí vulguin fer-ho, i que les que ja ho han fet puguin contemplar-la detalladament; volem ser un complement”, defensa el director de l’exposició, Santiago Ruiz. 

La mostra fa un repàs de les pintures més emblemàtiques de Dalí amb un fil cronològic, alhora que aborda esdeveniments de la seva vida i del moment històric amb la finalitat de contextualitzar a l’artista, que va estar marcat per esdeveniments com les massacres ocasionades per les bombes atòmiques, que va desencadenar en la seva mística nuclear. 

L’exposició mostra 65 obres combinades amb noves tecnologies. ©Maria Pratdesaba/ACN

L’exposició recala a la capital catalana emmarcada en un projecte que aspira a exhibir-la pels cinc continents. Barcelona és la tercera ciutat que l’acull, després d’estrenar-se a Madrid a l’octubre de 2022, i després que obrís al maig a São Paulo, on podrà visitar-se fins a finals de juny. La iniciativa, creada per ArtDidaktik amb el suport de la Fundació Gala Salvador Dalí, ha aterrat a la ciutat de la mà de la productora barcelonina SeedsXR, amb l’aspiració de ser una experiència educativa i divulgativa sobre Dalí que convida a l’espectador a dialogar amb la vida i obra de l’artista. 

El recorregut pel llegat dalinià es realitza a través d’un àudio-relat en format podcast, que guia al visitant per una mostra en la qual noves tecnologies acompanyen a les rèpliques de les obres. No obstant això, “no és una exposició immersiva; és un format nou per a Barcelona”, com avisa el director de l’exposició, davant un vídeo que presenta a Dalí com a nen vestit de mariner, un personatge que avança en la mostra amb el visitant. “L’objectiu és posar la tecnologia al servei de la narrativa i sobre l’obra i vida de Dalí”, ha afegit Ruiz. Amb aquesta finalitat, l’exposició compta amb elements tecnològics com una projecció que simula el procés creatiu de Dalí per dissenyar la seva intricada joia El calze de la vida, i un joc digital que insereix al visitant dins d’un paisatge de Portlligat rodejat d’elements surrealistes de l’univers dalinià. 

Reproducció de l’estudi de Gala i Dalí a Portlligat, dins de l’exposició. ©Maria Pratdesaba/ACN

L’exposició es completa amb una experiència de realitat virtual, quadres animats i un audiovisual sobre facetes de Dalí que van des del cinema fins a la publicitat, les joies i performances, a més d’una reproducció de l’estudi de Portlligat de Gala i Dalí. “Sense Gala, no s’entén Dalí, són un tàndem”, ha reivindicat Ruiz. De fet, la musa de Dalí, realment anomenada Elena Ivanovna Diakonova, va tenir un paper clau en el desenvolupament de la marca de l’artista a nivell internacional. De fet, “el de Dalí va ser un dels primers casos de personal branding”, segons el director de l’exposició, atravessada per d’anècdotes de l’artista que rememoren episodis de la seva vida i que aspiren a aconseguir que el visitant comprengui la faceta humana de Dalí, més enllà de la del geni.