La quotidianitat actual està marcada per la rapidesa i la hiperconnexió. El domini dels estímuls constants canalitzats per plataformes com les xarxes socials no convida a la introspecció i, pel contrari o precisament per això, el malestar emocional és una constant per a molts. Les seqüeles de la pandèmia i els tabús destapats entorn de la salut mental han contribuït a donar visibilitat al problema. La startup Liseners ha emergit del panorama emprenedor barceloní com a eina per a donar resposta a aquesta situació, i amb un objectiu: donar recursos als seus usuaris per gestionar els seus problemes a través de l’escolta activa i el suport emocional.
I com planteja oferir aquesta escolta activa? Mitjançant sessions online amb el seu equip de liseners. Els escoltadors de la plataforma treballen amb la finalitat que “l’usuari surti alliberat de la sessió”, que es realitza per videotrucada amb o sense càmera, detalla el CEO de l’empresa, Gonzalo Comella. Amb 21 anys, ha impulsat la startup per a posar a l’abast d’altres un servei del qual ell mateix hagués volgut disposar en la seva adolescència, relata a The New Barcelona Post. “Llavors fracassava a l’escola, i això et condueix a generar un complex propi. M’hauria ajudat algú que em fes veure que no vals per tenir un títol, sinó per la teva experiència de vida. Tant de bo pugui aportar jo el que jo no vaig poder tenir”.
Comella va començar a emprendre amb 17 anys i, després d’impulsar diverses iniciatives vinculades a l’àmbit financer, es va adonar de la necessitat d’atendre un malestar emocional tan comú en la societat: “Tothom mereix un espai per al suport emocional de qualitat, però no tothom pot costejar-se una atenció psicològica”. Amb la finalitat de “democratitzar l’escolta activa i el suport emocional per posar-lo a l’abast de tots” per un preu assequible, va apostar per promoure Liseners com a alternativa a la teràpia psicològica tradicional. El seu equip impulsa la iniciativa des de la incubadora que la fundació sueca Norrsken va estrenar a la tardor a la Barceloneta, amb un model que recorda al del Telèfon de l’Esperança. Liseners aspira a oferir un servei diferencial per la seva aposta per la tecnologia i per la possibilitat de triar a l’interlocutor.
En aquest sentit, la plataforma ofereix a l’usuari múltiples liseners amb perfils i experiències diversos, i pot triar amb quin d’ells desenvolupa la sessió en funció de la naturalesa de les seves necessitats. Són perfils variats, però amb un denominador comú: “Compten amb una experiència de vida o alguna particularitat per la qual poden oferir un bon servei d’escolta”. Aquest valor afegit l’atorguen vivències com haver patit una pèrdua, un trastorn o una malaltia, així com situacions vinculades a l’autoestima, la família i el desenvolupament personal, entre altres.
Comella assegura que, proporcionant a l’usuari perfils que hagin pogut viure experiències similars a les seves, “aconsegueix que el nivell d’empatia sigui molt superior, i que el tipus d’escolta que ofereixi el lisener vagi molt més alineat amb la seva situació”. Aquesta experiència de vida és una condició sine qua non per ser escoltador de la plataforma, però no és l’únic requisit per ser-ho: els nous liseners han de realitzar una formació de dues sessions amb algun altre que ja tingui experiència en la plataforma. Aquesta formació és indispensable, però des d’una perspectiva no intrusiva: “No volem interferir fins a tal punt que les sessions siguin protocol·làries; cada lisener té la seva manera d’escoltar i el seu estil, i és justament la riquesa del projecte”.
Els usuaris poden valorar als seus interlocutors, i l’empresa vetlla per garantir “un servei d’extrema qualitat” tenint en compte les seves puntuacions. La plataforma està concebuda per oferir tant sessions puntuals com de continuïtat, en un espai confidencial i “lliure de judicis”. Els usuaris paguen 18 euros per sessió i, d’aquests, els escoltadors cobren unes dues terceres parts, mentre que aproximadament un terç recau en l’empresa.
La plataforma ofereix a l’usuari múltiples liseners amb perfils i experiències diversos, i pot triar amb quin d’ells manté la sessió en funció de les seves necessitats
Després de desenvolupar la plataforma durant el 2023, Liseners va començar a operar fa un mes, i ha ofert una vintena de sessions, xifra que augura incrementar a mesura que acceleri campanyes i eines per donar a conèixer el servei. Comella situa l’objectiu de l’empresa en facturar entre 150.000 i 200.000 euros en el seu primer any.
En paral·lel a l’augment d’usuaris, incrementarà també la plantilla. L’equip de la startup està configurat ara per Comella, una psicòloga, un expert en negocis i el director de màrqueting, que s’ha embarcat recentment en el projecte amb un percentatge com a soci. En funció de com evolucioni la iniciativa, Comella preveu incorporar a un responsable tecnològic i a un de finances. La intenció actual de l’equip passa per validar el model de negoci a Espanya, i estudiar llavors la possibilitat d’obrir-ho al sud d’Europa i a Llatinoamèrica. Ho valoraran durant un procés d’aprenentatge que acaben d’emprendre i mitjançant el qual ambicionen arribar al màxim d’usuaris als quals oferir un refugi virtual d’empatia i escolta activa.