Es pot parlar d’una revolució que afecta tota la cadena de la indústria cinematogràfica i televisiva, des de la concepció i l’escriptura fins a la distribució i el consum. L’espectador és cada vegada més lliure a l’hora d’escollir o rebutjar continguts. L’aplicació cada vegada més intensiva de les imatges generades per ordinador s’afegeix a l’encara temptativa però creixent utilització d’algoritmes per a la producció d’elements argumentals.
[dropcap letter=”E”]
ls tres pilars que fa mig segle sostenien l’imperi comercial nord-americà —la venda al detall de productes de magatzem, la fabricació i venda d’automòbils i la indústria cinematogràfica— han estat o estan sent radicalment transformats per Silicon Valley. Les conseqüències són de tota mena, des de la definició de nous nínxols de consum al mercat fins a l’abandó de vells models de distribució. Penseu en el que Amazon ha suposat per als Woolworths i Sears, o el que representarà la irrupció del vehicle autònom desenvolupat per Waymo, empresa de Google. I Hollywood? L’aplicació cada vegada més intensiva de les CGI —les imatges generades per ordinador—, i l’encara temptativa però creixent utilització d’algoritmes per a la producció d’elements argumentals, des de storylines fins a seqüències guionitzades, augura, potser de manera distòpica, una indústria cinematogràfica capaç de prescindir algun dia del seu component més glamurós, però també ocasionalment menys dòcil i ben onerós —les temperamentals stars—, i dels sempre reivindicatius i inconformistes guionistes.
Això encara està per veure, tot i que ja hi ha algun indici de què s’acosta en aquest front. Com ara Peter Cushing, ressuscitat vint anys després de mort i que torna a passejar gràcies a una de les innombrables franquícies de Star Wars.
Del que no tenim dubte és de l’efecte combinat d’un vell format —la sèrie televisiva— i les noves plataformes de distribució de productes digitals, que en alguns casos també irrompen com a productores de continguts. Fa tot just quatre anys, tot i que ja sembla mig segle, Netflix, fins aleshores consagrada a l’streaming en tarifa plana de productes audiovisuals de canals de televisió convencionals o per cable, va produir la seva primera sèrie, sota la batuta, a més, d’un reconegut director de Hollywood: House of Cards, de David Fincher. L’èxit d’aquesta sèrie, remake de l’homònima britànica del 1990, es mesura en Emmys —amb 56 nominacions el 2016— i sens dubte s’afegeix a la llarga llista de les sèries que configuren el que alguns anomenen la tercera edat d’or de la televisió nord-americana, amb èxits previs com The Wire, Los Sopranoo Breaking Bad, però també s’explica per la innovació absoluta que va significar la seva distribució no serialitzada. En efecte, Netflix, que actualment inverteix més de 6.000 milions de dòlars anuals en desenvolupament de continguts, va aplicar per primera vegada a House of Cards la fórmula que ha repetit des de llavors amb totes les seves produccions, des d’Orange Is the New Black fins a Narcos o Daredevil: l’estrena simultània de tots els capítols de cada nova temporada, de manera que aquesta empresa ha potenciat la fórmula del binge-watching, sessions maratonianes de visionament de productes seriats abans practicades per una minoria addicta a determinades sèries que era capaç de veure o tornar a veure temporades senceres en format DVD. Segons un estudi recent, actualment gairebé les dues terceres parts dels adolescents nord-americans fan almenys dues vegades al mes maratons de sèries de cinc hores seguides. I d’acord amb la meva pròpia experiència, suposo que no pocs adults també són capaços de sucumbir a aquest plaer culpable.
A Netflix s’hi han sumat Amazon i Hulu com a productors de continguts audiovisuals, generalment de bona qualitat cinemàtica. Com que la producció de les velles cadenes de televisió —convencionals o de cable o satèl·lit— ha seguit la seva marxa imparable, l’actual panorama és d’abundància, o bé d’inflació: quan s’acabi, aquest any haurà ofert un total de 500 sèries en tots els gèneres, la qual cosa representa un increment del 40 % respecte del 2015. També hi ha efectes apreciables en les modalitats d’escriptura. En desaparèixer gairebé del tot el consum serial, l’estructura narrativa d’algunes sèries incorpora el factor binge o maratonià, i ho fa en detriment d’un dels grans èxits de sèries com Los Soprano o The Wire, que les emparentava amb el gran cinema o fins i tot la novel·la: la integritat i la coherència del conjunt com a resultat de la lenta maduració de situacions i personatges. En tots els casos, però, es pot parlar d’una revolució que afecta tota la cadena de la indústria, des de la concepció i l’escriptura fins a la distribució i el consum. L’espectador és cada vegada més lliure a l’hora d’escollir o rebutjar continguts, i hi ha creadors que comencen a produir sèries independents, com la petita joia de Louis C.K., Horace and Pete. Sens dubte, davant del que és políticament i nacionalment correcte, tota nova llibertat és benvinguda.
La marca preveu vendre vehicles de combustió, híbrids endollables i 100% elèctrics, i produir un…
El port rep el primer sistema OPS per endollar els vaixells a la xarxa elèctrica…
Sovint les catàstrofes que poden arruïnar una vetllada musical són les que la converteixen en…
L'Ajuntament i la Generalitat acorden també accelerar la prolongació de l'L4 entre La Pau i…
La plataforma disposa d'eines per reduir les gestions que duen a terme els professionals, com…
L'experiència es renova enguany amb un recorregut immersiu que podrà visitar-se fins el 12 de…