[dropcap letter=”E”]
l Govern central ha autoritzat aquest dimarts al Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana per licitar la segona fase de les obres del nou accés ferroviari a la terminal 1 de l’Aeroport del Prat, que consistirà en la construcció de la superestructura de la futura doble via entre la línia d’ample convencional Barcelona-Tarragona i les estacions de la T1 i la T2, amb connexió a la L9 del metro.
Les obres, amb valor estimat de 73,77 milions d’euros i un termini d’execució de 24 mesos, suposen un “impuls definitiu” per la posada en servei d’aquesta infraestructura, que Renfe defensa que serà estratègica en el futur esquema d’explotació de la xarxa de Rodalies a Barcelona. Aquests treballs arriben després d’haver perforat el tram principal del nou accés amb una tuneladora, amb un cost de 305 milions d’euros.
El tren llançadora permetrà establir serveis directes de Rodalies a les dues terminals de l’aeroport des de Manresa i Maçanet, mitjançant la R4 i R2, respectivament, i, a través d’elles, es podrà connectar amb la resta de línies de Rodalies i el metro de Barcelona. D’altra banda, el temps de viatge entre l’estació de Sants de Barcelona i la T1 serà de menys de 20 minuts, beneficiant entre set i nou milions de viatges anuals, segons ha exposat el Ministeri.
Una de les qüestions per resoldre del futur tren llançadora serà qui el gestionarà: Renfe o Ferrocarrils de la Generalitat (FGC). Avui mateix, Ferrocarrils ha iniciat els tràmits per a la licitació de 12 nous trens per cobrir aquest servei, posicionant-se així per quedar-se’l. Respon així a l’encàrrec que li va fer el Govern farà un any de fer-se amb aquest servei, que FGC vol que permeti la connexió intermodal amb la resta de línies de la xarxa de Rodalies, FGC, Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) i TRAM. L’empresa liderada per Ricard Font aposta per una nova connexió amb El Prat com la que existeix a Londres, amb el Heathrow i Gatwick Express, el Narita Express de Tòquio o el City Airport Train de Viena.