Tot va començar en un garatge i amb una determinació sorgida d’allò més quotidià: disposar d’una catifa que es pogués rentar a casa per a l’habitació de les seves filles. Fa 25 anys, no existia cap opció al mercat, però la voluntat es va imposar i Lorena Canals va proporsar-se crear la que va ser la primera catifa rentable del món. Un quart de segle després, l’empresa que porta el nom de la dissenyadora ven a més de 70 països i preveu aconseguir 10 milions d’euros de facturació aquest any amb els seus productes tèxtils per a la llar.
“Jo acostumo a anar pel camí més complicat; m’agraden els reptes”, resumeix la dissenyadora. Va ser així com es va obstinar a aconseguir aquesta primera catifa rentable investigant materials i tècniques pel seu compte i sense experiència prèvia en el sector del disseny. I va trobar el material, i la tècnica: cotó cut pile. Va investigar després on es produïa aquest cotó, i va arribar a la regió índia de Haryana, bressol de bons artesans.
Després d’aconseguir aquesta primera catifa rentable artesanal, es va llançar a produir més a l’Índia, cosa que va anar en crescendo fins que el 2011 va fer el salt d’obrir la seva fàbrica pròpia en la mateixa regió. L’obertura va arribar després que la firma s’aboqués a la internacionalització dels seus dissenys artesanals, en una mirada a l’exterior que va arribar amb la crisi financera de 2008, arran de la qual Canals se’n va anar a Alemanya a muntar la seva primera fira internacional: “Les crisis m’han espavilat i m’han permès aprendre molt”, explica des del seu estudi i showroom a Sant Just Desvern.
L’empresa disposa de fàbrica a l’Índia i de magatzems de distribució a Àsia, Europa i Estats Units
Des d’aquesta primera fira i la primera catifa, la marca ha passat a disposar de més de 750 referències artesanals de cotó i llana fetes a mà a la seva fàbrica de l’Índia, que es distribueixen des de magatzems a Àsia, Europa i els Estats Units, on va aterrar el 2013. L’empresa, amb Canals al capdavant com a fundadora i dissenyadora i amb la implicació de la seva família, ocupa ara 45 persones distribuïdes entre Barcelona i els Estats Units, que se sumen a prop de 200 que treballen a l’Índia.
A la fàbrica, més de 120 artesans cusen a mà cadascuna de les peces de la marca, en processos que poden portar dies per la complexitat d’alguns dels dissenys, com una catifa infantil interactiva de diversos nivells de teixits amb motius marins que “només dues persones en tota la fàbrica saben elaborar”. La majoria dels artesans són dones, empleades en una “fàbrica europea” enclavada al nucli urbà, i situada al costat d’un projecte solidari impulsat per Canals, un centre per a menors en situació de vulnerabilitat als quals ofereixen menjar i educació. Obert el 2012, atén diàriament fins a un centenar de nens i nenes, amb vocació de continuïtat: “Ara estem pagant la universitat a cinc d’ells”.
Des de la seva fàbrica i els seus magatzems a l’Índia, Barcelona i Nova Jersey, Lorena Canals arriba a més de 70 països. I ho fa a través de diversos canals: la venda directa amb el seu web, mitjançant altres venedors en línia, distribuïdors que la comercialitzen de manera exclusiva a tercers països i botigues en les quals es venen els productes de la marca, present en establiments de reconegut prestigi que inclouen el Harrods de Londres.
L’empresa compta actualment amb 17 distribuïdors, i treballa per obrir-se a nous mercats, amb el focus posat especialment a Àsia, i amb Corea del Sud i el Japó en el punt de mira. Tot sense desplaçar del centre la fàbrica de l’Índia, amb la qual la dissenyadora manté coordinació diària i a la qual es desplaça amb el seu equip almenys una vegada a l’any durant diverses setmanes: “Soc una rata de fàbrica, m’encanta”.
A més de centrar-se en ampliar la seva internacionalització, Lorena Canals es proposa reforçar la línia de llar de la firma, que va des de catifes a coixins, puffs i accessoris de decoració. “La de kids em surt sola, i a home preveiem fer una gran ampliació”. Aquestes línies se sumen a la producció de peces específiques i a mida per a clients com hotels i altres establiments, des d’un vessant artístic. “L’art sempre acaba fent-se present, i és que tinc una artista dins, i al final surt”, revela Canals, que plasma aquesta faceta artística en els seus dissenys i també en creacions abstractes a les quals dona forma amb llana i cotó: “Quan vull descansar, dissenyo”.
Aquests dissenys i obres personals de dimensió artística es van mostrar per primera vegada durant la celebració del 25 aniversari de la marca, en la qual els protagonistes van ser desenes de cabdells de grans dimensions i un pastís de més de dos metres confeccionat amb 200 catifes. Seguint aquest vessant artístic, la marca col·labora de manera recurrent amb artistes, entre els quals figuren Edgar Plans, Donna Wilson, Regina Giménez i Gonzalo Milà.
La visió artística es fon també amb l’aposta per la sostenibilitat de la marca, que treballa amb materials derivats del reciclatge d’ampolles de plàstic i recicla els seus propis productes. Ho fa a través d’iniciatives com un nou concepte de joguines artesanals i enrotllables elaborades a partir de retalls de la pròpia fàbrica, que segueix el mateix esperit de disseny des de la practicitat que va portar a Canals a crear aquesta primera catifa rentable fa 25 anys.