El disseny circular està sobre la taula dels departaments de creativitat de moltes empreses i és una de les màximes de la Comissió Europea en el Pacte Verd Europeu, el gran conjunt d’iniciatives comunitàries per assolir les cero emissions el 2050. Entre d’altres coses, perquè tots els estudis apunten que el 80% de l’impacte ambiental d’un producte —i també dels serveis— es determina en la fase del disseny. Alhora, tant o més important és que els objectes ecodissenyats tinguin en compte el final del cicle de vida del producte i dels seus diferents components.
És al voltant d’aquestes doctrines on té raó de ser l’agència d’innovació Lúcid, de Terrassa. Fa deu anys que l’enginyer mecànic Pol Fantoba i el dissenyador industrial Marc Fabra estan al capdavant d’aquest negoci que s’ha orientat al disseny circular, posant a les persones en el centre dels projectes.
Lúcid té una visió molt holística del disseny industrial i aterra en el terreny de les experiències del consumidor, ja sigui amb productes físics o digitals, per encàrrec d’altres empreses. Això li ha proporcionat un ampli i variat catàleg de projectes innovadors que han sortit de Terrassa per a múltiples sectors i diferents destinacions. De la Mycook de Taurus, als tancaments de la xinesa Zuvo, passant pels rellotges d’Atam, l’associació del grup Telefónica per a l’atenció de les persones grans o amb discapacitat. També són els artífexs de la nova generació d’eines com les aixades de la marca Bellota o les innovadores motxilles de Tropicfeel, i treballen per a Espora i Citysens repensant els espais verds a les ciutats.
“Avui en dia, qui no entengui que s’han de dissenyar experiències, no va enlloc”, destaca Pol Fantoba, conseller delegat de l’agència. La transformació digital és necessària per a les empreses perquè parteixin totes d’un mateix punt de sortida, explica Fantoba, “però la transformació creativa és el que ens permetrà com a societat o com a empresa diferenciar-nos i prosperar”. D’aquí l’especialització de Lúcid: la Phygital, un concepte que ha pres cost al segle XXI i que consisteix en elevar l’experiència d’una marca barrejant online i offline. “És el nou paradigma dels productes”, ressalta el cofundador de Lúcid.
Per això l’agència té un equip multidisciplinar amb més d’una vintena de professionals que dediquen a cada projecte el temps que calgui, que pot anar de tres mesos a un any i mig de recerca i creació. La seva labor ha rebut en diverses ocasions el reconeixement d’experts internacionals en el camp del disseny. La més recent, l’abril passat, quan van aconseguir dos premis Red Dot, un dels reconeixements més prestigiosos a nivell mundial, gràcies als dissenys estratègics realitzats per a les empreses Pickdata i Barner Brand.
Pol Fantoba és del parer que la societat hauria de pensar en “comprar poc, de molta qualitat i de més valor afegit” i defensa que això passa per “millorar els productes, però també per canviar els models de negoci”. En aquest sentit, quan Lúcid assumeix el desenvolupament d’un producte o servei el primer que fa és analitzar al potencial usuari per determinar molt bé com ha de ser i perquè ha de servir el producte físic o digital. “A partir d’aquí hi ha la part creativa per conceptualitzar, la part d’enginyeria per poder-lo fabricar i, a vegades, l’acompanyament en la seva industrialització també és bàsic, sovint si es tracta d’encàrrecs de petites o mitjanes empreses”, puntualitza.
El conseller delegat de l’agència defensa que la transformació creativa és el que permetrà a la societat i a les empreses diferenciar-se i prosperar
Sempre amb el focus posat al mercat espanyol, “per ajudar a les organitzacions a construir negocis centrats en el disseny i la innovació per a un impacte positiu en la societat”, la companyia ja deu un 12% del negoci a comandes de l’exterior. En un any “històric”, l’agència tancarà el 2022 amb una facturació propera als 2,2 milions d’euros —amb un creixement anual del 37%—, i aspira a incrementar el seu valor de l’empresa amb una cartera de projectes quantitativa i qualitativament més elevada.
Amb la trajectòria que tenen, ara es plantegen aterrar a Barcelona. “Tenim marca i notorietat, volem ser un player rellevant a nivell europeu i hem d’estar allà on hi ha talent i projectes; a la gran ciutat”. Per això també tenen un peu posat a Madrid.