De petita empresa familiar nascuda al barri de Sant Andreu a grup d’alimentació global que va facturar 158 milions el 2023, la xifra més elevada en els seus 45 anys d’història. Davant aquest creixement, Maheso ambiciona continuar creixent, i aspira a incrementar la facturació fins a 300 milions el 2030. Per aconseguir-ho, existeix un factor imprescindible: augmentar en prop d’un terç la seva capacitat productiva, destinada a les seves tres línies de negoci: retail, internacional i food service, mitjançant el qual distribueixen a clients sobretot del canal horeca.
Amb aquest objectiu, la companyia fundada el 1978 continuarà injectant de cinc a sis milions anuals a la seva planta de Montcada i Reixac, on el grup té situada la seva seu central i el seu principal centre de producció, de 20.000 metres quadrats. Aquesta inversió, que sumarà entorn de 35 milions fins a 2030, permetrà ampliar la capacitat productiva de la planta de les actuals 19.000 tones a 23.000, per sota de les 28.000 que la companyia calcula necessàries per a assolir els 300 milions el 2030.
Per complir amb aquest objectiu, Maheso es va llançar a la recerca d’un nou emplaçament en el qual produir les 5.000 tones necessàries restants. Aquest procés per trobar la millor ubicació per a la seva nova planta ha culminat en un municipi a deu quilòmetres de Sòria: Garray acollirà la futura planta, de 14.000 metres quadrats i que donarà ocupació directa a 85 persones el 2030, començant amb 45 el 2026. La fàbrica, que centrarà la seva producció en snacks per a forn i airfryer, començarà a construir-se a la tardor i requerirà una inversió de 38 milions d’euros, que provindrà de fons propis i de finançament bancari.
Maheso sosté que la compra d’Audens per part de la neerlandesa Goodlife Foods situa al grup barceloní com a principal fabricant local
En aquesta selecció, la ubicació va jugar un rol fonamental, ja que “aporta una millora logística per al mercat nacional” i facilita la comunicació amb el Regne Unit, un dels principals mercats internacionals de Maheso, per la seva proximitat amb el port de Bilbao, ha explicat el director general de Maheso, Manuel Rojo. A més, la planta s’aixecarà en un polígon amb instal·lacions enfocades al medi ambient i als ODS, com sistemes de tractament d’aigües i de producció d’energia a través de biomassa. Ho farà en un context en el qual l’empresa treballa per avançar en sostenibilitat, en el qual ha reduït en dos anys un 10% del seu consum de plàstic, que l’any vinent serà reciclable en tots els casos.
Maheso preveu facturar 170 milions enguany, i actualment compta amb una cartera que supera els 11.000 clients i un equip de 700 persones, i opera a 35 països dels cinc continents. Amb la voluntat de continuar engrandint aquestes xifres, l’empresa injectarà fins a 2030 aquests prop de 75 milions a Montcada, la nova planta de Sòria i la seva àrea tecnològica, en una expansió traccionada pel canal internacional i el de food service.
En concret, Maheso preveu que el canal internacional creixi dels 30 milions que ha representat enguany als 80 milions el 2030, i que el food service passi dels 98 milions actuals a 160, sempre amb els 300 milions en el punt de mira i amb la voluntat de continuar consolidant-se com a grup d’alimentació global.
“La continuïtat de l’aposta per Montcada, que és indiscutible, i la nova planta aportaran l’increment del 47% de la capacitat de producció que ens permetrà afrontar les 28.000 tones que volem fabricar per a 2030”, amb la finalitat d’aconseguir aquests 300 milions de facturació, ha resumit Rojo en una trobada amb la premsa amb el conseller delegat de Maheso David Aldea Hernández i el seu president, José Soler.
Soler va ser qui, al costat del seu cunyat José Martínez, va començar el 1978 a preparar plats com croquetes i canelons i a vendre’ls, primer refrigerats, i després congelats, en un moment en el qual aquest mercat començava a desenvolupar-se: “En aquell moment pràcticament no hi havia congelats, i en aquesta aventura vam entrar nosaltres”, ha explicat Aldea Hernández, que es va unir després a Maheso. La marca agrupa precisament els cognoms dels tres impulsors originals: Martínez, Hernández i Soler.
El capital de l’empresa es distribueix entre les tres famílies: la Martínez i la Soler disposen cadascuna del 36,6%, mentre que l’Hernández compta amb el 26,8%. El control íntegre de Maheso per part de les famílies fundadores es va recuperar el 2006, quan van recomprar la participació que havia adquirit deu anys abans la companyia luxemburguesa Ibersurgel. Ara, les tres famílies conserven el 100% del capital després que a la tardor desestimessin finalment l’entrada d’un nou soci, possibilitat a la qual s’havien obert a principis de 2023. En paral·lel, Maheso va obrir aquest any anunciant la compra de la distribuïdora Iceberg33, que opera al sud de Catalunya.
La compra d’Audens “aviva” la competència
El sector de l’alimentació de productes congelats acaba de moure’s precisament per una altra compra: la d’Audens per part de la neerlandesa Goodlife Foods, controlada pel fons d’inversió IK Partners. L’operació s’ha produït després d’un període de cerca d’inversors obert el 2021 per la companyia amb seu a Granollers, que suma 800 treballadors i destina gran part de la seva producció a Mercadona.
La compra d’Audens per part de Goodlife Foods tindrà afectacions per al sector en el qual juga també Maheso: “Que la competència s’avivi et fa ser millor”, ha proclamat Rojo. El director general ha sostingut que, amb la compra d’Audens per la firma neerlandesa, Maheso es posiciona com a gran grup local en aquest àmbit, quan “per a molts clients és important la proximitat i que el fabricant sigui local”.
Vendre xurros al Japó
L’activitat de l’empresa l’ha conduït a disposar de la planta de Montcada, la futura de Sòria, i oficines i magatzems a Madrid, Sevilla i Tortosa. Des de la dècada dels 90, Maheso no només és fabricant, sinó també distribuïdora: actualment, el 57% del producte que comercialitza és de fabricació pròpia, mentre que el 43% s’emmarca en l’àrea de distribució, en un negoci sempre sota quatre pilars: “Qualitat, innovació, servei i sostenibilitat”, com ha defensat Aldea.
Maheso preveu facturar 170 milions enguany i actualmente compta amb una cartera que supera els 11.000 clients i amb un equip de 700 persones
Precisament la innovació exerceix un rol principal en Maheso: en els seus 45 anys de trajectòria, l’empresa ha ideat mètodes de cuinat de productes com croquetes, que van permetre-li llançar unes de mida mini conegudes com mahesitos; va ser la primera a portar nuggets congelats als supermercats, i la que ha creat el concepte de tapes congelades.
El seu tarannà innovador l’ha portat a desembarcar en mercats internacionals amb productes desconeguts en els seus supermercats, com els xurros que causen furor al Japó. En aquest sentit, Aldea defensa exportar productes diferenciats i amb valor afegit, així com mantenir una mirada atenta a les tendències: “En el món de l’alimentació també existeixen modes, com en el tèxtil. Si saps identificar les tendències del que busca la gent i respons amb un producte amb la qualitat necessària en el moment adequat, això es tradueix en vendes i rendibilitat”.