En un any que havia de ser de celebració però ha acabat sent complicat, Mango ha tornat a registrar uns números de rècord. La marca de moda catalana va tancar 2024 amb uns ingressos que han crescut gairebé un 8% fins als més de 3.300 milions d’euros, la xifra més alta dels seus 40 anys de trajectòria.
Són els primers resultats palpables d’un pla estratègic amb el qual l’empresa vol arribar als 4.000 milions d’euros de facturació i obrir 500 noves botigues de cara al 2026. La facturació més alta de la història de Mango s’ha acompanyat per un benefici de 219 milions, un 27% més en comparació amb l’any anterior, i un ebitda de 636 milions d’euros, un 19% més. El deute se situa en els 78 milions d’euros. Un creixement que també es nota en la plantilla, que ha arribat als 16.400 treballadors el 2024, gairebé un miler més respecte al 2023.
“Són uns resultats excel·lents. Un any més s’ha demostrat la fortalesa de marca, la solidesa del model de negoci i l’èxit de la nostra proposta de valor”, ha valorat el conseller delegat i president de Mango, Toni Ruiz, en la primera presentació de resultats després de la mort el desembre passat del fundador de la marca, Isak Andic.
En els últims cinc anys, la companyia es troba immersa en una intensa etapa de creixement, passant d’una facturació de 2.374 milions d’euros el 2019 als 3.339 milions d’euros el 2024, gairebé 1.000 milions més, però també ha multiplicat per tres l’ebitda i per deu el resultat. Tot això, sense oblidar un context mundial “reptador”, en paraules de Ruiz, amb la consolidació de la inestabilitat política i la proliferació de tensions a la cadena de subministrament. De moment, l’empresa no està preocupada per les amenaces aranzelàries de Trump. Mango externalitza la producció en més de 2.600 fàbriques, amb la Xina com el fabricant més gran per a la catalana, i rep les peces en el magatzem logístic de Lliçà d’Amunt, des d’on les envia als més de 120 països on és present. Aquest centre, amb 280.000 metres quadrats, té capacitat de processar un milió de productes diaris.
Mango respon a tota aquesta incertesa geopolítica amb més inversió, finançada amb recursos propis. Després de desemborsar 219 milions d’euros, 2024 s’ha convertit en “l’any de més inversió de la història”, segons remarca la directora financera, Margarita Salvans. El pressupost de l’any passat correspon a més d’un terç del que es preveu en el pla estratègic 2024-2026, d’uns 600 milions d’euros. El gruix s’ha concentrat en la inauguració de noves botigues, amb 260 obertures, “una per dia laborable”, apunta el director d’Expansió i Franquícies, Daniel López, i la reforma dels locals existents. A la fi de l’any passat, l’empresa amb seu a Palau-solità i Plegamans comptava amb 2.850 punts de venda repartits per tot el món, amb 850 botigues pròpies, i va superar els 850.000 metres quadrats de superfície comercial.
Toni Ruiz: “Tenim l’oportunitat de continuar avançant. Espanya és el nostre principal mercat i tenim una quota de mercat del 3%”
Espanya, el Regne Unit, Itàlia i França han estat els països on més botigues ha obert la marca de roba, tot i que el focus també s’ha posat en mercats com els Estats Units. Des de l’obertura fa tres anys a la Cinquena Avinguda de Nova York, Mango ha expandit la seva presència, a ciutats com Miami, Houston, Dallas, Los Angeles i Boston, fins a arribar a les 42 botigues pròpies. Amb tot, la facturació internacional representa gairebé el 80% del total. “Tenim l’oportunitat de continuar avançant. Espanya és el nostre principal mercat i tenim una quota de mercat del 3%”, ha subratllat Ruiz. Després del seu país natal, els països amb més pes són França, Turquia, Alemanya i els Estats Units.
Amb dues temporades (tardor-hivern i primavera-estiu) i 18.000 peces per a cadascuna, el negoci de Mango està protagonitzat per la línia de dona, que s’emporta el 79% dels ingressos. La resta es reparteix entre home, nens, adolescents i llar. Aquesta última, la més jove, trepitjarà l’accelerador aquest 2025, amb l’obertura de la seva primera botiga a la Diagonal de Barcelona, que estarà seguida per quatre més al llarg de l’any. Les compres a botigues representen dos terços de la facturació (2.200 milions d’euros), enfront del comerç electrònic, que es queda amb el terç restant (1.100 milions d’euros).

“Mango batega més enllà de l’Isak”
La figura d’Andic ha estat molt present a la roda de premsa, celebrada pocs dies després que s’hagi reobert la investigació de l’accident. “Agraïm l’exhaustivitat que s’està duent a terme”, ha valorat Ruiz. Per al conseller delegat i ara president després de la mort d’Andic, la seva pèrdua ha suposat “un dolor molt profund”. “El projecte de Mango batega més enllà de l’Isak”, ha agregat Ruiz.

Des de finals de 2023, Ruiz va entrar al capital de Mango amb un 5% de les accions. El 95% restant va quedar en mans d’Andic, una propietat que ara s’ha de veure com es reparteix quan es conegui el testament. “Forma part de la més absoluta intimitat de la família, l’Isak ho va deixar tot molt ordenat”, ha exposat el directiu i ha assegurat que la família “continuarà el llegat”. “Les pàgines més brillants de la història de Mango estan per escriure”, ha defensat.