La companyia navarresa Apex, fabricant de les patates fregides Vicente Vidal, intensificarà la seva presència a Catalunya amb la compra de l’empresa gironina Viube Foods, especialitzada en la producció de xips vegetals, que comercialitza amb la marca Mikso. Apex incorporarà a la seva estructura fabril el centre de producció de Viube Foods, ubicat a Riudellots de la Selva, que es convertirà en la setena fàbrica del grup navarrès.
Viube Foods és una firma dedicada a l’elaboració de snacks vegetals, amb productes cent per cent naturals, que van impulsar quatre emprenedors gironins —Albert Boadella, Joan Borrell, Josep Fàbregas i Ricard Reixach— i que, l’any 2021, ja tenia un elevat nivell d’exportació —el 30% de la seva facturació— a mercats com el Japó, Suïssa, Aràbia Saudita, Israel, Holanda, Turquia i Romania.
L’operació, la novena compra que fa Apex des del 2010 per ampliar productes i guanyar quota de mercat, servirà també per posicionar-se en la categoria de xips vegetals amb una àmplia i consolidada varietat de productes —xips de moniato, remolatxa i xirivia— que l’empresa gironina comercialitza a botigues i supermercats gourmet des del 2017.
El fabricant navarrès considera que Viube Foods té un destacat know how en l’elaboració d’aquests snacks amb productes naturals i de proximitat, escollint amb cura les varietats que es poden cultivar segons el clima, i assegurant així la qualitat del producte i l’impacte mediambiental i econòmic al territori on desenvolupa la seva activitat.
Segons ha informat el propi grup amb seu a Ribaforada (Navarra), el 94% de les seves compres de productes i serveis es tanquen amb empreses espanyoles, i concretament el 22% són proveïdors locals.
A més de les patates Vicente Vidal, Apex també fabrica i comercialitza aperitius i fruita seca amb marques com Aspil, Marinas o Aspitos. Dins la seva expansió, està ampliant les fàbriques que té a Ejea de los Caballeros (Saragossa), Ribaforada (Navarra) i Riego de la Vega (Lleó). En l’últim exercici econòmic, el grup ha superat els 100 milions de facturació, gràcies al creixement del 22% de les vendes.
En un comunicat, la companyia navarresa ha concretat que, malgrat el creixement, els seus resultats s’han vist castigats per un augment del 40% del cost de les principals primeres matèries i l’energia. Per això, el marge de benefici ha caigut a la meitat.