Mercadona va crear una mitjana de 16 llocs de treball al dia durant 2020, en un any marcat per l’esforç que ha hagut de fer el sector de la distribució per adaptar-se a l’excepcionalitat de la pandèmia i seguir donant servei als seus clients. El grup familiar valencià, presidit per Juan Roig, va generar 5.000 nous llocs de treball durant l’exercici i ara ja suma una plantilla de 95.000 treballadors amb contracte fix. Per garantir la seguretat dels seus treballadors i assegurar el subministrament a tota la xarxa de botigues, l’empresa va activar més de cent iniciatives extraordinàries que han suposat un cost de 200 milions d’euros.
Tot i així, Mercadona ha aconseguit incrementar en un 17% el seu benefici net, amb uns guanys de 727 milions d’euros (l’any 2019 va guanyar 623 milions). Segons Roig, la millora de la rendibilitat respon a la millora de la gestió i al fet d’haver “estat capaços, malgrat els moments d’incertesa, de vèncer les nostres pors, prendre decisions valentes i treballar en equip”. “És en els moments excepcionals quan sorgeixen les persones excepcionals; l’esforç personal i la capacitat de superació de les 95.000 persones que formen la nostra plantilla són un referent i un exemple per la societat”, destaca el president de Mercadona.
La crisi del coronavirus també ha permès a la cadena de supermercats marcar un nou rècord d’ingressos: 26.932 milions, xifra que inclou l’IVA i que suposa un creixement del 5,5% a superfície constant, és a dir, sense tenir en compte l’efecte incremental de les noves obertures. Com a novetat, 186 milions corresponen a les vendes generades per les 20 primeres botigues que s’han obert a Portugal. La cadena va tancar 2020 amb una xarxa de 1.641 supermercats —250 a Catalunya—; durant l’any en va obrir 70 —deu d’ells a Portugal— i en va tancar 65 perquè els locals no s’ajustaven al nou model d’establiment eficient i sostenible que està implantant l’empresa. De tots els seus supermercats, un miler ja s’han adaptat al nou format de botiga, amb 152 reformes en els darrers dotze mesos.
En total, l’any 2020 Mercadona va efectuar unes inversions de 1.500 milions d’euros, una xifra que preveu repetir enguany i que contribuirà al procés de reactivació de l’economia espanyola. L’objectiu pel present exercici és obrir 97 nous supermercats (88 a Espanya i 9 a Portugal), reformar 88 punts de venda i implantar la nova secció de menjar preparat a 250 botigues addicionals. Una bona part del pressupost inversor es destinarà també a l’àrea logística i a la transformació digital.
A banda de generar uns beneficis de 727 milions, el grup familiar recorda que ha distribuït 409 milions entre els seus treballadors en concepte de prima per objectius i que ha pagat impostos per 364 milions, un 29% més. En paral·lel, el propietari de Mercadona i la seva esposa, Hortensia Herrero, han comunicat que aquest 2021, dels dividends que cobrin de Mercadona, preveuen fer una donació de 100 milions a iniciatives que reverteixin en la societat en l’àmbit de l’emprenedoria, la formació, l’esport, l’art i la cultura. Les donacions procedents del patrimoni personal del matrimoni l’any 2020 van ser de 70 milions, és a dir, preveuen incrementar un 42% la xifra.