El mercat logístic està en plena expansió i amb grans perspectives de creixement. Les noves tecnologies, basades en la logística 4.0, impulsen el desenvolupament d’aquest sector a un nivell mai conegut. La consultora PwC ha realitzat un estudi anomenat L’era del transport digitalitzat, on indica que la digitalització i automatització de processos reduiran un 47% els costos del transport de la indústria logística el 2030.
A més, de la tecnologia hi ha un altre eix estratègic que impulsa la revolució en la indústria logística: la sostenibilitat. Davant l’augment de la consciència per part de la ciutadania i els ODS, de les Nacions Unides, el sector també avança cap a la descarbonització, l’ús d’energies renovables, l’electrificació, l’eficiència i l’optimització dels processos, etc.
Davant aquest escenari, torna un any més el SIL, la cita imprescindible per conèixer les darreres tendències del sector de la Logística, Transport, Intralogística i Supply Chain a Europa i a nivell internacional. Tindrà lloc del 5 al 7 de juny al pavelló 8 del recinte de Montjuïc de Fira de Barcelona i tindrà tres grans pilars: generació de negoci entre les empreses assistents; networking i intercanvi de coneixements. El SIL s’ha erigit com el principal esdeveniment sectorial de referència on tota la cadena de valor del sector logístic assisteix.
“Any rere any hem anat incorporant els diferents sectors que formen part de la cadena de subministrament, constituint una de les poques fires de tot el món on estan representats: transport, logística, distribució, intralogística, manutenció, immologística, darrera milla, tecnologia, indústria 4.0, startups, infraestructures, etc. És una de les claus de l’èxit”, comenta Pere Navarro, delegat especial de l’Estat del CZFB i president del SIL.
Escenari de coneixement, negoci i ‘networking’ de primer nivell internacional
L’edició del SIL 2024 preveu arribar a una participació de 650 empreses –un 30% internacionals– que presentaran 150 innovacions en exclusiva mundial. A més, el SIL ofereix una magnífica oportunitat per fer networking. Gràcies a la plataforma SIL Platform, tots els participants estaran connectats per programar reunions, fomentar l’intercanvi de coneixements i contribuir a la generació de nous negocis. Aquest any, el SIL ofereix nous espais B2B exclusius on les empreses duran a terme les reunions de negocis prèviament agendades per les dues parts.
Així mateix, el SIL es convertirà en el millor escenari per celebrar el 20è aniversari de la Meda Logistics & Transport Week, que emergeix, en aquesta edició especial, com una plataforma imprescindible per donar forma al futur de la logística a tres continents: sud-est asiàtic, nord d’Àfrica i sud d’Europa.
La directora general del CZFB i del SIL, Blanca Sorigué , ha afirmat que “aquesta edició ens permetrà gaudir del coneixement de líders del sector, connectar i generar sinergies amb potencials partners i conèixer fins a 150 novetats en primícia. Estem orgullosos de l’abast, la dimensió i l’impacte que està generant el SIL any rere any”.
D’altra banda, el SIL també és sinònim d’intercanvi de coneixement. En aquesta edició, el SIL Knowledge comptarà amb un ampli programa de coneixement, amb més de 70 sessions de reflexió i debat i 320 speakers internacionals que aprofundiran en els reptes i les preocupacions a què s’enfronten les companyies logístiques, així com en les oportunitats que ofereixen les noves tecnologies. Directors i responsables de Supply Chain i Logística d’empreses tan destacades com Unilever, SEAT, Mango, Condis, Simon, Mahou Sant Miquel, Akzo Nobel, Frit Ravich, Zalando, Covestro o Capsa Food , entre d’altres, participaran com a speakers al SIL Knowledge .
A la primera jornada que se celebra el 5 de juny, es tractaran continguts com: les darreres innovacions en tecnologies i combustibles per reduir les emissions en el transport marítim; la rellevància d’estandarditzar processos i adoptar la digitalització en la indústria; i la sostenibilitat en la gestió de la cadena de subministrament.
El 6 de juny es debatrà sobre la digitalització del comerç exterior, els desafiaments de la mobilitat sostenible al transport de llarga distància, l’aplicació de la Intel·ligència Artificial en la transformació de la cadena de subministrament i la logística d’última milla, entre altres temàtiques. I, finalment, el 7 de juny es faran sessions enfocades en qüestions com l’ecosistema d’FP de logística a Barcelona, innovacions disruptives en logística , transformació digital i capacitació i IA en logística sanitària.
‘Startups’, innovació i cerca d’oportunitats per al talent
Un altre dels grans al·licients del certamen és el Startup Innovation Hub, un espai on les startups presentaran solucions disruptives per a la indústria logística i que comptarà, a més, amb la presència de les empreses de la incubadora Logistics 4.0, impulsada pel CZFB.
L’estudi més recent sobre el talent i l’ocupació al sector logístic, presentat a finals d’any pel Fòrum de Logística ha posat en relleu que el 50% de les empreses considera que l’escassetat de talent està afectant la seva productivitat. I és que dins de 10 anys hi haurà necessitat de cobrir entre 400.000 i 500.000 nous llocs de treball, una xifra que pot suposar una pèrdua de competitivitat del sector per la manca de professionals. Per fer front al repte de l’escassetat de talent, el CZFB també impulsa al SIL Job Market Place: un espai de selecció i contractació de nou talent que compta amb la col·laboració de Barcelona Activa on les empreses podran reunir-se amb candidats que compleixen els requisits professionals per així incorporar nou talent.
Per assistir al SIL, cal inscriure’s a través del web , on es pot accedir a tota la informació de manera actualitzada i conèixer les darreres novetats de la principal fira internacional del sector logístic.