L’emprenedoria s’ha erigit com a tret diferencial de Catalunya, i ha generat un ecosistema emprenedor conformat per 375.956 persones. Aquesta xifra implica que un 7,6% de la població adulta manifesta ser empresari d’una companyia en fase inicial, la qual cosa se situa 0,76 punts per sobre de l’any anterior.
Així ho constata un informe promogut pel Govern i la Diputació de Barcelona, que assenyala que el 50% d’aquesta activitat es correspon amb persones involucrades amb el llançament d’un negoci i immerses en els seus tres primers mesos, mentre que la resta són emprenedors amb el seu propi negoci d’entre quatre i 42 mesos.
L’informe, elaborat per l’Institut d’Estudis Regionals i Metropolitans de Barcelona i la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB), posa en valor que la intenció d’emprendre de la població catalana continua creixent.
En aquest sentit, el 13,3% dels catalans té la voluntat d’emprendre en els pròxims tres anys, la qual cosa se situa 3,4 punts per sobre de l’estudi anterior. A Barcelona, els ciutadans amb voluntat emprenedora se situen per sobre de la mitjana catalana, en el 13,8%. Totes dues xifres s’acosten a la mitjana europea, amb un 14%.
I com és aquest emprenedor català? El seu perfil respon a persones de 37 anys de mitjana, i el 60% d’emprenedors en fase inicial compta amb estudis de grau o postgrau. Per gènere, les dones vinculades a l’emprenedoria se situen per sota que els homes, amb un 6,9% i un 8,4%, respectivament.
No obstant això, aquesta diferència es produeix en un context en el qual les dones i els homes que aspiren a emprendre se situen en xifres similars. D’aquesta manera, la intenció i voluntat d’emprendre es presenta de forma similar en ambdós casos, però es produeix un desequilibri a l’hora d’emprendre dins d’aquests ecosistema català.