Amb motiu de complir-se el 75è aniversari del llançament del seu primer llum, la firma d'il·luminació Metalarte repassa aquest 2018 la seva història en la qual grans noms del disseny i una aposta per aquesta disciplina han fet possible una carrera plena d'èxits.
Corria l’any 1932 quan Antonio Riera Clariana va fundar el seu taller de metal·listeria anomenat Metal Artes ubicat al carrer Madrazo de Barcelona. Deu anys després i sota el nom de Metalarte, el taller va començar amb la fabricació de llums, sent el seu primer disseny anomenat com `Nº1′ i que marcaria l’inici d’un pròspera carrera en el sector de la il·luminació decorativa.
El gran canvi per a Metalarte va ser a principis dels anys setanta amb l’entrada del prestigiós dissenyador André Ricard. “Fins a aquesta data, Metalarte editava els seus propis dissenys però amb l’entrada de Ricard, la firma es va convertir en una veritable editora de disseny”, explica Tomeu Gomila, brand manager de Metalarte.
Una de les col·leccions més emblemàtiques de la firma és Josephine, dissenyada pel madrileny Jaime Hayón, els seus models es componen d’una estructura en porcellana i pantalles en teixit de xintz
A aquest gran pioner del disseny industrial d’Espanya, “el van acompanyar altres noms com Josep Lluscà o Jaume Tresserra que també van contribuir a transformar una Espanya en blanc i negre en un dels pols mundials més importants del disseny”, continua Gomilla.
Metalarte compta en el seu catàleg amb la col·laboració de set Premis Nacionals del Disseny com el mateix André Ricard o Josep Lluscà, a més de Miguel Milà, Antoni Arola, Alberto Liévore, Pepe Cortés o Mario Ruiz. I, aquests últims anys, amb la participació de dissenyadors de talla com Jaime Hayón o Lázaro Rosa-Violán.
Dedicada al sector de la il·luminació decorativa, Metalarte posseeix un ampli ventall de propostes que abasten des llums de peu, penjants, de paret o de sobretaula, fins a llums de grans dimensions i per a exterior.
En un repàs per la seva carrera i principis, Gomila explica que el més important durant tot aquest temps ha estat mantenir-se fidel als seus valors, a la qualitat dels seus productes i innovar en la creació de nous conceptes i generar un estil propi. De vital importància ha estat també evitar modes i tendències. Per contra, centrar-se en peces que puguin convertir-se en clàssics del disseny com el llum de taula Calder, dissenyat a la dècada dels setanta pel català Enric Franch; l’elegant Alta Costura, nascut durant els Jocs Olímpics de Barcelona i un disseny de Josep Aregall o el llum de peu L’Escala, dissenyat el 1983 per Estudi Blanc.
A més del seu compromís amb el disseny, l’empresa ha hagut de adaptar-se als canvis i contextos, veient en cada un d’ells una nova oportunitat per créixer i evolucionar. Des del 2002, forma part del grup Luxiona, el conseller delegat del qual és Javier Tey i la direcció general està a càrrec de Javier Santafe. A més de Metalarte, Luxiona agrupa les firmes Troll, dedicada al sector tècnic; Sagelux, per a l’enllumenat d’emergència i Josfel, per al mercat peruà. Fruit d’aquest canvi, el 2013 Metalarte va deixar la seva seu a Sant Joan Despí per traslladar-se a la de Luxiona a Canovelles, Barcelona.
El llum Eva, disseny de Lázaro Rosa-Violán per a Metalarte, acaba de rebre el premi ‘Light Middle East Awards 2018’ com “llum decoratiu de l’any” durant la 13a edició d’aquesta fira d’il·luminació celebrada a Dubai
Però no només l’empresa ha evolucionat, també “el client ha canviat”, explica Tomeu Gomila. Fins a finals dels noranta, el principal client de la firma era el particular que buscava una peça d’il·luminació per a casa seva. Després de l’any 2000, i posteriorment durant els anys 2008 i 2013 en el període de crisi econòmica, la marca va fer un gir estratègic enfocant-se al sector contract, hotels, restaurants … Àmbits on, a més “troba una gran sinergia amb altres marques del grup com Troll i Sagelux “, afegeix Gomila.
Amb set fàbriques a tot el món i distribuïdors a diferents països, un 70 per cent del mercat de Metalarte correspon a fora d’Espanya. Quant a la direcció que ha emprès el sector, Gomilla diu que “cada vegada és més important la personalització i treballar en projectes des de l’inici amb l’interiorista”. Per al futur, el director de marca ho té clar: “nous productes en col·laboració amb dissenyadors nacionals i internacionals, una nova pàgina web i renovar i fer créixer els acords amb importants distribuïdors internacionals per potenciar la presència a l’estranger”.
La marca preveu vendre vehicles de combustió, híbrids endollables i 100% elèctrics, i produir un…
El port rep el primer sistema OPS per endollar els vaixells a la xarxa elèctrica…
Sovint les catàstrofes que poden arruïnar una vetllada musical són les que la converteixen en…
L'Ajuntament i la Generalitat acorden també accelerar la prolongació de l'L4 entre La Pau i…
La plataforma disposa d'eines per reduir les gestions que duen a terme els professionals, com…
L'experiència es renova enguany amb un recorregut immersiu que podrà visitar-se fins el 12 de…